Normaal blijven die materialen goed intact, maar als de accu te heet wordt veranderen ze.Er kunnen gassen ontstaan waardoor het toestel ontploft, en er kan kortsluiting ontstaan waardoor in één klap alle energie tegelijk beschikbaar komt. Dan ontstaat veel warmte en mogelijk ook vuur.
Een batterijbrand kan ontstaan door kortsluiting in de batterij, wat leidt tot een thermische reactie, ook wel bekend als “thermal runaway”. Bij deze reactie bouwt de temperatuur zich langzaam op en ontwikkelen de cellen in de batterij warmte.
"De accu kan beschadigd raken als je elektrische fiets omvalt of als er iets scherps op terecht komt. In de accu kan dan kortsluiting ontstaan. In de cellen ontstaat vervolgens een chemische reactie waardoor de accu heet wordt en uiteindelijk in brand kan vliegen", aldus Bakker.
Maar Li-Ion accu's hebben ook een belangrijk nadeel: de chemische stoffen in de accu kunnen spontaan ontbranden als de accu beschadigd raakt, overbelast of verkeerd opgeladen wordt.
Volgens Brandweer Nederland vliegt gemiddeld twee keer per week een lithium accu in brand, daar onder vallen dus ook de accu's voor fietsen. Het is slechts een kwestie van tijd voordat het eerste dodelijke slachtoffer valt.
Tijdens een kortsluiting loopt de batterij heel snel leeg. Soms kan er door het vrijkomen van de energie - een grote hoeveelheid op hetzelfde moment - een enorme hitte ontstaan. Het kan in sommige gevallen, door de grote druk binnenin de batterij, zelfs leiden tot lekkage en in uitzonderlijke gevallen tot ontploffing.
Wat te doen bij brand van een loodzuur accu (gel/vlies)
Bij een brand door een interne en externe kortsluiting kunt u blussen met een poederblusser, schuimbrandblusser, CO2-blusser, F-500-blusser of N-ext-blusser. Bij alle tips is nog wel het belangrijkste, bel zo snel mogelijk de brandweer!
Bij lithium-ion batterijen kan er heftige ontbranding plaatsvinden. De gassen die vrijkomen zijn giftig. Adem deze dus niet in. Kleine batterijen kunnen worden geblust met water, poeder en schuim.
Bij hoge temperaturen en in direct zonlicht kan je accu oververhit raken. Idealiter wordt je accu blootgesteld aan temperaturen tussen 0 °C en 20 °C. Alles daarboven kan voor oververhitting zorgen, waardoor je accu beschadigd kan worden. Door hitte verhoogt de interne weerstand van de accu.
Batterijen en accu's leveren een gelijkspanning. Bij batterijen en accu's stromen de elektronen dus altijd één richting in. Afhankelijk van het apparaat waar de batterij stroom voor levert kan de stroomsterkte groter of minder groot worden. Echter blijft de richting van de stroom altijd gelijk.
Als je batterij beschadigd of opgezwollen is, wees dan voorzichtig. Het is belangrijk dat de batterij geen kortsluiting kan veroorzaken. Verpak de aangetaste batterij in huishoudfolie of een plastic zakje. Bewaar de batterij niet samen met andere batterijen en hou hem weg van brandgevoelig materiaal.
De eenvoudigste manier om te weten hoeveel er nog in een accu zit is een accumeter. Deze sluit u aan op de + en - pool van de accu. Met behulp van een aantal LED's (rood-oranje-groen) krijgt u dan een grove indicatie. Een nauwkeuriger gereedschap om dit te bepalen is een multimeter (voltmeter).
'Die fietsaccu's zijn een stuk zwaarder en dus ook gevaarlijker. ' Van den Ende wil mensen op het hart drukken fietsaccu's alleen op te laden als er iemand bij is.
Heeft je auto starthulp gekregen, ga dan direct daarna een stuk rijden, het liefst een half uur tot drie kwartier. Rijd daarbij zo veel mogelijk over doorgaande wegen en snelwegen. Schakel zo min mogelijk verbruikers in, zoals de verwarming of airco van je auto. Zo is je accu na de rit zo goed als vol.
De kans dat een elektrische auto in brand vliegt ten opzichte van een benzine- of dieselwagen is dus even groot. Aan boord van het schip zijn ongeveer 3.000 auto's, waarvan 25 elektrische auto's. "De kans lijkt me dus veel groter dat de brand is ontstaan in een conventionele auto", zegt Van Herpen.
De meest "eenvoudige" manier is een brandende batterij/cel onderdompelen in een bak met schuim-water.
- Batterijen en accu's kunnen niet goed tegen (extreme) warmte. Zorg dat de batterij nooit in aanraking komt met open vuur of andere warmtebronnen. Leg een batterij dus ook niet in de zon. - De batterij mag uiteraard ook niet in de buurt komen van vocht, regen en sneeuw.
Een lege accu is in veel gevallen de oorzaak van 'slijtage' en soms een defect als gevolg van verkeerd laden. De normale levensduur van een loodaccu is 3 tot 7 jaar, afhankelijk van het type accu en de toepassing. Afhankelijk van het model loodaccu mag deze nooit dieper ontladen worden dan 80%.
Vooral het 's nachts opladen is gevaarlijk omdat je er dan geen toezicht op houdt. Omdat je slaapt en daardoor niet ziet wanneer de batterij vol is, kan het apparaat gaan 'overladen' met het risico dat de lader of het apparaat zelf oververhit raakt en in brand vliegt.
U vraagt zich af hoe groot het risico op brand is bij het gebruik van een druppellader. Als de motor en de druppellader in goede conditie zijn is het risico verwaarloosbaar.
Lekkende batterijen kunnen een probleem zijn bij alkalinebatterijen omdat zij een bijtend alkaline-elektrolyt (geleidingsvloeistof) bevatten. Contact met deze vloeistof (of poeder indien ingedroogd) op huid, ogen en/of slijmvliezen kan brandwonden veroorzaken.
Het is belangrijk om te weten dat het overladen van een e-bike batterij kan leiden tot beschadiging van de batterij en zelfs gevaarlijk kan zijn. Overladen kan ertoe leiden dat de batterij oververhit raakt, wat kan leiden tot vervorming van de batterij en in het ergste geval tot brand.
Accuzuur is een kleurloze vloeistof die grotendeels uit zwavel bestaat en ernstige corrosie kan veroorzaken. Bij de vorming van brandbaar waterstofgas (knalgas) is het vooral schadelijk voor onedele metalen - met uitzondering van lood. - Attentie: ontploffingsgevaar.
Denk maar eens aan een auto die lange tijd niet wordt gebruikt, waardoor de accu langzaam leegloopt. Maar ook andere oorzaken zoals de laadspanning of ontlading zijn de boosdoener. De accu opladen is één ding, voorkomen dat het opnieuw gebeurt is net zo belangrijk.