Als de auto niet optrekt, kan dit verschillende oorzaken hebben: het inlaatsysteem (luchtfilter, luchtmassameter, gasklep), het injectiesysteem (injectiesproeiers en pomp), het ontstekingssysteem (bobines, kabels en stekkers), het uitlaatsysteem (lambdasonde en roetfilter) en de motorregeleenheid.
Je merkt verlies van motorvermogen, maar géén brandend of knipperend storingslampje. Mogelijk is de luchtmassameter (LMM) kapot. Dat is een elektronische sensor die meet hoeveel lucht er in de motor komt. Op basis daarvan wordt berekend hoeveel brandstof er kan worden ingespoten.
Je auto verliest vermogen en is al een jaartje ouder? Bij oudere auto's die vermogen verliezen, zijn de elektronica slechts zelden de oorzaak en begint de motor veeleer te haperen door versleten of vervuilde bougies. Ook een vuile gasklep of benzinefilter durft weleens de boosdoener te zijn.
Het opnieuw laten uitlijnen van je auto tijdens het monteren van nieuwe banden is altijd verstandig. Omdat fouten in de uitlijning onder andere tot gevolg kan hebben dat banden niet alleen schuin afslijten, maar tevens sneller verslijten.
U kunt de uitlijning van je auto het best laten controleren wanneer u tijdens het rijden merkt dat het sturen te licht of juist te zwaar gaat, uw auto scheef trekt of wanneer u teveel brandstof verbruikt. Als richtlijn houden we hierbij aan dat u dit het best jaarlijks of elke 20.000km kan laten controleren.
Het uitlijnen van uw banden is voor een bandenspecialist een heel eenvoudige klus. Vaak duurt dit slechts 30 minuten. Vraag uw bandenspecialist hoeveel een uitlijning precies kost.
Uw auto uitlijnen is waarschijnlijk niet iets waar u vaak bij stilstaat. Toch zijn er veel situaties waarbij het verstandig (en voordelig) is om uw auto op een professionele manier te laten uitlijnen. Ron's Bandencentrale is landelijk bekend als één van de beste specialisten op dit gebied.
Hoe werkt het auto uitlijnen? Bij het uitlijnen van de auto worden de wielen weer precies in de juiste hoek gezet. Dit proces gebeurt met professionele en speciale apparatuur (uitlijnbanken en computers). Door middel van sensoren (die in de banden zitten) kunnen de banden weer precies in de juiste stand gezet worden.
Bandenservicebedrijven onder elkaar hanteren vaak ongeveer hetzelfde tarief. Het balanceren is dan opgenomen in de montagekosten. Het gemiddeld tarief van alleen balanceren van de autobanden zal rond de € 10,- per band liggen. Montage inclusief balanceren kost gemiddeld € 17,50 per band.
Uitlijnen en brandstofverbruik
Een niet goed uitgelijnde auto verbruikt meer brandstof. Uw auto heeft meer brandstof nodig om de gewenste snelheid te behalen omdat de niet goed uitgelijnde wielen van uw auto de auto afremmen.
Vanaf € 49,95 incl. btw kunnen wij de banden van uw auto 3D uitlijnen.
De kosten van een uitlijning bedragen bij Euromaster € 85,- een afspraak hiervoor plan je eenvoudig online. Bij een uitlijning wordt altijd het gehele voertuig uitgelijnd; banden uitlijnen is – in tegenstelling tot wat velen denken – niet mogelijk.
Banden die niet goed gebalanceerd zijn, kunnen trillingen veroorzaken die leiden tot oververmoeidheid van de bestuurder, voortijdige of ongelijkmatige bandenslijtage en onnodige slijtage en beschadiging van de ophanging.
Wanneer het stuur trilt bij het rijden op enige snelheid bijvoorbeeld 80 km/h kan dit onder andere aan de volgende zaken liggen: Onbalans in band/velg combinatie. Te hoge interne krachtvariatie in band. Niet goed gecentreerd wiel op astap door bijvoorbeeld een kapotte centreerring.
Een van de snelste manieren om camber af te stellen gaat via een zgn. 'camberbolt'. De banden kan je vaak maximaal 3 graden in stand laten variereren. Camberbouten: snel camber instellen.
Wat het naar rechts trekken betreft kan er sprake zijn van speling ergens in de voortrein of wielophanging. Misschien een versleten draagarmrubber of speling op een fuseekogel of stuurkogel. Ook een gebrekkige of versleten motor- of versnellingsbakophanging kan van invloed zijn voor de rechtuitstabiliteit.
Als onderdeel van routinematig onderhoud van het voertuig, moeten bestuurders de banden van hun voertuig balanceren na elke 5.000-10.000 km afgelegd, of na 1-2 jaar (wat het eerst gebeurt).
Balanceren en uitlijnen is enorm belangrijk voor je auto en je persoonlijke veiligheid. Je banden slijten minder snel, je rijdt veiliger en comfortabeler en je bespaart brandstof. Daarnaast is het slim als je de bandenspanning regelmatig controleert, want met de juiste spanning slijten je banden ook minder snel.
Winterbanden slijten behoorlijk hard. Reken op ong. 20.000 km of maximaal 5 jaar. Na 5 jaar zijn ze echt teveel uitgedroogd en hard en moet je ook hard aan vervanging gaan denken.
Als ANWB-lid profiteer je bij KwikFit altijd van 20% ledenvoordeel op het wisselen, de opslag en het uitlijnen van banden.
Banden balanceren voorkomt trilling in het stuur en zo in de gehele auto. Het is onveilig om door te rijden met een auto waarvan de banden in onbalans zijn. Balanceren zorgt ervoor dat de wielen over de gehele omtrek even zwaar zijn, zodat ze bij elke snelheid constant blijven draaien en niet gaan schudden.
De ET-waarde, of wielbolling, is de afstand tussen de hartlijn (S) van het wiel en het contactvlak tussen de naaf op de auto en de wielschijf.