Herstart je toestel meermaals zodra je in het buitenland bent.Probeer manueel verbinding te maken met de verschillende lokale netwerken via de instellingen van je toestel. Het ene netwerk kan een stabielere verbinding hebben dan het andere.
* Bij Android zet je dit aan onder instellingen - meer/ meer netwerken/ verbindingen - mobiel netwerk - netwerk operators. Daarnaast kun je altijd handmatig een ander netwerk selecteren. Het netwerk in het buitenland is niet zo sterk en stabiel als in Nederland.
Of werkt mobiel internet in Nederland wel maar niet in het buitenland? Vaak helpt het herstarten van je toestel. Je simkaart wordt dan opnieuw aangemeld bij het netwerk. Dit lost het probleem in veel gevallen op.
Bent u op reis in een ander EU-land, dan hoeft u niet extra te betalen om daar uw mobiele telefoon te gebruiken. We noemen dit “roam like at home”.
Probeer manueel verbinding te maken met de verschillende lokale netwerken via de instellingen van je toestel. Het ene netwerk kan een stabielere verbinding hebben dan het andere. Controleer of de optie 'dataroaming' aangeschakeld is in de instellingen van je toestel.
Start je apparaat opnieuw op.
Als opnieuw opstarten niet werkt, schakel je tussen wifi en mobiele data: Open je app Instellingen en tik op Netwerk en internet of Verbindingen. Afhankelijk van je apparaat kunnen deze opties verschillen. Zet wifi uit en mobiele data aan en check of er een verschil is.
Android. Ga naar Instellingen en vervolgens, onder het kopje Draadloos en netwerk, naar Meer en vervolgens Mobiele netwerken. Hier kunt u mobiel internet (gegevenstoegang) in het geheel uitzetten of alleen voor het buitenland (gegevensroaming).
Binnen de EU hoef je geen extra kosten te betalen voor roaming. Dat betekent dat je met je Nederlandse bundel kunt bellen en internetten in een ander EU-land. Je hebt dus geen extra kosten meer bovenop je abonnement. Vanaf 1 juli 2022 moet het bellen, sms'en en internetten net zo snel gaan als thuis.
'Roaming' staat altijd automatisch uit. Toch kan het voorkomen dat het per ongeluk is aangevinkt en niet meer is uitgezet. In Nederland is dat geen probleem, omdat onze providers hier gewoon een netwerk hebben en er dus geen roaming nodig is.
Hulp bij roamingproblemen in het buitenland
Als 'Geen service' wordt weergegeven in de statusbalk van uw iPhone, gaat u naar 'Instellingen' en tikt u op 'Mobiel netwerk' of 'Mobiele data'. Tik op 'Opties mobiele data' en controleer of 'Dataroaming' ingeschakeld is.
Het kan te wijten zijn aan gebroken kabels, storingen, of iets anders dat je niet in de hand hebt. Het is dus belangrijk om te weten of het probleem bij je internetprovider ligt. Controleer hiervoor of het internetlampje op het modem werkt. In het ideale geval staan de stroom- en DSL-lampjes aan.
Op reis binnen de EU
Met je abonnement of PrePaid kun je je bel-, sms- en internetbundels ook gebruiken in de EU, IJsland en Noorwegen. Zonder extra kosten.
Apn instellen op Android
Open Instellingen en ga vervolgens naar 'Verbindingen > Mobiele netwerken > Namen toegangspunten. ' Hier vind je een lijst met bestaande apn's. Je kunt er voor kiezen eentje te bewerken met de juiste instellingen, of via het menu een nieuwe aan te maken.
Gaat u naar het buitenland en maakt u gebruik van mobiel internet? Dan schakelt uw telefoon automatisch over naar een buitenlands netwerk. Roaming zorgt ervoor dat uw telefoon via het buitenlandse netwerk contact maakt met uw Nederlandse provider.
Roaming in het buitenland: binnen EU. Sinds 15 juni 2017 zijn roamingkosten afgeschaft in de hele Europese Unie (EU). Dat betekent: géén extra kosten meer voor MB's of belminuten/SMS.
Overschrijdt u dat datavolume bij het roamen, dan moet u een toeslag betalen van 2 euro per gigabyte (exclusief btw).
Wanneer het internetnetwerk van uw mobiele provider buiten bereik is, probeert de telefoon verbinding te maken met beschikbare lokale netwerken. Deze techniek heet roaming. Binnen de Europese Unie (EU) kost dat niks extra's, maar daarbuiten dus wel.
Android. Ga naar Instellingen en vervolgens, onder het kopje Draadloos en netwerk, naar Meer en vervolgens Mobiele netwerken. Hier kunt u mobiel internet (gegevenstoegang) in het geheel uitzetten of alleen voor het buitenland (gegevensroaming). Een vinkje geeft aan dat het aan staat.
Controleer je instellingen
Internet in het buitenland werkt alleen als je data roaming hebt geactiveerd en je de juiste APN, het toegangspunt tot ons mobiele netwerk, gebruikt. Data roaming zet je aan bij de mobiele netwerkinstellingen op je telefoon. Controleer daar ook of de APN live.vodafone.com in je toestel staat.
Probeer is het wifi netwerk te verwijderen, wifi uit te zetten en vervolgens de telefoon opnieuw opstarten (In die specefieke volgorde).
Oplossing: Dataroaming inschakelen.
Druk op het icoontje voor instellingen. Druk op Verbindingen. Druk op Mobiele netwerken. Druk op de indicator naast "Roaming" om de functie in of uit te schakelen.
Oplossing: Dataroaming inschakelen.
Druk op het icoontje voor instellingen. Druk op Verbindingen. Druk op Mobiele netwerken. Druk op de indicator naast "Roaming" om de functie in of uit te schakelen.
Kun je controleren of (data)roaming aanstaat op jullie telefoon? Deze optie kun je aanzetten via Instellingen > Netwerkverbindingen > Meer netwerken > Mobiele netwerken > Roaming. Zet jullie telefoon even uit- en aan nadat deze instelling is aangepast.
Ga naar 'Instellingen' > 'Algemeen' > 'Zet over of stel [apparaat] opnieuw in' > 'Stel opnieuw in' > 'Herstel netwerkinstellingen'. Hierdoor worden niet alleen wifinetwerken en -wachtwoorden opnieuw ingesteld, maar ook mobiele instellingen en eerder gebruikte VPN- en APN-instellingen.