Die helpt voorkomen dat je wielen doorslippen bij te hard optrekken of op nat wegdek. Maar als er sneeuw ligt, kan dit systeem juist tegen je werken. Het klinkt tegenstrijdig, maar als je auto vast staat in de sneeuw of in een sneeuwduin, moet je in een aantal gevallen juist je tractiecontrole uitzetten.
Traction control (TRC)
De naam zegt het al: traction controle zorgt dat u tractie houdt. Oftewel wanneer uw wielen beginnen te spinnen (bijvoorbeeld door te veel gas geven of gladde ondergrond) zal het motormanagement ingrijpen.
Hoe werkt traction control (TRC)?
Dit wil zeggen dat de motor zal ingrijpen als de sensoren spinnende wielen registreren. Dit ingrijpen zal worden gedaan door razendsnel het motorvermogen automatisch terug te draaien. Hierdoor zal de motor dus precies het vermogen leveren wat de wielen kunnen overbrengen op de weg.
ATC is een afkorting voor Automatic Traction Control. In het Nederlands betekent dat automatische tractiecontrole. Dit systeem voorkomt wielspin zodat de auto zo efficiënt mogelijk accelereert. Als de wielen dreigen te spinnen, remt ATC de wielen af.
De tractiecontrole DTC (Dynamic Traction Control) helpt de rijder om de rijdynamische mogelijkheden beter en vooral veiliger te benutten. Bij uitzonderlijk gebruik, bijvoorbeeld op het circuit, kan het DTC wel apart uitgeschakeld worden.
Vanaf morgen is ESP verplicht voor nieuwe modellen die binnen de Europese Unie typegoedkeuring krijgen. Op 1 november is het voor modellen die nieuw in de Europese Unie op de markt komen verplicht om ESP aan boord te hebben. Voor modellen die al een typegoedkeuring hebben wordt ESP op 1 november 2014 verplicht.
Formule 1-wagens hebben namelijk geen antiblokkeersysteem (ABS) of tractie controle (TRC). Dit maakt de uitdaging voor de coureurs om het wapentuig te besturen aanzienlijk moeilijker.
ASR staat voor Anti Slip Regeling en zorgt ervoor dat wielen niet doordraaien bij het optrekken. Waar ASR en ABS de lengtedynamica van de auto beïnvloeden, focust het ESP-systeem zich op de dwarsdynamica. Deze drie systemen samen zorgen ervoor dat je gemakkelijker de controle over het voertuig houdt.
Wat Doet ESP? ESP staat voor 'Electronic Stability Program' en het zorgt ervoor dat de auto niet snel gaat glijden op het moment dat je met de auto over wegen rijdt die de auto als problematisch kan ervaren. Als het lampje brandt dan geeft de auto aan dat ESP op dat moment actief is.
Bij oudere auto's zitten deze sensoren in de remleidingen. Tegenwoordig zitten de remdruksensoren meestal ingebouwd in de hydraulische unit van het ABS systeem zelf. Deze unit is vaak zichtbaar onder de motorkap. Alle hydraulische remleidingen zitten hier mee verbonden.
ASR is geen stabiliteitssysteem zoals ESP. ASR zorgt ervoor dat als er te veel gas gegeven wordt, de wielen niet doorslippen en de auto onder controle blijft. Dit kan helpen bij het vanuit stilstand op gladde ondergrond wegrijden en bij het nemen van een bocht met het risico van het slippen van de wielen.
Er is dan ook besloten om vanaf 2004 alle auto's standaard uit te rusten met een Anti Blokkeer Systeem. Elke auto die dus na 2004 in Europa is verkocht moet verplicht een ABS functie hebben. Door deze verplichte invoering zijn er al meer dan 300 miljoen ABS systemen uit de fabrieken gerold.
Het eerste ABS systeem voor motorfietsen werd in 1985 geïntroduceerd. In 1988 werd ABS als optie (1900 DM) op de K100 modellen van BMW aangeboden. Yamaha volgde begin jaren '90 met het aanbieden van de optie. Het Anti Blokkeer Systeem zit vanaf 2016 verplicht standaard op alle nieuwe motoren.
Het is officieel, vanaf 2016 moeten nieuwe motorfietsen voorzien zijn van ABS. Voor de goede orde, het gaat om alle tweewielers. Dus ja, ook superbikes en offroads.
ESP zorgt ervoor dat auto's niet langer in een slip kunnen raken, dankzij sensoren die een plotseling gebrek aan grip of controle registreren. Het systeem werd voor het eerst op een auto toegepast in 1995 en heeft sindsdien naar schatting een half miljoen ongelukken weten te voorkomen.
als het esp lampje brand zonder dat je hem zelf hebt uitgeschakeld betekent dat er een storing in het systeem zit. dit betekent dus waarschijnlijk dat je esp uitgeschakeld is vanwege problemen ergens in het systeem..
VSC is een Engelse afkorting voor 'Vehicle Stability Control'. De in de auto weggewerkte sensoren controleren voortdurend de snelheid, vertraging, stuurhoek en afwijkingshoek. Wanneer het systeem detecteert dat de auto niet onder controle is, zal VSC ervoor zorgen dat de remmen bij ieder wiel direct worden geactiveerd.
Het antifosfolipiden syndroom (APS) is een auto-immuun ziekte en wordt gekenmerkt door een verhoogde bloedstolling waardoor tromboses kunnen ontstaan. De ziekte is ook bekend onder de naam Hughes syndroom, afkomstig van de Londense arts professor Hughes die de ziekte voor het eerst herkende.
In race-auto's: Tractiecontrole wordt bij snelle auto's gezien als een prestatieverbeterende techniek. Het geeft de auto maximale grip bij acceleratie zonder wielspin te genereren.
Met de optie wheelie control kun je makkelijker een stukje op je achterwiel rijden. Het systeem is namelijk in staat om te berekenen wanneer een wheelie begint en eindigt. Het systeem zorgt er bovendien voor dat je niet te ver achterover gaat, maar helpt je weer veilig op twee wielen te landen.
ESP staat voor Electronic Stability Program en is een belangrijk veiligheidssysteem. Vanaf 1 november 2014 is het zelfs verplicht in iedere nieuwe wagen. Dit veiligheidssysteem is bedacht door de Nederlandse ingenieur Anton van Zanten met als doel auto-ongelukken te voorkomen.
Schrik niet van deze trilling, De trilling in het rempedaal is normaal en ontstaat omdat het ABS pompend remt (maar dan heel snel). Om zo goed mogelijk af te remmen bij een noodstop kun je het beste het rempedaal zo krachtig mogelijk ingedrukt houden. Het ABS zorgt er dan voor dat je veilig tot stilstand komt.
Het Anti Blokkeer Systeem zit vanaf 2016 verplicht standaard op motoren. Al in 1985 werd ABS voor het eerst op motoren geïntroduceerd. De BMW K100 was de eerste motorfiets met ABS1. Als je hard remt en de wielen van jouw motorfiets blokkeren wordt de motor onbestuurbaar.
Je voelt de werking van het antiblokkeersysteem heel duidelijk. Op motoren kan het rempedaal net zo 'schokkerig' aanvoelen als het rempedaal van een auto met ABS in de sneeuw. Het remhendel geeft eerder een trillend gevoel, als je ABS in werking treedt.
Als je geen ABS hebt in je auto dan glijd je wanner je vol in de remmen gaat gewoon recht door. Het is dan zaak dat je de rem kort los laat zodat de auto weer grip krijgt met het wegdek. Daarna kun je weer remmen. Dit heet pompend remmen.