Waarom wordt de katalysator zo vaak gestolen? De katalysator levert criminelen best wat geld op: ze kunnen het onderdeel verkopen voor tussen de vijftig en honderd euro per stuk. Dat komt vooral door het laagje platina en palladium dat erop zit, deze edelmetalen zijn veel geld waard.
Vorig jaar zijn bijna 3400 katalysatoren onder auto's vandaan gesloopt. De katalysator van de Toyota Prius is volgens het LIV het populairst bij dieven. Hiervan werden er in het afgelopen jaar 1388 gestolen. Van de Volkswagenmodellen Polo, Golf en Lupo werden 402 katalysatoren ontvreemd.
Als je auto alleen WA verzekerd is, dan is een gestolen katalysator niet gedekt. Ook bij een WA+ of allrisk-verzekering is het lastig. Deze dekken diefstal van en inbraak in je auto. Maar ja: je auto wordt niet gestolen (alleen een onderdeel) en er wordt niet ingebroken in je auto.
Door de katalysator vast te laten lassen aan het frame van je auto, of vast te zetten met extra pinnen, is het loshalen lastiger. Dieven hebben dan een slijptol nodig om de katalysator los te krijgen. Dat kost meer tijd en maakt meer geluid, waardoor de kans groot is dat ze jouw auto liever met rust laten.
De katalysatordiefstal heeft twee 'zwakke plekken': de auto moet opgekrikt worden en de dieven willen natuurlijk niet gezien worden. Probeer je auto daarom op een drukke plek te parkeren, of op een plek waar opkrikken lastig gaat. Daarnaast is – indien mogelijk – parkeren in een afgesloten garage natuurlijk ideaal.
Binnenin een katalysator zit monoliet. Monoliet is een keramisch materiaal dat is opgebouwd uit heel veel kleine vierkantjes (een soort honingraatstructuur). Het monoliet is geïmpregneerd met verschillende edelmetalen, zoals platina, rodium en palladium (je treft in een katalysator dus geen goud aan).
Katalysator verplicht
De katalysator is sinds 1995 een verplicht onderdeel onder de auto. Wanneer VanGilsAutomotive uw auto voor de handel zou willen verkopen, is het ook van belang dat deze auto een katalysator heeft. Zonder katalysator kan de auto niet de weg op.
Katalysatoren van auto's zijn geld waard, omdat in het frame van de katalysator platinum en palladium aanwezig is. Dit scheiden wij van het ijzer. Palladium heeft als functie om ervoor te zorgen dat schadelijke uitlaatgassen niet in het milieu terechtkomen. Daarnaast zijn deze edelmetalen veel geld waard.
De kosten voor het vervangen van de katalysator kost voor een gemiddelde auto €250,- / € 350,-. Natuurlijk is dit moeilijk te zeggen, dit varieert per type, model en bouwjaar van de auto. Wat de vervanging van de katalysator uiteindelijk in totaal gaat kosten kan eventueel oplopen.
Een katalysator gaat gemiddeld tussen de 80.000 en 150.000 km mee. Wanneer de katalysator niet meer werkt, functioneert het reinigingssysteem niet meer. Dit heeft twee nadelige gevolgen: De schadelijke stoffen worden niet meer geneutraliseerd, wat slecht is voor het milieu.
Straf bij eenvoudig
De maximale strafeis voor eenvoudige diefstal is vier jaar gevangenisstraf of een geldboete van € 20.000. De rechter kan ook kiezen om in plaats van een boete of gevangenisstraf (deels) een werkstraf op te leggen.
Vooral de Toyota Prius, Honda Civic en Honda Jazz zijn populaire doelwitten. Een katalysator neutraliseert schadelijke gassen die door de motor worden uitgestoten. Die zogenoemde katalyse gebeurt door een chemische reactie via de edelmetalen die in de katalysator zitten.
In de katalysator bevindt zich een keramisch blok met een honingraat structuur. De honingraat van de katalysator is geïmpregneerd met diverse edelmetalen zoals Platina, Palladium en Rhodium die ervoor zorgen dat de schadelijke stoffen worden genaturaliseerd en veranderen in stikstof, koolstofdioxide en water.
Aan de hand van de onderdeelnummers die vermeld staan op katalysatoren en roetfilters kunnen we in de catalogus zien wat de waarde is van de katalysatoren. Het gaat om de onderdeelnummers welke de waarde aangeven en op de katalysator of roetfilter staan, dus niet de originele fabriek bestelnummers.
Katalysator vervangen Toyota kosten ✔️ Prijs v.a. € 329.
Het wordt vaak gebruikt in apparatuur die heel hoge temperaturen en corrosieve omstandigheden moet kunnen overleven. Bijvoorbeeld in katalysators in auto's of elektrodes in elektrische apparatuur zit er platina. Ook in vliegtuigbougies wordt vaak platina gebruikt.
Met een kapotte katalysator mag u nooit te lang doorrijden. Om te beginnen vormt dit een gevaar voor het milieu en bovendien gaat de motor vroeg of laat in de “noodgevalmodus”. Ook het verwijderen van een kapotte katalysator en dan zonder verderrijden is geen goed idee.
In de meeste gevallen gaat de katalysator een heel autoleven mee. Maar dus niet in alle gevallen. We zien vaak dat auto's met hoge kilometerstanden vatbaar zijn voor problemen met de katalysator.
De kosten voor vervanging van de katalysator verschillen nogal per BMW 3 Serie. Via ServiceRight Auto's is de goedkoopste prijs voor een katalysator vervangen € 198,08. Zo kost het meer tijd om een vastgelaste katalysator te vervangen in vergelijking met het vervangen van een vastgeschroefde katalysator.
Palladium is het meest zeldzame edelmetaal ter wereld. Het edelmetaal is lid van de Platina Group Metals, de zogenaamd PGM's. Deze bestaan verder uit platina, rhodium, iridium, osmium en ruthenium. Al deze metalen worden gebruikt in de autoindustrie, medische sector, sieraden en in verschillende soorten elektronica.
Veel mensen denken dat een het roetfilter en de katalysator dezelfde werking hebben, maar dit is zeker niet het geval. Beide onderdelen zijn ontwikkeld om schadelijk uitlaatgassen de verminderen. Op den duur raakt een katalysator vervuild. U kunt een katalysator zelf reinigen met een Lindemann Service Cleaner Benzine.
De katalysator zet schadelijk uitlaatgassen om in minder toxische en zit meestal voorin het uitlaatsysteem gemonteerd. In de meeste moderne auto's zit deze zelfs geïntegreerd in het uitlaatspruitstuk. Door breuk of ouderdom is een katalysator aan vervanging toe.
Met een spaghetti uitlaat spruitstuk, midden demper, eind demper en in combinatie met een katvervanger ofwel het gehele sportuitlaten systeem kan bij een normale benzine motor zo,n 5 a 15% vermogenswinst te behalen zijn.
Het enige wat je nodig hebt is een gebruikte (of nieuwe) binnenband. Schuif je een stuk van die binnenband, zo'n vijftien centimeter, over de uitlaat, dan wordt je getrakteerd op een diepere ronk. Wil je helemaal loos gaan, dan knip je er nog een stuk af om dat echte race-uitlaat geluid te krijgen.
Zonder middendemper is het geluid scherper. Middendempers dempen de hogere geluiden, einddempers de lage, zoals Kreidler al schreef.