Het is mogelijk om uw scooter op te voeren d.m.v. het verwijderen van de varioring. Dit is een ring die bij de variateur zit en de scooter begrenst. Het verwijderen van deze ring is mogelijk bij bijna iedere scooter. De Varioring met de nadruk op ring, zorgt voor een begrenzing van ongeveer 5 tot 20 KM/pu.
Het aantal kW word HOGER (dit is het "vermogen") als je de varioring eruit haalt. Dus als je scoot met varioring hebt dan zal hij minder KW hebben, omdat hij begrenst is. Zonder varioring is hij dus onbegrenst(uitgezonderd de uitlaat) en zal hij dus meer vermogen leveren.
In Nederland mag een snorscooter niet harder dan 25km p/u en een bromscooter heeft een maximumsnelheid van 45km p/u. In het buitenland is de regelgeving vaak veel soepeler en kunnen de scooters ook harder. De meeste scooters worden niet in Nederland gemaakt, maar moeten hier natuurlijk wel legaal de weg op kunnen.
Een varioring beperkt het uitzetten van de vario waardoor de scooter dus de originele 'maximum' snelheid vanaf fabriek niet kan halen. Dit komt omdat de scooters een beperkte snelheid in Nederland mogen rijden.
Het beste antwoord. Meeste snorscooters halen 35-40 zonder die ring. Een zip is niet een hele zware scooter dus dat zal ongeveer 40 zijn.
Wanneer scooters uit de fabriek komen zitten ze vast aan bepaalde reguleringen – of anders gezegd: eisen – en zijn ze begrensd tot een bepaalde (maximale) snelheid. Door zogezegd een ECU te plaatsen kan ervoor gezorgd worden dat de scooter 10 of 20 km/h sneller wordt.
Met een meetcorrectie van 5km/u erbij mag je bromfiets maximaal 50 km/u halen tijdens de test. Je krijgt dan eerst alleen een boete. Maar geeft de meting aan dat je scooter of brommer sneller kan dan de maximale constructiesnelheid plus 15 km/u, dan kan ook de scooter in beslag worden genomen.
gewoon een zuigerstop proberen, en dan NIET met de luchtsleutel erop, maar gewoon met een ratel of wringijzer, en dan rustig steeds meer kracht zetten.
Dit is een ring die bij de variateur zit en de scooter begrenst. Het verwijderen van deze ring is mogelijk bij bijna iedere scooter. De Varioring met de nadruk op ring, zorgt voor een begrenzing van ongeveer 5 tot 20 KM/pu.
Welke varioring je precies nodig hebt, is lastig te zeggen. Dit is namelijk afhankelijk van je huidige snelheid en en welke snelheid je wil rijden. Voorbeeld: Gaat jouw Vespa of Piaggio Zip momenteel 40 km/u op de teller en wil je hem 34 km/u laten rijden? Dan heb je meestal een varioring van 3mm nodig.
Om de variateur te ontgrenzen moet je de zogeheten 'Vario ring' verwijderen. Veel scooters hebben dit. Soms is er geen ring maar een achterplaat welke verwijderd dient te worden. Deze aanpassing kan je scooter 5 tot 10 km per uur harder laten rijden.
Bij een overschrijding van 30 kilometer per uur wordt het rijbewijs ingevorderd. Met je bromfiets krijg je een bekeuring als deze 51 kilometer per uur (of nog sneller) kan rijden. Gaat je bromfiets sneller dan 66 kilometer per uur? Dan kan je kentekenbewijs ingevorderd worden.
Het verbruik van een 4-takt scooter, dus benzinemodel, ligt rond de 1 op 40. Dat betekent dat je 1 liter benzine (EURO 98-E5) nodig hebt om 40 kilometer te kunnen rijden. Mocht je nog een 2-takt scooter hebben, dan is de 4-takt zo'n 2x zuiniger.
Afhankelijk van het merk en type scooter, is het mogelijk een begrenzer te plaatsen tussen het membraan en het spruitstuk. Deze begrenzer is in feite een plaat met een gat erin wat zorgt dat er minder mengsel in het motorblok terrecht komt.
Als hij tijdig een degelijk onderhoud krijgt en jijzelf er ook zorgzaam met omgaat kan je er volgens mij makkelijk meer dan 50.000km mee doen. Zelf heeft den onzen er nu ook nog maar 8500km. maar heb er hier op het forum al geweten van 30.000 en meer.
Het kan op 3 manieren. -zuigerstop erin en dan met een sleutel de moer losdraaien. -met een luchthamer.
De oplossing is om er een 60cc of 70cc cilinder op te laden zetten, de variateur te laten ontgrenzen, zwaardere rolletjes er in en dan vervolgens een 25 of 35 km cdi er in. Je hebt dan meer koppel waardoor je veel sneller optrekt maar je begrens je toeren veel lager door de langzamere CDI.
Snelheid en de Nederlandse wet
Een bromscooter of bromfiets niet harder dan 45km p/u rijden, de constructiesnelheid is echter 54km p/u voordat u een WOK melding krijgt. Hoewel u scooter met u scooter niet harder mag rijden als 25 of 45. Mag de constructiesnelheid wel harder zijn, voordat u een WOK melding RDW krijgt.
Er zijn enkele situaties waarin de rollen moeten worden vervangen. Wanneer er andere onderdelen worden gemonteerd zoals een nieuwe uitlaat, is het in veel gevallen nodig om de rolletjes te vervangen. De rollen kunnen echter ook verslijten. Je kunt snel zien of je rolletjes versleten zijn.
Variobus glad (snel voor 25km) voor Vespa & Piaggio met carburateur en injectie motor. Hiermee zal de scooter verder kunnen doorschakelen waardoor het toerental omlaag gaat en de snelheid omhoog gaat.
Met een varioblokkeersleutel zorg je ervoor dat je de krukas makkelijk kan tegenhouden waardoor je de (krukas)moer van de variateur los kan halen. Ook kan je de vario weer monteren met behulp van de blokkeersleutel. In deze categorie vind je ook nog andere soorten sleutels zoals koppeling blokkeersleutels.
De begrensing houdt in dat je ontstekings tijdstip verdraait naarmate de toeren toenemen. Je verliest dus trekkracht vanaf een 50km en topsnelheid kun je niet eens over spreken. (niets top aan) Meestal kan je door een wit/groen draad door te knippen je CDI begrenzer omzeilen.
Reacties. Een snelheidsbegrenzer die men in en uit kan schakelen en snelheidsbegrenzers met afstandsbediening zijn verboden." Als bij controle de politie het gebruik van een dergelijke snelheidsbegrenzer aantreft dan kan men voor drie strafbare feiten een sanctie of een proces-verbaal krijgen.
Bromfiets niet uitgerust met (tenminste) een linkerbuitenspiegel: €95. Bromfiets voldoet niet aan gegevens kentekenbewijs: €140. Niet goed leesbare kentekenplaat: €90. Foute afmeting van het voertuig: €160.
Als je scooter niet verzekerd is dan kun je een boete van 350 euro krijgen. Het RDW is verantwoordelijk voor het uitreiken van boetes betrekking hebben op de staat van je scooter. Als je scooter niet verzekerd is of niet aan de wettelijk vastgestelde veiligheidseisen voldoet dan krijg je een boete van het RDW.