Ontdek de wereld, maar ook jezelfVia lezen slaan we kennis en informatie op. Educatieve boeken hebben voornamelijk dat doel voor ogen, maar ook fictieve verhalen brengen inzichten bij. Via verhalen verruimen we ons denken en wereldbeeld.
Lezen stelt je in staat kennis en inzichten op te doen over het verleden, over gebeurtenissen in landen ver weg, en over mensen met een andere achtergrond. Door te lezen leer je je inleven in anderen; je krijgt empathie en je traint jezelf in denken en reflecteren.
Lezen stelt je in staat inzichten op te doen over de maatschappij waarin je leeft en kennis te verwerven over het verleden, over gebeurtenissen in landen ver weg en over mensen met een andere achtergrond. Door te lezen train je je fantasie en je verbeelding; je leert je inleven in anderen en ontwikkelt empathie.
Wie leest, heeft de wereld aan zijn voeten. (Voor)lezen ligt aan de basis van de taal- en leesontwikkeling van kinderen en aan de kansen die zij krijgen op school en in de maatschappij. Lezen verruimt ons denken, leert ons om anderen beter te begrijpen en vergroot ons welzijn.
Als je dit boek aan iemand zou moeten aanraden, aan wie zou dat dan zijn? Leg ook uit welk type lezer dit is. Als je niemand in je naaste omgeving kent aan wie je het boek zou aanraden, mag je ook een fictief persoon nemen. Omschrijf waarom net die persoon het boek zou moeten lezen.
Lezen biedt je nieuwe perspectieven en inzichten omdat het je in staat stelt om andere standpunten te ervaren. Hierdoor vergroot je je empathisch vermogen. Niet alleen naar anderen toe, maar ook naar jezelf. Vooral als je veel fictie leest.
Er zijn aanwijzingen dat lezen een bijdrage kan leveren aan zowel de psychische als de lichamelijke gezondheid van lezers. Lezen kan leiden tot plezier, ontspanning, afleiding, 'verlossing van het zelf', troost in moeilijke tijden en een vergroot zelfinzicht.
Lezen is belangrijk. Het vergroot de taalontwikkeling, de concentratie en fantasie. Bovendien krijg je door lezen kennis over de wereld om je heen en draagt het bij aan het vormen van een mening.
Volgens neurowetenschapper Kristen Willeumier zou iedereen elke dag minimaal een kwartiertje moeten lezen. Lezen zorgt er namelijk voor dat je hersenen scherp blijven, je een beter geheugen krijgt en cognitieve achterstand kan vertragen. “Wanneer het brein leert, vormt het cognitieve kaarten”, legt Kristen uit.
Gezondheidsexperts en internationale onderzoeken leggen een positief verband tussen verhalen en het mentale welbevinden van personen. Ook in de praktijk zijn veel organisaties actief om onze mentale veerkracht te verhogen via verhalen.
Het opnemen, verwerken, begrijpen, interpreteren en evalueren/reflecteren van geschreven woorden, zinnen, alinea's, paragrafen en teksten, van papier of digitaal. In enge zin heeft lezen betrekking op het lezen van boeken; in nog engere zin op literaire boeken.
Kinderboeken leggen – vaker dan volwassenenliteratuur – de klemtoon op avontuur, spanning en fantasie. Dat is meteen een grote aantrekkingskracht die ook effect heeft op volwassenen.
Wie leest, leert de wereld!
Het maakt een groot verschil in het leven van kinderen en jongeren of ze lezen of niet. Want lezen is noodzakelijk voor leren, zeker het leren op school. Wie goed leest en verhalende en informatieve teksten begrijpt, kan kennis opdoen en zich ontwikkelen.
Lezers vinden vooral ontspanning bij spannende fictie (91 procent), daarna bij fantasy en sciencefiction (87 procent) en literatuur (81 procent). Een voorlopig onderzoek van de Universiteit van Sussex uit 2009 lijkt erop te wijzen dat lezen daadwerkelijk het stressniveau verlaagt.
Leesmotivatie is een belangrijke pijler binnen de zogenoemde 'positieve leesspiraal'. Hoe plezieriger lezen wordt gevonden, hoe meer er wordt gelezen en hoe beter leerlingen in lezen worden, met weer meer leesplezier tot gevolg.
Wanneer dopamine vrijkomt in de hersenen worden de boodschappen tussen de hersencellen makkelijker doorgegeven.Je leert dus met andere woorden makkelijker en je onthoudt het ook beter. We kunnen dus stellen dat je kind beter zal leren als het er ook plezier in heeft.
Veel dichtbij kijken – lezen, smartphone of tablet – is schadelijk voor kinderogen, maar er is wat aan te doen! Steeds meer mensen worden bijziend en dat begint al op jonge leeftijd. Naast erfelijkheid speelt leefstijl een grote rol in de ontwikkeling van bijziendheid (myopie).
Als je 250 woorden per minuut leest dan kost je dat iets meer dan 3,5 uur tijd. Als je 500 woorden per minuut leest ben je 1 uur en 50 minuten aan het lezen. Als je echt snel kunt lezen en met 600 woorden per minuut door de tekst heen gaat ben je anderhalf uur aan het lezen.
Een inhoudsopgave staat voorin uw boek en laat overzichtelijk de inhoud zien. Het is vaak één van de eerste stukken tekst dat een lezer leest van uw boek, dus zorg dat deze overzichtelijk en interessant is.
Een boek heeft altijd een vertelperspectief. Het vertelperspectief geeft aan door wie het verhaal wordt verteld. Wanneer het verhaal vanuit de ik-vorm wordt verteld, spreekt men van een ik-perspectief.
Hoe sneller, hoe beter
Maar wat je ook doet tijdens het lezen, zorg ervoor dat je in ieder geval minimaal 15 minuten leest. Alleen door dit minimum aan te houden kun je namelijk de gezondheid van je hersenen verbeteren. Dus zoek een boek dat je aandacht kan vasthouden en sla deze elke dag even open!
Hoe snel lees ik nu eigenlijk? De gemiddelde lezer blijkt zo'n 250 woorden per minuut te lezen. In een roman staan ongeveer 300 woorden per bladzijde. Een gemiddelde lezer leest dus bijna een bladzijde per minuut.