De maximumsnelheid mag - zonder bijzondere toestemming - met maximaal 40 kilometer per uur overschreden worden. Bij het rijden met blauwe lichten en sirene gelden extra bevoegdheden. Maar voor het gebruik daarvan moeten de politiemensen eerst nadrukkelijk toestemming van de meldkamer hebben gekregen.
Met 218 pk en een 0-naar-100-tijd van 7,4 seconden zijn ze net even wat rapper dan de B-klasse. De topsnelheid van de elektrische politieauto is 'slechts' 185 km/u, maar dat is genoeg: in principe mogen agenten in 'basisvoertuigen' niet meer dan 40 km/u boven de maximumsnelheid rijden.
Autoredacteur Niek Schenk: ,,Nee, in principe mogen deze hulpverleners maximaal 40 km/u harder rijden dan de limiet die voor het overige verkeer op dezelfde weg geldt.
Politie mag niet harder dan 100 km/u rijden op snelweg om kosten te drukken.
Als een ambulance een spoedrit heeft, moet de ambulance binnen 15 minuten aanwezig zijn bij de patiënt. De chauffeur mag dan maximaal 40 kilometer per uur boven de geldende maximumsnelheid rijden. Ook mag de ambulancechauffeur over de vluchtstrook rijden en rood licht, signalen en borden negeren.
De maximumsnelheid mag - zonder bijzondere toestemming - met maximaal 40 kilometer per uur overschreden worden. Bij het rijden met blauwe lichten en sirene gelden extra bevoegdheden. Maar voor het gebruik daarvan moeten de politiemensen eerst nadrukkelijk toestemming van de meldkamer hebben gekregen.
Het simpele antwoord is: kijk naar de verkeersborden langs de weg. Want daar wordt het - als het goed is - duidelijk op aangegeven. Staat er één bord dat 100 kilometer per uur als maximumsnelheid tussen 06:00 en 19:00 aangeeft? Dan mag u na 19:00 uur 130 kilometer per uur rijden.
De topsnelheid van een typische politieauto kan variëren, afhankelijk van het model en het rechtsgebied. Veel politievoertuigen kunnen echter snelheden bereiken van ongeveer 130 tot 150 mijl per uur (209 tot 241 kilometer per uur). Sommige modellen, met name die welke zijn ontworpen voor achtervolging, kunnen hogere topsnelheden hebben.
Bestuurders van motors mogen de reddingsstrook gebruiken op twee voorwaarden. De eerste voorwaarde is dat ze aan maximaal 50 km per uur mogen rijden met een maximaal snelheidsverschil van 20 km per uur ten opzichte van de andere voertuigen. Als de andere bestuurders stilstaan, is de maximumsnelheid dus 20 km per uur.
Wanneer een hulpdienst, zoals brandweer, ambulance of politie, blauwe zwaailichten én sirenes voert, dan moet je dit voertuig voorrang verlenen. Nadert een voertuig met blauwe zwaailichten zonder sirene?Dan is voorrang geven niet verplicht, maar de zwaailichten staan niet voor niets aan.
Het voertuig is te herkennen aan de zogenaamde secundaire striping (blauw en wit) en het opschrift “trainingsvoertuig”. De rijdocent en de agenten in opleiding zijn in burger gekleed en hebben geen operationele bevoegdheden.
Het is toegestaan om een blauw zwaailicht op een auto te gebruiken wanneer het voertuig een noodvoertuig is dat bevoegd is om deze verlichting te gebruiken. Dit geldt met name voor hulpdiensten die met spoed reageren op noodsituaties.
Het gaat hier om een dikke X5 xDrive50i. De Buitenbewaking Schiphol gaat dus van een V6 naar V8. Die is goed voor 450 pk en 650 Nm aan koppel. Daarmee is deze X5 meteen de snelste opvallende politieauto van Nederland.
Politie Audi A6
De snelste A6 van de politie weet met zijn 286 pk sterke 3,0-liter TDI-motor, een begrensde topsnelheid van 250 km/h te bereiken. Met de geblazen V6 onder de kap sprint de Audi binnen 5,5 seconden naar de 100 km/h.
Om met dat laatste te beginnen: de politie heeft een ontheffing om bepaalde verkeersregels te overtreden, ook als ze geen zwaailicht en sirene voeren. Dat geldt bijvoorbeeld voor zaken als door rood rijden, voor rechts inhalen en voor over de stoep, het fietspad of de vluchtstrook rijden.
De Bugatti Veyron van de politie van Dubai is officieel de snelste van alle politieauto's ter wereld. De autoriteiten gebruiken de supercar voornamelijk voor PR. Ze willen de kloof tussen politie en de burger wegnemen.
Op de autosnelwegen, kortweg snelwegen, geldt tussen 06.00 en 19.00 uur meestal een maximumsnelheid van 100 km/h. Buiten deze tijden mag u op plaatsen waar dat qua verkeersveiligheid en leefbaarheid kan, 120 of 130 km/h rijden. Op de N-wegen geldt een maximumsnelheid van 80 of 100 km/h.
In geval van nood mogen de hulpdiensten maximaal 40 kilometer per uur harder rijden dan andere motorrijtuigen. Zij moeten dan wel hun optische en geluidssignalen (blauw zwaai-, flits- of knipperlicht en sirene) aan hebben staan.
Verkeersboete bij meer dan 70 km/h buiten bebouwde kom. Vanaf 1 januari wordt 70 km/h de norm buiten de bebouwde kom. Het is dus opletten geblazen, als je een verkeersboete wil vermijden. Vanaf 1 januari geldt een maximumsnelheid van 70 km/h buiten de bebouwde de norm.
Kenmerken van het Tahoe politieachtervolgingsvoertuig:
Topsnelheid van 224 km/u (topsnelheid van 195 km/u bij 4WD), toonaangevend in het segment. Handsfree Bluetooth-connectiviteit.
Iedere surveillerende politieagent die achter een auto rijdt die te snel gaat, kan ook zonder speciale apparatuur overgaan tot een staandehouding. Hij kijkt hoe hard zijn surveillancevoertuig op dat moment rijdt en past bij het opmaken van een proces-verbaal een correctie toe.
Politie kan vanaf 2022 snelheid controleren vanuit rijdende auto. Vanaf 2022 krijgen vijftig tot honderd onopvallende politieauto's apparatuur waarmee ze al rijdend direct de snelheid van andere voertuigen kunnen controlen.
Het gaat om de A7-Afsluitdijk, tussen Stevinsluizen en Lorentzsluizen, de A7 tussen de aansluiting Winschoten en de grens met Duitsland, en de A6 tussen Lelystad-Noord en de Ketelbrug. Het streven is om de maximumsnelheid uiterlijk in het 2e kwartaal van 2025 te verhogen.
Op de autosnelwegen in Duitsland is 130 km per uur eigenlijk de aanbevolen maximale snelheid. Dat betekent dus dat je niet verplicht bent om je aan dat maximum te houden. Je zou dus perfect 150, 180 of zelfs meer dan 200 kilometer per uur kunnen rijden zonder daarvoor een boete te krijgen.
Motorvoertuigen mogen alleen op autowegen als zij minimaal 50 kilometer per uur kunnen en mogen rijden. Voor autosnelwegen is dit 60 kilometer per uur. Deze snelheid heet ook wel de minimumconstructiesnelheid.