De reden voor het veranderende schoonheidsideaal voor vrouwen heeft wellicht deels te maken met hun veranderende rol in de geschiedenis, waarbij we door de eeuwen heen zien dat de vrouw steeds gelijkwaardiger aan de man is geworden, en de primaire rol van het moederschap is afgevlakt.
Schoonheidsidealen kunnen, zeker wanneer ze onrealistisch of praktisch onhaalbaar zijn, een negatieve invloed hebben op het lichaamsbeeld en de eigenwaarde van personen die ze nastreven. Zo wordt het huidige westerse schoonheidsideaal als onmogelijk te bereiken beschouwd voor de meeste vrouwen.
Voor de oorzaak van een bedacht schoonheidsideaal wordt vaak naar de media gewezen, vooral naar tv-programma's en modebladen die hun publiek bombarderen met beelden van beeldschone, dunne, gephotoshopte vrouwen.
Niet alleen de modellen wereld, Social Media en modetijdschriften hebben invloed op het schoonheidsideaal. Cultuur speelt hier een grote rol bij en het schoonheidsideaal is ook ontstaan op basis van cultuur.
#5: India. In India is het traditionele schoonheidsideaal vooral gebaseerd op de vrouw met een smalle taille, brede heupen en grote borsten: de typische zandloper. Daarnaast moet ze ook nog grote ogen en lang zwart haar hebben.
Iedereen heeft wel eens van de zeven schoonheden gehoord. Het is echter onbekend wie de zeven schoonheden bedacht heeft. Op internet circuleren er zelfs meerdere varianten van de lijst. Waarbij de V-vormige haargrens, molligheid, bleke huid en scheel kijken (loensende ogen) ook op de lijst staan.
Schoonheid is een thema in de esthetica, een onderdeel van de filosofie dat onderzoekt wat als mooi of lelijk wordt ervaren. De beleving van schoonheid is deels subjectief, maar de filosoof Kant betoogt dat schoonheid ook een verbonden is aan het schone voorwerp zelf.
Hollywood (1930 - 1950) Het gouden tijdperk van Hollywood. Aan het ideaalbeeld van de vrouw werd voldaan wanneer haar lichaam curven bezat en haar figuur de vormen had van een zandloper. Verder had de vrouw grote borsten en een slanke taille.
Begin 20e eeuw lijken de dames zich fanatiek af te zetten tegen eerder geprefereerde schoonheidsidealen. De vrouw deed in de maatschappij niet meer onder voor de man, en dat kwam tot uiting in een bepaalde vorm van imitatie. Een jongensachtig figuur was het nieuwe ideaal.
De 'agressievere' look van de jaren veertig verdween in de jaren vijftig en maakte plaats voor -alweer- rondingen. Het ideale lichaam was een zandloperfiguur. Grote boezem, smalle taille en brede heupen, dat was hoe je eruit moest zien in die tijd.
Schoonheid is een breed begrip. In elke cultuur zijn de schoonheidsidealen anders. In de ene cultuur vallen vollere vrouwen bijvoorbeeld onder het schoonheidsideaal, terwijl dit in andere landen voor slanke vrouwen geldt. In veel landen doen vrouwen 'gekke' dingen als het aankomt op schoonheid.
Die combinatie van blootstelling aan en internalisering van schoonheidsidealen kan leiden tot 'zelfobjectivering'. “Dat betekent dat je naar jezelf kijkt als observator, door de denkbeeldige ogen van een ander. En dat kan gevolgen hebben voor je gedrag en zelfbeeld.
Social media is een echte broedplaats voor verstoorde gedachten en gedrag. ' Claire Mysko, een bekroond schrijfster en expert op het gebied van lichaamsbeeld, leiderschap en media, legt uit: 'social media kan een negatief zelfbeeld niet veroorzaken, maar ze kan het wel versterken.
Positief en negatief gedrag
Social media kan onder andere het zelfvertrouwen vergroten, sociale steun geven, maar ook lotgenoten in contact brengen met elkaar. Jongeren geven daarnaast aan het fijn te vinden om met onbekenden, in een niet-oordelende en anonieme omgeving, over hun problemen te praten.
Schoonheid draagt bij aan ons welbevinden én het motiveert ons. We willen graag schoonheid om ons heen, geen lelijkheid. Maar dat idee is niet zo helder als wellicht lijkt. Als we iets mooi vinden, begrij- pen we het—de schoonheid geeft ons toegang tot het andere.
Gemiddelde neus blijkt aantrekkelijker
In het onderzoek van Van Zijl werden veertig vrouwelijke gezichten gecombineerd tot een 'gemiddeld gezicht' met een 'gemiddelde neus'. Die neus liet hij samen met de veertig unieke neuzen aan een panel van mannen en vrouwen van verschillende leeftijden en afkomst zien.
Dit is ook het geval bij mannen. Sommige mannen zijn ook gezegend met mooie lange wimpers die hun ogen omlijsten en waardoor zij een mysterieuze look krijgen en hun ogen nog meer opvallen.
Ben je een trotse bezitter van kuiltjes in je wangen, of ken je iemand met zo'n schattig kuiltje? Dan heb je geluk, want maar 20 tot 30 procent van de wereldbevolking heeft deze 'misvorming' in het gezicht.
Sproetjes bestaan uit korrels met donkere kleurstof die onze huid kleur geeft (pigment melatonine). Maar waarom ze ontstaan, is niet bekend. Het zit vaak in de familie (erfelijk) om sproetjes te krijgen. Dan verschijnen ze vanaf de kinderleeftijd wanneer er zon op de huid valt.
Kuiltjes in je wangen worden veroorzaakt door een kleine vervorming van de wangspier, waardoor de huid van de wang strak trekt als het beweegt, en kuiltjes creëert. Deze schattige eigenschap van het gezicht is meestal een genetisch overgedragen eigenschap.