Moderne vouwbanden zijn wat rolweerstand betreft met tubes te vergelijken of hebben zelfs een lagere rolweerstand. Een duidelijk voordeel van de tube is het gedrag bij lekrijden. Zelfs bij een lekke band blijft hij om de velg zitten. De wielrenner kan veilig uitrollen tot de materiaalwagen aanwezig is.
Het grote verschil is dat een draadband veel zwaarder is door de stalen draad. Over het algemeen kan je zeggen dat de duurdere wedstrijdgerichte banden vouwbanden zijn en de eenvoudigere op trainen en touren gerichte banden een stalen hieldraad hebben. De band die jij wil aanschaffen is een lichte wedstrijdband.
Tubeless banden hebben door het ontbreken van een binnenband een lagere rolweerstand. Doordat ze minder hard hoeven worden opgepompt rijdt het comfortabeler zonder dat ze rolweerstand verliezen. De kans op een stootlek is een stuk kleiner doordat er geen binnenband is die kan knellen tussen de velg.
Tubeless: alleen een buitenband, luchtdicht op de velg geklemd door speciaal ventiel en velglint. Tubular of tubes: Een dichtgenaaide katoenen band met een latex binnenband, in zijn geheel op een geschikte velg geplakt.
Houd maar aan dat de termijn van 3 maanden realistischer is als het warm is. Bij lagere temperaturen gaat sealant langer mee. Je kan de sealant gewoon bijvullen door de kern van het ventiel te verwijderen en ongeveer de helft van de voorgeschreven sealant voor jouw bandenmaat bij te vullen.
Carbon tubevelg is met velgremmen lastig kapot te remmen, van carbon wielen voor clinchers is bekend dat dit zeker wel mogelijk is. En áls je een carbon tubevelg kapot zou remmen dan is de kans groot dat de tube erop blijft zitten. Nu is dit argument voor profs niet (meer) zo relevant.
Daarnaast heb je bij tubeless voor de racefiets misschien ervaren dat door de hoge druk veel van de latex melk al uit het gaatje spuit (bij grotere lekken) en je band niet altijd optimaal gedicht wordt óf dat de perfecte combinatie van tubeless band plus velg soms lastig te vinden is.
Houd maar aan dat als het warm is, die termijn van drie maanden realistischer is. Bij lagere temperaturen gaat sealant langer mee. Je kan de sealant gewoon bijvullen door de kern van het ventiel te verwijderen en ongeveer de helft van de voorgeschreven sealant voor jouw bandenmaat toe te voegen.
Een vouwband is een band met een bijzondere draadkern. Het staaldraad wordt door een bundel kevlarvezels vervangen. Hierdoor is de band eenvoudig op te vouwen en wordt, afhankelijk van de bandmaat, ca. 50-90 gram lichter.
Veel keuze en echt beter dan normale racefietsbanden
Ze staan erom bekend dat ze een zeer lage rolweerstand hebben en tijdens het nemen van bochten op hoge snelheid zorgt een tube voor veel comfort. Je kunt de bochten nog sneller nemen en alsnog je fiets onder controle houden.
Er hoeft alleen maar 100 ml afdichtvloeistof in de band en een tape in de velg. En die 100 gram per wiel scheelt in rijcomfort: al het gewicht dat rondslingert weegt tot 3x meer dan bij stilstand.
Zet het patroon thuis met een vloerpomp op druk en je kunt onderweg je banden oppompen na lekrijden. Een perfecte metgezel bij lekrijden dus; je pompt onderweg makkelijk je band op. Je kunt thuis het patroon onbeperkt vullen met een vloerpomp of compressor.
Tubeless band met binnenband
Als je een tubeless band aanschaft is het geen vereiste om zonder binnenband te rijden. Je kunt uiteraard ook gewoon met een binnenband rijden als je dat zou willen.
De Continental Race King RaceSport is de snelste mountainbike band met grof profiel. Met deze band kun je goed uit de voeten op een snel en droog parcours.
Bij hoge temperaturen, een grote belasting en ruw asfalt slijten banden bijvoorbeeld beduidend sneller dan normaal. Bij Schwalbe standaardbanden kan men grofweg uitgaan van een kilometrage van 2.000 tot 5.000 kilometer. De banden uit de Marathon-familie gaan in de regel tussen de 6.000 en 12.000 kilometer mee.
6. Een autoband geen binnenband heeft? De meeste personenwagenbanden hebben geen binnenband en worden daarom tubeless genoemd. Bij tubeless banden wordt er grote spanning op de band opgebouwd waardoor deze tegen de binnenkant van een luchtdichte velg wordt gedrukt.
2) Meer comfort en een lagere bandenspanning
Omdat je niet bang hoeft te zijn voor lekke banden, is het veilig en zelfs beter om met minder spanning te rijden met tubeless banden. De band kan zich dan aanpassen aan het wegdek en de trillingen beter dempen zodat je comfortabeler rijdt.
Tubeless wil zeggen dat je een velg hebt waar je een tubeless band opzet. Latex erin tegen gaatjes, oppompen en knallen. Tubeless ready wil zeggen dat je velg wel een tubeless band kàn hebben, maar dat je eerst nog wat moet aanpassen. JE moet nl een los tubeless ventiel plaatsen en speciaal tubeless velglint.
Ook deze band is gewoon vanaf de binnenzijde te plakken met een “standaard bandenplakker” als er een gaatje in zou zitten. Het is wel belangrijk (voor iedere band die gerepareerd wordt) om de band goed vetvrij te maken alvorens je de bandenplakker erop plakt!
Let wel op de maximale levensduur van de sealant. Na 6 maanden is het beste er wel af.
Ja dat gaat, en je kan de v-guard nemen maar daarvan zijn de zijkant minder sterk en scheuren daardoor sneller, zou ze zelf gewoon tubeless monteren, gaat prima op je huidige velgen, neem wel een tubeless velglint wat iets breder is dan de buitenmaat van je velg en plak met een overlap van minimaal 1 derde over elkaar ...
Racefiets. Een vuistregel voor de bandenspanning is 1 bar per 10 kg lichaamsgewicht. Weeg je 80 kg? Dan pomp je dus 8 bar in je band.
Deze goede opvolger Continental Grand Prix 5000 TL racefiets band is de beste tubeless band. Hij is in alle opzichten een verbeterde versie dan zijn voorgangers. Hij heeft nog zachter rubber, is nog lekbestendiger en lichter. Zelfs met een lagere bandenspanning heb je nog steeds een lage rolweerstand.