Maar waar is de kans groter dat je overlijdt? In het vliegtuig of in de auto? Volgens Amerikaanse cijfers overlijden per 1 miljard gereisde kilometers 0,04 mensen door de lucht. Uit datzelfde onderzoek bleek dat bij autorijden 4,5 mensen per 1 miljard gereisde kilometers overlijden.
Al jaren op rij is het aantal dodelijke ongelukken met een scootmobiel erg hoog. Per 100.000 gebruikers vallen er 15 tot 22 keer meer doden dan met de fiets. En 4,5 tot 7 keer zoveel doden als met de auto.
Kijkend naar het ergste wat kan gebeuren - namelijk dat een vliegtuig neerstort - dan is de kans zo'n 1 op 11 miljoen dat dit je overkomt. Ter vergelijking: de kans dat je omkomt door een fataal auto-ongeluk is 1 op 6.000.
Het vliegtuig is daarmee het veiligste vervoermiddel ter wereld. Uit Amerikaans onderzoek blijkt zelfs dat de kans dat je dood gaat tijdens een kilometer die je door de lucht reist, 112 keer kleiner is dan wanneer je met de auto gaat.
Het reizen in een bus hoort tot de veiligste vervoerswijzen over de weg. Uit een onderzoek dat SWOV in opdracht van Koninklijke Nederlandse Vervoer heeft uitgevoerd blijkt dat het reizen per bus twee keer zo veilig is als reizen per personenauto. De trein en het vliegtuig zijn de veiligste vervoerswijzen.
Uit datzelfde onderzoek bleek dat bij autorijden 4,5 mensen per 1 miljard gereisde kilometers overlijden. Dat betekent dat de kans op overlijden tijdens een door de lucht gereisde kilometer 112 keer zo klein is als je met de auto gaat.
Het vliegtuig beweegt dan op en neer, zoals bijvoorbeeld wanneer je door de wolken vliegt bij het opstijgen of landen: het verschil in temperatuur (van warm naar koud) veroorzaakt de turbulentie. Je kunt turbulentie het beste vergelijken met de ervaring als je onder water bent in de zee.
Het is een normale, menselijke reactie die je niet kunt afleren. Je moet alleen leren ermee om te gaan tijdens een normale situatie als vliegen. ' Maar welke angst er ook achter schuilgaat, vliegangst is niets anders dan een buitengewone reactie van het zenuwstelsel op een relatief onschuldige gebeurtenis.
Er wordt heel veel gevlogen in de wereld. In 2018 was er daardoor maar één dodelijk ongeluk per 3.000.000 (3 miljoen) vluchten. Dat getal is nog hoog vergeleken met de vorige jaren. In het jaar 2016 overleden slechts 6 mensen door een vliegtuigongeluk, en in het jaar 2017 13 mensen.
Een Boeing 737-800 van China Eastern Airlines. WUZHOU - Een passagiersvliegtuig met 132 inzittenden is maandag neergestort in het zuiden van China.
Op ieder moment na de crash kan er brand uitbreken of een explosie plaatsvinden, dus zorg ervoor dat er wat afstand zit tussen jou en het vliegtuig. Als de crash in open water plaatsgevonden heeft, dien je zo ver mogelijk van de wrakstukken af te zwemmen. Blijf op een plek, maar let goed op wat er gebeuren moet.
Het beste antwoord. Er storten ongeveer 100 vliegtuigen per jaar neer. Dat is vergelijkbaar met 1 vliegtuig dat neerstort elke 3 of 4 dagen. Dagelijks worden er echter ongeveer 90.000 tot 100.000 vluchten uitgevoerd.
Turbulentie is vervelend voor passagiers maar het vliegtuig zal niet neerstorten. Het grootste gevaar is dat je een flinke smak maakt in het vliegtuig. Daarom moet je je riemen altijd om houden tijdens een turbulente vlucht."
Onderzoek: Reizen met de trein tientallen malen veiliger dan met de auto. Wie met de trein reist, loopt het minste risico om bij een ongeluk te overlijden of gewond te raken. Dat blijkt uit een tienjarig onderzoek waarin de trein, bus en auto op basis van reizigerskilometers met elkaar zijn vergeleken.
Motorrijders zijn kwetsbaar in het verkeer. Het risico, per afgelegde kilometer, om bij een verkeersongeval te overlijden, is 25 maal zo groot voor motorrijders als voor inzittenden van personenauto's; het risico om in het ziekenhuis te belanden 20 maal.
In Nederland in het midden omdat bij een aanrijding de bus meestal wel op zijn pootjes blijft staan. In wat bergachtiger streken halverwege tussen een reguliere en een nooduitgang en niet bij het raam maar bij het middenpad. Dan is de kans op overleven en op een nabije veilige vluchtroute het grootst.
15 juli 1996: Een Hercules-transportvliegtuig van de Koninklijke Landmacht crasht op vliegbasis Eindhoven. Daarbij komen 34 inzittenden om het leven. Op 25 februari 2009 stort in de buurt van Schiphol een vliegtuig van Turkish Airlines neer. Van de 135 inzittenden overleven 9 mensen de crash niet.
Dat is moeilijk te zeggen. Ten eerste moet het vliegtuig gelokaliseerd worden. Afhankelijk van de manier waarop het neergestort is – intact het water in, of op 10 kilometer hoogte uit elkaar gespat – kan het wrak uitsluitsel geven.
Opstijgen is minder gevaarlijk dan landen
80 procent van de vliegtuigongevallen doet zich voor drie minuten na het opstijgen en acht minuten voor het landen.
Als een vliegtuig stijgt of daalt verandert de lucht om je heen sneller dan de lucht in je oren. Als je ooit hebt gevlogen weet je dat dit zwaar oncomfortabel is – maar tijdelijk. Om de druk een beetje te verzachten kun je kauwgum eten, inademen en uitademen terwijl je je mond en je neus dichthoudt, of gapen.
Nou is de afstand die je over het algemeen vliegt wel verder dan de afstand die je met de auto rijdt, maar in verhouding is vliegen dus veiliger dan autorijden. Ook controles op vliegvelden worden strenger. In dit artikel kan je lezen dat dit er ook voor zorgt dat het vliegen veiliger wordt.
Ontspannen is belangrijk, ga dus rechtop zitten en begin langzaam in en uit te ademen. Je ademhaling wordt rustiger en gelijkmatiger. Vraag jezelf af waarvoor je precies bang bent en of die angst redelijk is. Stel jezelf gerust door te bedenken dat vliegen zeer veilig is.
Veel mensen hebben vliegangst, terwijl het niet nodig is. Als je in een vliegtuig zit, dan zijn van de 100 mensen 20 bang voor vliegen. Bovendien zijn er ook nog eens heel veel mensen die niet vliegen en die vind je dus niet in het vliegtuig. Vliegangst komt vaak uit iets anders voort.
Als je zo min mogelijk turbulentie wil voelen, moet je in het midden van het midden gaan zitten. Aan de 'raamkant' voel je meer turbulentie dan in het midden van het gangpad. Waar je niet moet zitten, is aan de achterkant van het vliegtuig - daar voel je turbulentie sterker dan in het midden of aan de voorkant.
Mensen die gespannen zijn, hebben de neiging steeds 'hoger' te gaan ademhalen. Blijf focussen op je ademhaling als je je onrustig voelt. 8. Zorg voor afleiding: een goed boek lezen, een spel op een tablet, naar muziek luisteren, een film bekijken, kruiswoordraadsels oplossen, praten met medepassagiers...