Waarom bestaat kinderarbeid nog steeds? Kinderen werken omdat er anders niet genoeg geld is om eten te kopen. Net zoals vroeger in Nederland. Ze werken bijvoorbeeld in kolenmijnen, op rijstplantages, als schoenpoetser in een grote stad, of in textielfabrieken.
Kinderarbeid komt overal ter wereld voor. Tot aan de 19e eeuw was kinderarbeid in Nederland heel gewoon. Veel kinderen moesten werken, omdat het gezin anders te weinig geld verdiende om eten, drinken, kleding en onderdak te kunnen betalen. Vroeger dachten de mensen dat het geen kwaad kon om de kinderen te laten werken.
In de negentiende eeuw groeit de industrie hard in Nederland. Fabriekseigenaren maken gebruik van kinderarbeid omdat kinderen weinig kosten. Arme ouders laten hun kinderen werken om rond te komen. Het verzet tegen kinderarbeid groeit vanwege de slechte werkomstandigheden.
kinderarbeid vroeger: In deze tijd werken kinderen ook wel is: Afwassen, stofzuigen, de hond uitlaten. Maar het is niet goed als een kind (jonger dan 16 jaar) zwaar of gevaarlijk werk moet doen. Werk dat door volwassenen moeten worden gedaan.
Kinderwetje van Samuel van Houten
Van Houten was het daar dus niet mee eens. In 1874 werd er toch, op aandringen van Van Houten, een wet aangenomen die kinderen moest beschermen voor te zwaar werk en verwaarlozing. Tot die tijd was het in Nederland heel gangbaar dat jonge kinderen werkten in onder meer fabrieken.
Kinderarbeid is werk dat door kinderen wordt gedaan en dat niet goed voor ze is. Meestal gaat het om zwaar, gevaarlijk en eentonig werk. Het werk is slecht voor hun gezondheid en hun ontwikkeling.
In Azië, en met name India, komt kinderarbeid het meeste voor. In veel landen in Afrika werkt bijna een derde van de kinderen (Unicef, 2019). De meeste kindarbeiders, 112 miljoen, werken in de landbouw. Bijna 48 miljoen kinderen werken in de dienstverlening of industrie.
Het ontstaan van wederkerige arbeidsverhoudingen
Tot zo'n 12.000 jaar geleden leefden voedselverzamelaars en jagers in kleine gemeenschappen van hoogstens enkele tientallen mensen die nauw moesten samenwerken om te overleven. De eerste menselijke arbeidsverhoudingen waren op die manier direct en daarmee wederkerig.
Het fenomeen kinderarbeid
Toen er dorpen en later steden ontstonden werkten de jongens mee in de werkplaats van hun vader, en de meisjes hielpen hun moeder in de huishouding. Wanneer de ouders geen werk meer hadden, moesten de kinderen vaak mee bedelen om te voorkomen dat ze dood zouden gaan van de honger.
Geschiedenis. Al sinds de prehistorie helpen kinderen mee in het gezin, bijvoorbeeld door voedsel te verzamelen of mee op het land te werken. Rond het eind van de 18e eeuw zien steeds meer huishoudens zich genoodzaakt om het werk op het land te combineren met bijkomende arbeid om het hoofd boven water te kunnen houden.
'Voordelen' van kinderarbeid zijn er wellicht op de korte termijn (snel geld verdienen met laagbetaalde krachten), maar uiteindelijk houdt de praktijk armoede slechts in stand. Kinderen die werken krijgen geen kans om naar school te gaan en dus geen kans op een betere toekomst.
In de 19e eeuw gaan de meeste kinderen in Nederland niet naar school. Ze werken op het land, in de winkel of in de werkplaats. Kinderarbeid is dan heel normaal. Dan komt de Industriële Revolutie.
Als je 13 of 14 jaar bent, mag je helpen bij licht, niet-industrieel werk. Voorbeelden: Je mag helpen bij lichte werkzaamheden in een winkel, zoals helpen bij het vakken vullen of inpakken. Je mag helpen bij lichte werkzaamheden in de landbouw.
Ze werken in mijnen, op het land, in de huishouding, in fabrieken... Terwijl ze recht hebben op goed onderwijs, het recht om te spelen en om echt kind te zijn. Armoede wordt vaak gezien als de belangrijkste oorzaak van kinderarbeid. De opvatting overheerst dat gezinnen niet kunnen rondkomen als kinderen niet werken.
Kinderarbeid is een bedreiging voor de gezonde ontwikkeling van kinderen. Wereldwijd zijn er 168 miljoen kinderarbeiders. Dit is lichamelijk slecht voor een kind, maar de gevolgen voor zijn/haar ontwikkeling zijn nog groter. Het staat de scholing en cognitieve ontwikkeling van het kind in de weg.
Kinderrechten gaan over onderwerpen als onderwijs, gezondheid en de rol van familie en ouders. Ze gaan over vrijheid van geloof en vrijheid van meningsuiting. Ze gaan ook over het recht op een naam en een nationaliteit. Over een dak boven je hoofd en spelen.
Fabrieksarbeiders moesten vaak 75 uur per week werken en ook deels op zondag. Ook kinderarbeid kwam veel voor. In 1874 werd een eerste stap bereikt in de richting van een kortere werkweek met de invoering van het Kinderwetje van Van Houten, waarmee kinderarbeid voor kinderen tot 12 jaar werd verboden.
Reacties. Werken is geen uitvinding. Zoals wij nu werken (voor een baas) is ontstaan vanuit een ontwikkeling die begonnen is met mannen die op jacht gingen en vrouwen die thuisbleven om voor de kinderen te zorgen en vruchten en zaden te verzamelen. Dit gebeurde om in leven te blijven.
Schattingen liggen in de buurt van zo'n 15 uur in de week. In agrarische samenlevingen lag dit aantal al weer hoger. Op een dag werd echter vaak niet meer dan 5 tot 6 uur gewerkt. Veelal verrichtte men arbeid voor zover dat voor het directe levensonderhoud noodzakelijk was.
Met lokale instanties worden binnen bestaande gemeenschapsgroepen activiteiten opgezet om de rechten van alle kinderen te waarborgen. Volwassenen leren dat zij ook zonder het inkomen van hun kinderen kunnen rondkomen, door deel te nemen aan spaar-en leengroepen en inkomsten genererende activiteiten.
Voortaan zijn de ergste vormen van kinderarbeid verboden. Voor het eerst in de geschiedenis van de Internationale Arbeidsorganisatie (ILO) hebben alle 187 lidstaten de ratificatie van een verdrag afgerond. Tonga, een eilandstaat in de Stille Oceaan, was het laatste land om Conventie 182 te ratificeren.
4.2 Kinderarbeid in Europa
Maar ook in Engeland is kinderarbeid geen uitzondering. In Spanje wordt het aantal werkende kinderen op 100.000 geschat. In Portugal tussen de 90.000 en 150.000. In Italië had men het tot voor kort over ongeveer 100.000 kindarbeiders.
School gaat voor het meewerken aan een productie. Daarom bedraagt de maximale werktijd op onderwijsdagen 4 uren per dag; op andere dagen 7 uren. In een schoolweek mag het kind maximaal 12 uren werken; in een vakantieweek maximaal 21 uren. De uren zijn inclusief pauzes en wachttijden.