Ook diesel duurder Dat komt omdat het aanbod van diesel nog steeds hinder ondervind van de sancties tegen Rusland. Om de termijnmarkt zijn de prijzen voor diesel in Europa, de VS en Azië gestegen tot het hoogste niveau sinds januari. De stijgende prijzen zijn voornamelijk te wijten aan een krap aanbod.
De overheid wil de accijnstarieven ook verhogen vanwege de inflatie. Die is nog altijd schrikbarend hoog, waardoor de accijnzen op benzine en diesel nog eens met respectievelijk ruim 8 cent en 5,5 cent omhoog gaan. Dan zit je dus al op een verhoging van ruim 17 cent voor benzine en 11 cent voor diesel.
Met de verhoging per 1 juli 2023 zal de accijns op benzine hiermee rond de EUR 14 cent per liter duurder worden. Ten aanzien van diesel en LPG zal deze verhoging respectievelijk rond de EUR 10 cent en EUR 6 cent bedragen. Hiermee zijn de accijnstarieven weer bijna op het oude niveau.
De dieselauto zal nog niet uit het straatbeeld verdwijnen. Merken als Mercedes en Volkswagen hebben aangegeven in de toekomst de dieselauto te willen blijven doorontwikkelen.
Voor diesel bedraagt de stijging 5,6 cent per liter. Daar komt de indexatie met de tabelcorrectiefactor van 9,9% bovenop. Inclusief btw over de accijnsverhoging stijgt de prijs van een liter benzine per 1 januari 2024 met 21 cent. Voor diesel bedraagt prijsstijging ruim 13 cent per liter.
Als brandstof aan de pomp is diesel zijn prijsvoordeel weliswaar kwijtgespeeld, maar dieselmotoren zijn nog steeds zuiniger dan benzinemotoren, en dan vooral op de snelweg. Kortom, een dieselwagen blijft een verstandige keuze voor wie professioneel veel kilometers aflegt.
CO2-vrijEuropa kapt met de benzine- en dieselmotor. Per 2035 komen die niet meer op de markt. Met een levensduur van vijftien jaar houdt dat in dat het Europese personenverkeer in 2050 zo goed als volledig CO2-vrij is.
Door de toenemende, strengere maatregelen en de populariteit om elektrisch te rijden, is het minder interessant om te investeren in een dieselauto. Wil je toch een diesel rijden, controleer dan vóór de aankoop of er een roetfilter aanwezig is.
Voordelen van diesel
minder slijtage, onderhoud en kosten. minder co2-uitstoot. meer trekvermogen. zuiniger dan een benzinemotor, gemiddeld 25%
Als je vele kilometers per jaar rijdt, is het verstandig om een diesel te rijden. De brandstofprijs van diesel ligt lager dan die van benzine. Dus hoe meer kilometers, hoe goedkoper je rijdt. Echter is de wegenbelasting van een diesel aanzienlijk hoger dan die van een benzineauto.
De brandstofprijzen gaan waarschijnlijk in de richting van een daling. De tendens op maandag 26 juni 2023. De benzineprijzen zijn vorige week gedaald, terwijl de dieselprijzen zijn gestegen. De komende dagen is een daling van de dieselprijs te verwachten en waarschijnlijk zal ook die van benzine iets dalen.
In augustus 2022 gebeurde wat we voordien voor onmogelijk hadden gehouden: diesel werd duurder dan benzine. Daarna waren er wat fluctuaties, totdat diesel een paar weken geleden tot wel 15 cent per liter duurder was dan benzine.
Diesel was in de eerste negen maanden van 2022 gemiddeld 40 procent duurder dan in dezelfde periode van 2021. Ten opzichte van de prijzen over het eerste halfjaar van 2022 is er sprake van een minieme daling; toen lag de dieselprijs gemiddeld 41 procent hoger dan in het eerste halfjaar van 2021.
Diesel afhankelijk van gas
Daarnaast zijn de gas- en energieprijzen de afgelopen maanden omhoog geschoten, dat is ook een van de redenen waarom diesel duurder is geworden. Verder speelt in Nederland ook mee dat de accijnzen op diesel minder zijn verlaagd dan die op benzine.
Het opvallend hoge wegenbelastingtarief voor dieselauto's heeft alles te maken met slechts twee van deze vier factoren namelijk: De mate van milieuvervuiling (qua brandstoftype, filtersystemen e.a.)Het hogere gemiddelde gewicht van de diesel auto (vanwege de zware dieselmotor)
Dieselauto's verbruiken doorgaans minder brandstof dan gelijkwaardige benzineauto's. Het voordeel ten aanzien van de CO2-uitstoot is echter veel kleiner, want de verbranding van een liter diesel stoot ongeveer 13% meer CO2 uit dan de verbranding van dezelfde hoeveelheid benzine.
De nadelen van diesel
Door het zwaardere gewicht van de dieselauto is de wegenbelasting vaak hoger. De aanschafprijs van een dieselauto is vaak hoger dan die van een benzineauto. Dieselauto's hebben over het algemeen een lagere topsnelheid dan benzineauto's.
Bakwagens (geen opleggertrekkers) met een Euro 6-motor die na 1 januari 2020 op kenteken zijn gezet, hebben tot 1 januari 2030 toegang tot de ZE-zones.
Op 1 september 2027 volgt een verstrenging voor dieselwagens. Vanaf dan zijn enkel euronorm 6d en hoger nog toegelaten. Vanaf 1 januari 2028 worden dan ook de regels voor benzinewagens nog aangepast en moeten zij euronorm 4 of hoger hebben.
Toch kan het gunstig zijn om op diesel of LPG te rijden in plaats van op benzine, als je zeer veel kilometers per jaar maakt (dan bedoelen we zo'n 20.000 tot 30.000 km per jaar of meer). Deze twee brandstofsoorten zijn namelijk goekoper dan benzine maar je betaalt wél flink meer motorrijtuigenbelasting (MRB).
Een diesel heeft de meeste kracht bij lage toerentallen. De motor hoeft dus simpelweg minder hard te 'draaien' om de auto in beweging te brengen. Lage toeren betekent minder bewegingen, en dat zorgt voor minder slijtage. Daarnaast zorgt de verbranding van diesel voor lagere temperaturen dan bij benzine.
De Jeep Avenger is gekozen tot Auto van het Jaar 2023! De Auto van het Jaar verkiezing bekroont de opvallendste en beste nieuwe auto's op de markt.
Voertuigen met een dieselmotor met de emissienorm Euro 1 t/m Euro 4, en benzinevoertuigen met de euronorm 1 en 2 hebben een rijverbod binnen de zone. Het dieselverbod zal gelden over de gehele milieuzone van Frankfurt. Vanaf September 2019 worden ook Euro 5 diesels geweerd.
De transformatie van een dieselverbrandingsmotor naar waterstof is relatief eenvoudig. De aanpassingen bestaan uit het plaatsen van waterstoftanks, een ringleiding op het motorblok voor waterstofgasinjectie en de nodige regelelektronica. De draaiende delen van de dieselmotor behoeven geen aanpassing.
Het tijdperk van de benzine- en dieselmotor nadert in Europa zijn einde. Vannacht spraken de Europese klimaatministers af dat vanaf 2035 nieuwe auto's met een verbrandingsmotor niet meer mogen worden verkocht in Europa. Alle nieuwe auto's moeten vanaf dan elektrisch zijn.