Wat het naar rechts trekken betreft kan er sprake zijn van speling ergens in de voortrein of wielophanging. Misschien een versleten draagarmrubber of speling op een fuseekogel of stuurkogel. Ook een gebrekkige of versleten motor- of versnellingsbakophanging kan van invloed zijn voor de rechtuitstabiliteit.
Auto trekt naar links of naar rechts: oorzaken
Scheef afgesleten banden, verkeerde bandenspanning, versleten wielophangingsdelen, slechte uitlijning of een defecte stuurinrichting. Al deze zaken kunnen leiden tot hetzelfde: de auto trekt naar links of naar rechts.
Een uitlijncontrole kost € 32,50. Een afspraak plan je eenvoudig online. De kosten van een uitlijning bedragen bij Euromaster € 85,- een afspraak hiervoor plan je eenvoudig online.
Als de auto niet optrekt, kan dit verschillende oorzaken hebben: het inlaatsysteem (luchtfilter, luchtmassameter, gasklep), het injectiesysteem (injectiesproeiers en pomp), het ontstekingssysteem (bobines, kabels en stekkers), het uitlaatsysteem (lambdasonde en roetfilter) en de motorregeleenheid.
Je auto verliest vermogen en is al een jaartje ouder? Bij oudere auto's die vermogen verliezen, zijn de elektronica slechts zelden de oorzaak en begint de motor veeleer te haperen door versleten of vervuilde bougies. Ook een vuile gasklep of benzinefilter durft weleens de boosdoener te zijn.
Je merkt verlies van motorvermogen, maar géén brandend of knipperend storingslampje. Mogelijk is de luchtmassameter (LMM) kapot. Dat is een elektronische sensor die meet hoeveel lucht er in de motor komt. Op basis daarvan wordt berekend hoeveel brandstof er kan worden ingespoten.
Het opnieuw laten uitlijnen van je auto tijdens het monteren van nieuwe banden is altijd verstandig. Omdat fouten in de uitlijning onder andere tot gevolg kan hebben dat banden niet alleen schuin afslijten, maar tevens sneller verslijten.
Uitlijnen en brandstofverbruik
Een niet goed uitgelijnde auto verbruikt meer brandstof. Uw auto heeft meer brandstof nodig om de gewenste snelheid te behalen omdat de niet goed uitgelijnde wielen van uw auto de auto afremmen.
U kunt de uitlijning van je auto het best laten controleren wanneer u tijdens het rijden merkt dat het sturen te licht of juist te zwaar gaat, uw auto scheef trekt of wanneer u teveel brandstof verbruikt. Als richtlijn houden we hierbij aan dat u dit het best jaarlijks of elke 20.000km kan laten controleren.
Bandenservicebedrijven onder elkaar hanteren vaak ongeveer hetzelfde tarief. Het balanceren is dan opgenomen in de montagekosten. Het gemiddeld tarief van alleen balanceren van de autobanden zal rond de € 10,- per band liggen. Montage inclusief balanceren kost gemiddeld € 17,50 per band.
De uitlijning of geometrie van de auto regelen betekent dat de wielen worden bijgesteld tot deze weer loodrecht op de grond en evenwijdig aan elkaar staan. Bij het balanceren van de banden wordt gezorgd dat het wiel weer zonder trillingen kan rollen bij bepaalde snelheden.
Als onderdeel van routinematig onderhoud van het voertuig, moeten bestuurders de banden van hun voertuig balanceren na elke 5.000-10.000 km afgelegd, of na 1-2 jaar (wat het eerst gebeurt).
Vanaf € 49,95 incl. btw kunnen wij de banden van uw auto 3D uitlijnen.
Een van de snelste manieren om camber af te stellen gaat via een zgn. 'camberbolt'. De banden kan je vaak maximaal 3 graden in stand laten variereren. Camberbouten: snel camber instellen.
Banden die niet goed gebalanceerd zijn, kunnen trillingen veroorzaken die leiden tot oververmoeidheid van de bestuurder, voortijdige of ongelijkmatige bandenslijtage en onnodige slijtage en beschadiging van de ophanging.
Wanneer het stuur trilt bij het rijden op enige snelheid bijvoorbeeld 80 km/h kan dit onder andere aan de volgende zaken liggen: Onbalans in band/velg combinatie. Te hoge interne krachtvariatie in band. Niet goed gecentreerd wiel op astap door bijvoorbeeld een kapotte centreerring.
Bij het uitlijnen van de auto worden de wielen weer precies in de juiste hoek gezet. Dit proces gebeurt met professionele en speciale apparatuur (uitlijnbanken en computers). Door middel van sensoren (die in de banden zitten) kunnen de banden weer precies in de juiste stand gezet worden.
De draaiende (werkende) kracht van de motor is dus het koppel en het aantal Pk's geeft aan hoeveel werk er gedaan kan worden bij dat koppel in een bepaalde tijd. Meer koppel zorgt voor meer trekkracht. Hierdoor kun je dus sneller accelereren of gemakkelijker een steile helling beklimmen.
Om door te stoten naar 300 kilometer per uur is nog eens zo'n 8 seconden nodig. Een Formule 1 auto trekt dus in circa 10,5 seconden van 0 naar 300 kilometer per uur.
Een luie motor is een motor die nooit echt goed warmgedraaid is, en daardoor vervuild is door diverse afzettingen in het blok.
Balanceren en uitlijnen is enorm belangrijk voor je auto en je persoonlijke veiligheid. Je banden slijten minder snel, je rijdt veiliger en comfortabeler en je bespaart brandstof. Daarnaast is het slim als je de bandenspanning regelmatig controleert, want met de juiste spanning slijten je banden ook minder snel.
U kunt een kromme velg herkennen aan een van deze situaties: Het stuurt trilt tijdens het rijden. Uw stoel of de achterbank trilt tijdens het rijden. De auto trilt bij een bepaalde snelheid (vaak rond de 80 kilomter per uur)
Balanceren gebeurt door middel van gewichtjes aan het wiel vast te maken. De onbalans wordt door een balanceermachine gemeten. Deze geeft vervolgens aan waar de gewichtjes moeten komen.
Uw auto uitlijnen is waarschijnlijk niet iets waar u vaak bij stilstaat. Toch zijn er veel situaties waarbij het verstandig (en voordelig) is om uw auto op een professionele manier te laten uitlijnen. Ron's Bandencentrale is landelijk bekend als één van de beste specialisten op dit gebied.