Treinen toeteren altijd voor de veiligheid.Meestal heeft het te maken met storingen. Een spoorwegovergang is betrouwbaar, maar soms werkt hij anders dan verwacht. Bijvoorbeeld als de stroom uitvalt.
Het heeft te maken met de hoogte en sterkte van een temperatuurinversie net boven de grond . Op heldere, kalme nachten is het koeler op de grond dan hogerop. Wanneer lucht opwarmt met de hoogte, is er een temperatuurinversie. Geluid reist sneller in warme lucht dan in koude lucht.
Automatische actie na een storing
Duurt een storing langer dan vijf minuten? Dan krijgt ProRail automatisch een seintje. Naderende machinisten krijgen de opdracht om langzamer te rijden en te toeteren als waarschuwing.
Het toeteren komt oorspronkelijk niet voort uit voetbalcultuur, het hoort bij het huwelijksfeest. 'Ze gingen vroeger met een paard vanuit het huis van de bruidegom naar de bruid. Daar hoort ook muziek bij. ' De muziek werd oorspronkelijk gemaakt met een davul (een trommel) en een zurna (een fluit).
2. Waarom toeteren treinen? Als reactie op een toename van botsingen 's nachts op locaties met een fluitverbod in de staat , werd een federale wet ontwikkeld (afgerond in 2005) die vereist dat treinen toeteren als ze een openbare oversteekplaats naderen.
De wielen van een trein zitten aan beide zijdes vast aan een as. Als de trein door een bocht rijdt legt het ene wiel een langere weg af dan het andere wiel.Hierdoor slipt het wiel een beetje door de boog.
Automatic Warning System (AWS) is een spoorwegveiligheidssysteem dat is uitgevonden en voornamelijk wordt gebruikt in het Verenigd Koninkrijk . Het geeft een machinist een hoorbare indicatie of het volgende sein dat ze naderen vrij is of dat er voorzichtigheid geboden is.
Het vieren van overwinningen door te toeteren is traditie, vertelt Kenan Aslan . ,,Het is puur een uiting van vreugde.Het is een traditie om blijdschap op deze manier te delen”, aldus de de Turkse Nederlander.
Treinen toeteren altijd voor de veiligheid. Meestal heeft het te maken met storingen. Een spoorwegovergang is betrouwbaar, maar soms werkt hij anders dan verwacht. Bijvoorbeeld als de stroom uitvalt.
,,Bij een bruiloft wordt de bruid thuis opgehaald en in een konvooi van auto's naar het huis van de bruidegom gebracht. Door te toeteren laat men aan de hele buurt zien dat het een belangrijke dag is.” De eerste generatie Turken in Nederland nam dit gebruik mee vanuit hun thuisland.
Een trein mag ook toeteren wanneer: een voertuig, persoon of dier zich op of nabij het spoor bevindt en de treinbemanning het passend acht om een waarschuwing te geven ; spoor- of bouwvakkers zich binnen 25 voet van een onder spanning staand spoor bevinden, of in andere noodsituaties.
Door bliksemafleiders kunnen treinen vaak gewoon blijven rijden. Maar soms raakt een systeem toch beschadigd. In het geval van woensdag heeft de blikseminslag voor drie storingen gezorgd, legt woordvoerder Joke van der Cruysen van ProRail uit.
Als er iets mis is in het systeem, springt een sein altijd op rood. Er is in dat geval sprake van een seinstoring. Een seinstoring kan verschillende oorzaken hebben: De verbinding of voeding van het sein is niet in orde.
Hoe reist het geluid van een trein zo ver? Geluidsgolven die door de motor van een trein en de wielen op de rails worden gecreëerd, kunnen lange afstanden afleggen . Deze geluidsgolven planten zich voort door de lucht, kaatsen van oppervlakken en dragen het geluid over naar luisteraars die ver weg zijn.
De belangrijkste geluidsbron van rijdende treinen is het Rolgeluid. Dit wordt veroorzaakt door kleine oneffenheden van het wiel en de Rails. Als het wiel over de rails rolt, komen zowel het wiel als de rails in trilling.
Elektrische tractiemotoren produceren vaak elektromagnetisch geïnduceerde ruis . Deze hoge toonhoogte hangt af van de snelheid en het koppelniveau van de machine, evenals het motortype. Frequentieregelaars gebruiken pulsbreedtemodulatie, wat extra stroomharmonischen introduceert en resulteert in hogere akoestische ruis.
Treinmachinisten gebruiken hoornsignalen om te communiceren met werknemers op de rails, om aan te geven wanneer bepaalde activiteiten moeten worden gestart of gestopt . Deze communicatie is essentieel voor het handhaven van een soepele en veilige werking van de spoorweg, vooral 's nachts wanneer het zicht slecht is.
Vervolg je treinreis normaal, tenzij de treinbegeleider specifieke instructies geeft om een bepaalde actie te ondernemen. Soms gaat het alarm af om andere redenen (communicatie tussen de treinbegeleider en de treinbestuurder, de helpknop op het toilet...), in dat geval mag je het alarm negeren.
Locomotiefhoorns moeten 15-20 seconden klinken voordat ze een openbare overwegen oprijden, maar niet meer dan een kwart mijl van tevoren. Het vereiste patroon voor het blazen op de hoorn is twee lange, één korte en één lange klinkende hoorn, herhaald indien nodig totdat de locomotief de overweg passeert .
Etiquette: Je mag nooit naar iemand wijzen. Tandenstokers dienen gebruikt te worden met de hand voor de mond en niezen in het bijzijn van anderen is onbeleefd. Verder mag je nooit zo zitten, dat je voetzool zichtbaar is. Onderhandelen: Afdingen is erg normaal in Turkije.
Je mag alleen claxonneren als er gevaar is en je een ongeluk wilt voorkomen. Bijvoorbeeld als een bestuurder je niet ziet of als een auto plots van rijbaan wisselt. Je mag niet toeteren om iemand te waarschuwen voor een groen verkeerslicht of om een blokkade weg te krijgen.
In sommige culturen is het toeteren in de bruidsstoet een traditie, zoals in de Turkse en Marokkaanse cultuur. Een toeter trouwstoet rijd voorbij, zodat iedereen weet (en hoort) dat er een bruidspaar langs komt.
Bij veel overwegen is een van de traditionele vormen van veiligheidsbescherming het laten klinken van treintoeters. Treinmachinisten laten hun claxons klinken wanneer ze een "fluitbord" passeren op de nadering van een overwegen en dit geeft gebruikers inzicht in of het veilig is voor hen om de spoorweg over te steken .
Bovendien stoppen treinen over het algemeen niet bij overwegen, maar vertrouwen ze erop dat voetgangers en voertuigen de sporen vrijmaken als ze passeren. Daarom zijn locomotieven vanaf het begin uitgerust met luide hoorns of bellen om voertuigen en voetgangers te waarschuwen dat ze eraan komen .
Treinbotsing. Twee of meerdere treinen komen in botsing met elkaar. Dit type botsing is vrij zeldzaam omdat treinen door toepassing van het blokstelsel (met uitzondering van rangeerterreinen) nooit op hetzelfde stuk spoor horen te komen.