Er is sprake van een omgeboekte vlucht als je wel jouw bestemming hebt bereikt, maar: De luchtvaartmaatschappij het vluchtnummer heeft gewijzigd. De vlucht wordt uitgevoerd door een andere luchtvaartmaatschappij. Je via een andere route vliegt.
De reden waarom vluchten op het laatst kunnen wijzigen heeft te maken met de 'slots', de tijd waarop een luchtvaartmaatschappij opstijgt, van het vliegveld. Deze slots vraagt de maatschappij aan, maar zijn op het moment van boeken nog niet helemaal zeker. Een vluchttijd kan 5 dagen voor vertrek nog veranderen.
De meest voorkomende reden om een vlucht te annuleren komt door vertraging op voorafgaande vluchten. In veel gevallen is het goedkoper om één of meerdere vluchten te annuleren om zo verdere vertraging van andere vluchten te voorkomen. Door deze wijziging kunnen andere vluchten gewoon volgens schema vertrekken.
Mag de luchtvaartmaatschappij mijn vluchttijden wijzigen? De luchtvaartmaatschappij mag uw vluchttijden wijzigen of zelfs de vlucht helemaal uit het schema halen mits zij dit meer dan twee weken voor vertrek aan u communiceren. Dit komt vaak voor bij pakketreizen en tijdens de zomerperiode.
Compensatie tussen € 250 en € 600
Bij vluchten tot 1.500 kilometer: € 250. Bij vluchten van 1.500 tot 3.500 kilometer: € 400. Bij vluchten van meer dan 3.500 kilometer, tussen de 3 en 4 uur vertraging bij aankomst: € 300. Bij vluchten van meer dan 3.500 kilometer, meer dan 4 uur vertraging bij aankomst: € 600.
Recht op compensatie
Of je recht hebt op vergoeding in geld hangt ervan af hoe lang van tevoren de wijziging aan je is doorgegeven. Op basis van de Europese Verordening 261/400 mag een luchtvaartmaatschappij tot 14 dagen voor de vluchtdatum het vluchtschema aanpassen, zonder dat ze vergoeding hoeven te geven.
Als u zelf te laat komt op de luchthaven. Slecht weer op de luchthaven of tijdens de vlucht. Stakingen op de luchthaven (bijvoorbeeld bij verkeersleiding of grondpersoneel). Gevaar op de bestemming (als de vlucht niet gaat, omdat het op de bestemming onveilig is.
Als uw vlucht geannuleerd wordt heeft u, ongeacht de omstandigheden, altijd recht op een van de volgende opties: terugbetaling van uw ticket, via een andere route naar uw bestemming reizen of een ticket terug naar uw plaats van vertrek. U heeft ook recht op bijstand.
Transavia annuleert ook vluchten omdat er te weinig bemanning is. Als dat binnen 2 weken voor vertrek gebeurt, hebben passagiers recht op een financiële vergoeding. En als ze al op reis zijn of op de luchthaven staan, ook op verzorging.
Als je vlucht is geannuleerd vanwege het coronavirus heb je recht op een volledige terugbetaling van je ticket. Europese Verordening 261/2004 stelt de luchtvaartmaatschappij verplicht om bij een geannuleerde vlucht het volledige bedrag van het ticket binnen 7 dagen terug te storten.
Bij sommige reizen wordt bijvoorbeeld de terugvlucht automatisch geannuleerd als je de heenvlucht om wat voor reden dan ook hebt gemist. Ook kan het missen van de heenvlucht consequenties hebben voor de geboekte accommodatie en een eventuele transfer. Dit is wel het laatste wat je wilt.
Na het missen van uw aansluitende vlucht kunt u zich melden bij de balie van de betreffende luchtvaartmaatschappij. De maatschappij is verantwoordelijk voor het regelen van een vervangende vlucht volgens Verordening 261/2004.
Mag de luchtvaartmaatschappij mijn vlucht zomaar wijzigen? In principe mag de luchtvaartmaatschappij de vluchttijden wijzigen of de vlucht zelfs helemaal uit het schema halen. Dit moeten zij dan wel meer dan twee weken voor vertrek aan je communiceren.
Hoe kan een vlucht overboekt zijn? Een vlucht wordt als overboekt beschouwd als de luchtvaartmaatschappij meer passagiers de mogelijkheid heeft geboden om de vlucht te boeken dan er daadwerkelijk stoelen beschikbaar zijn in het vliegtuig. Dat betekent: meer passagiers dan zitplaatsen.
Heb je een overstap tijdens je reis dan betekent dit dat je moet wisselen van toestel. Op de overstap-luchthaven check je op de informatieschermen bij welke gate je volgende vlucht vertrekt. Deze vlucht heeft een ander vluchtnummer. Bij de gate laat je je boardingpass zien en stap je in.
Wat kost de service van EUclaim? Onze service wordt u aangeboden op basis van no cure, no pay. Dit betekent dat als wij uw claimaanvraag niet tot een succesvol einde brengen, u ons niets betaalt.
Als de luchtvaartmaatschappij uw vlucht annuleert, dan moet zij u de keuze geven tussen: Omboeking van uw vlucht. Uw geld terug binnen 7 dagen, of. Een voucher.
1.260 vluchten per dag (gemiddeld)
Hoeveel hangt af van de vluchtafstand tussen de twee luchthavens. Voor alle vluchten van minder dan 1.500 km bedraagt de compensatie 250 euro. Voor alle vluchten tussen 1.500 en 3.500 km komt de compensatie neer op 400 euro. Voor alle vluchten van meer dan 1.500 km binnen de EU bedraagt de vergoeding ook 400 euro.
annulering vlucht. Bij een zogeheten 'no-show' (oftewel het niet gebruikmaken van één van de geboekte vluchten uit het ticket zonder hiervan melding te maken) heeft de luchtvaartmaatschappij het recht alle doorgaande- en retourvluchten automatisch te annuleren.
Het verschilt per airline, luchthaven, maar hangt ook af van de verbinding die je hebt. Voor elke luchthaven is zelfs een zogenoemde Minimum Connection Time (MCT) vastgesteld en die laat zien hoeveel tijd je minimaal nodig hebt als je moet overstappen.
Alle luchthavens waar je kunt overstappen stellen een MCT vast, een 'Minimum Connection Time'. Dit is de minimale tijd die een passagier nodig heeft om met bagage tussen twee vluchten over te stappen in een ander vliegtuig. De MTC varieert vaak tussen de 35 minuten en 150 minuten.
De problemen met achtergelaten koffers op Schiphol worden groter. Op de luchthaven stapelen duizenden en duizenden koffers en bagagestukken zich op. Ze liggen zelfs buiten. Door personeelstekorten bij de bagage-afhandelaren en luchtvaartbedrijven is ook achter de schermen chaos ontstaan op Schiphol.