De meeste auto's hebben vier bougies. Dit heeft te maken met het aantal cilinders.
Een gemiddelde (nieuwe) set bougies moet ongeveer 50.000 kilometer mee gaan. Bougies van edelmetaal gaan vaak ook nog wel 75.000 kilometer mee. Het is verstandig om bougies te vervangen na 50.000 tot 60.000 kilometer.
Kosten bougies vervangen
Het laten vervangen zal bij een garage vaak tussen de € 100 en € 200 kosten. Hoeveel dit daadwerkelijk kost is afhankelijk van het type auto dat u heeft en het type bougie. Het zelf vervangen is echter een stuk voordeliger, u hoeft namelijk niet de montage uren te betalen.
Kun je blijven rijden met kapotte bougies? Wanneer u denkt dat een of meerdere van uw bougies defect zijn, is het slim om dit zo snel mogelijk te laten repareren. Weliswaar kunt u zolang niet alle bougies kapot zijn nog blijven doorrijden, maar dit is niet bevorderlijk voor de staat (en waarde) van uw auto.
Het vervangen van de bougies kan binnen een half uur gedaan worden. Afhankelijk van de bougies zelf kosten ze tussen de 4 en 10 euro per stuk, hoewel er ook aanzienlijk duurdere bougies verkrijgbaar zijn. Vooral bij krachtige motoren kunnen individuele bougies tot wel 50 euro.
Stap 1: Demonteer alle bougies en markeer, bij welke cilinder zij behoren. Stap 2: Gebruik een messing staalborstel om de bougie van de meeste roet en vuil te bevrijden. Desnoods kunt u met een licht bevochtigde lap vuil residu van de behuizing verwijderen.
een bougie kan in principe binnen een minuut wel stuk gaan.. alleen al door bijv. verkeerd starten , maar kan ook andere oorzaken hebben zoals bijv. verkeerd afgesteld, versleten en/of slechte andere onderdelen die ervoor zorgen dat de bougie kapot gaat , of zoals hierboven , een verkeerd type bougie gebruiken...
De meeste auto's hebben vier bougies. Dit heeft te maken met het aantal cilinders. Als je en motor hebt met drie cilinders hebt meestal drie bougies.
Elke dieselmotor is voorzien van gloeibougies. Sommige dieselmotoren kunnen starten zonder de hulp van gloeibougies (indien de buitentemperatuur hoger dan 10 graden is). Andere dieselmotoren hebben constant gloeibougies nodig om te kunnen starten. Gloeibougies warme lucht op in de verbrandingskamer.
Waarom een bougie vervangen? Een bougie van uw auto is een slijt-onderdeel. Als de bougie niet vroegtijdig wordt vervangen dan kan uw auto slecht gaan starten en/of lopen. Dit komt omdat de bougie dan geen goede vonk meer afgeeft, met als gevolg dat er geen juiste verbranding in de motor ontstaat.
De meeste fabrikanten geven een levensduur van 80.000 tot 100.000 km voor bobines aan. Het kan echter zo zijn dat de bobine toch eerder slijt en aan vervanging toe is.
Zwarte bougies is teveel benzine of te weinig zuurstof... of ingeval van originele W* te hoog olie nivo.
Meestal ben je in totaal honderd a tweehonderd euro kwijt. Kies je ervoor om je bougiekabels en bougies zelf te vervangen dan ben je veel goedkoper uit. Bougies zijn al verkrijgbaar vanaf 1,50 euro per stuk, maar wil je echt goede bougies dan kan dat oplopen tot 15 euro per stuk. De bougiekabels kosten 40 tot 60 euro.
Het is aan te raden om de auto zoveel mogelijk te laten staan tot de reparatie. Als de bobine niet goed werkt, kun je onverbrande benzine in de katalysator krijgen. Deze kan hierdoor stuk gaan. Als je toch met de auto gaat rijden, houd de motorbelasting dan zo laag mogelijk.
11.1 SCHADE AAN DE BOUGIE Een dikke ouderwetse bougie zet je met zo'n 25 à 35 Nm vast, maar als je dat bij een moderne bougie zal doen, dan heb je grote kans dat het keramisch gedeelte onder de kraag gaat scheuren. Dat zie je niet aan de buitenkant, want de kraag zit achter het metalen gedeelte.
Als je bobine goed werkt zul je blauwe vonken zien op de elektrode van de bougie als de auto word gestart, Als je geen blauwe vonk ziet kan je bobine stuk zijn. Deze moet je dan vervangen.
Bougies en bobine hebben massa nodig
Vonkt de bougie niet, probeer dan een nieuwe bougie en kijk of die wel vonkt op dezelfde manier. Als de bougie wel vonkt dan weet je zo goed als zeker dat je geen elektrisch probleem hebt. Geeft je bougie geen vonk en een nieuwe bougie ook niet dan is het zaak verder te gaan zoeken.
De bougie is een onderdeel van het ontstekingssysteem van een verbrandingsmotor. De bougie ontsteekt het samengeperste lucht-brandstof mengsel in de verbrandingsmotor door middel van een elektrische vonk.
Bij bol.com vind je veel verschillende soorten bougies, kijk goed welke bougies je nodig hebt en raadpleeg als je het niet weet de autohandleiding.
De Wegenwacht meldt dat één van de vier individuele bobines er zo maar mee kan ophouden, waardoor de motor op drie cilinders gaat lopen. Niet mee doorrijden en als er snel aan een bobine is te komen, kan de Wegenwacht dit ter plekke herstellen.
CDI. De CDI is een kleine "computer" die zorgt dat de vonk op het juiste tijdstip via de bougie in de cilinder wordt gestuurd. Als de CDI niet meer werkt zal de motor slecht of helemaal niet lopen. Vaak gaat een CDI kapot door de warmte die deze zelf genereert.
Wanneer een bobine niet meer goed werkt, zal de laagspanning niet meer worden omgezet in hoogspanning en zal hij minder of zelfs helemaal geen vonken meer afgeven. Dan zullen de cilinders niet gaan draaien en zal de motor natuurlijk niet aanslaan.