Vaak tot 100% opladen is niet goed voor de levensduur van de batterij. De LFP-batterij kan hier beter tegen, maar bij een SuC tijdens een lange afstandsrit is het opladen tot 100% meestal zinloos.
Dit komt door de chemie van de nikkel-mangaan-kobaltbatterij (de batterij in je Tesla die je tot 80% moet opladen). Batterijcellen raken blijkbaar erg gestrest wanneer ze boven de 80% worden opgeladen, dus hoe minder tijd ze in die staat doorbrengen, hoe beter voor de levensduur van de batterij.
Zonder in details te treden, is het belangrijkste om op te merken dat uw batterij sneller zal degraderen en capaciteit zal verliezen als u consequent meer dan 90% oplaadt. Daarom wordt het aanbevolen om op te laden tot 80-90%. Hoewel het schadelijk is om consequent tot 100% op te laden, is het helemaal prima om het af en toe te doen .
Studies hebben aangetoond dat het opladen van een lithium-ion batterij tot 100% regelmatig, vooral als de batterij daarna lange tijd volledig opgeladen blijft, de batterij sneller kan laten verouderen . Het opladen tot 100% veroorzaakt ook meer warmte.
De gekozen instelling geldt voor de eerstvolgende laadsessie en toekomstige geplande laadsessies. Tesla raadt aan het volledige oplaadniveau van de batterij te beperken tot minder dan 90% voor dagelijks gebruik en alleen op te laden tot 100% als dit nodig is voor een lange rit.
Tesla raadt aan om het volledige laadniveau van de batterij te beperken tot onder de 90% voor dagelijks gebruik en alleen op te laden tot 100% als dat nodig is voor een lange reis. Een deel van de batterijafbeelding kan blauw zijn. Dit geeft aan dat een klein deel van de in de batterij opgeslagen energie niet beschikbaar is omdat de batterij koud is.
Steeds meer auto's hebben de mogelijkheid om de accu voor te verwarmen. Dan bereidt hij zich voor op een sessie snelladen. Normaliter moet je op de snelweg even doorrijden om de accu zelf op een ideale temperatuur van minstens 20 graden te laten komen. Met de goede temperatuur gaat het laden sneller dan bij vrieskou.
De andere reden om niet helemaal naar 100 te gaan, is omdat het kan helpen de levensduur van de batterij te verlengen . Of het nu gaat om een telefoon, een accuboormachine of uw auto, batterijen houden er gewoon niet van om vol te zijn. Als u ze tot de rand vol houdt, betekent dit dat de maximale kilowattuur die ze kunnen bevatten, na verloop van tijd sneller slinkt dan anders het geval zou zijn.
Je telefoon is slim genoeg om geen stroom meer door te laten als de accu vol zit, dus er is geen kans op gevaar door 'overladen', maar een volledig volle batterij staat wel meer onder druk. Toch zijn de batterijen zodanig verbeterd dat het hier ook stiekem niet heel veel uitmaakt. Geen zorgen dus.
Beter voor de levensduur van de accu
Op de lange termijn kan dit leiden tot snellere slijtage en zelfs een afname van de capaciteit. Het is daarom beter om standaard tot ongeveer 80 procent te laden. De batterij blijft dan gezonder en behoudt langer zijn oorspronkelijke prestaties.
Wij raden aan om elke avond aan te sluiten om de batterij op te laden. Als uw nutsbedrijf lage nachtelijke elektriciteitstarieven hanteert, stel uw laadschema dan in op die daluren.
U kunt de laadlimiet handmatig verhogen na het aansluiten via het touchscreen van het voertuig of de Tesla-app . Let op: de laadsnelheid neemt af naarmate de batterij oplaadt, dus het bereiken van 100% lading duurt doorgaans aanzienlijk langer dan het bereiken van 80%.
Tesla raadt aan om het volledige laadniveau van de batterij te beperken tot onder de 90% voor dagelijks gebruik en alleen op te laden tot 100% als dat nodig is voor een lange reis . Een deel van de batterijafbeelding kan blauw worden weergegeven. Dit geeft aan dat een klein deel van de in de batterij opgeslagen energie niet beschikbaar is omdat de batterij koud is.
“Snelladers zijn slecht voor je telefoon, accu of batterij”
Als je batterij heet wordt tijdens het laden (dus niet een heel klein beetje warmer, maar echt heet), is het slecht. Als hij een normale temperatuur houdt, is er niks aan de hand. Snel laden is dus niet per definitie slecht voor je batterij.
Tesla, bijvoorbeeld, garandeert zijn batterijen 8 jaar of tussen 160.000 en 240.000 km, afhankelijk van het model. Tesla, het merk van Elon Musk, blijft streven naar uitmuntendheid op de markt voor elektrische voertuigen door zijn prestaties voortdurend te verbeteren.
Maar een nieuw onderzoek heeft uitgewezen dat je een LFP-batterij ook niet keer op keer tot 100 procent moet opladen. Op termijn degraderen de LFP-cellen.Door het hoge voltage bij 100 procent en de hitte die daarbij komt kijken, ontstaan volgens de onderzoekers schadelijke stoffen.
Dus, terwijl je telefoon slim stopt met opladen bij 100%, kan het de hele nacht, elke nacht, op volle lading zitten de gezondheid van de batterij na verloop van tijd sneller verslechteren . Dit betekent niet dat 's nachts opladen je batterij onmiddellijk kapotmaakt, maar het kan op de lange termijn leiden tot een kortere levensduur.
In theorie kunnen lithium-ionbatterijen overladen worden. Dit kan leiden tot veiligheidsrisico's zoals oververhitting en brand . Het goede nieuws is dat de meeste moderne telefoons een ingebouwde beveiliging hebben die automatisch voorkomt dat de batterij verder dan 100% wordt opgeladen, waardoor schade door overladen wordt voorkomen.
Het draait allemaal om het zo lang mogelijk gezond houden van uw batterij. En hoewel het volkomen veilig is om uw elektrische auto tot 100% op te laden , zijn de lithium-ionbatterijen die de meeste elektrische auto's aandrijven het meest efficiënt als ze werken in bereiken van ongeveer 20 tot 80%.
De hedendaagse batterijen – die gemaakt zijn van lithium-ion en lithium-polymeer - hebben niet zo'n geheugen en slijten zelfs sneller wanneer je deze van 0% naar 100% laadt. De langste levensduur realiseer je uiteindelijk door de batterij tussen de 20% en 80% te houden. Liever in kleine beetjes opladen dus!
Samenvattend kan het opladen van lithiumbatterijen tot 100% risico's met zich meebrengen en hun levensduur verkorten . Het wordt aanbevolen om te schakelen tussen 85% en 25% om de levensduur van de batterij te verlengen. Overladen kan veiligheidsrisico's opleveren, de levensduur van de batterij verkorten en het risico op explosie of brand vergroten.
Laad op in het optimale batterijbereik: De batterij werkt het best tussen 20-80%. Laad de accu niet regelmatig op onder 20% (gele gebied) of boven 80%.
U kunt preconditioning plannen om uw voertuig efficiënter te laten opladen of om Model Y voor te bereiden op vertrek. U kunt ook toegang krijgen tot Schedule via het Climate Controls-scherm, het Charging-venster en de Tesla mobiele app (v4. 34.5 of hoger vereist).
Bespaarmodus. Bespaarmodus (indien aanwezig) bespaart energie door het vermogen van het climate control-systeem te beperken en de signatuurverlichting uit te schakelen. Schakel Bespaarmodus in door te tikken op Bediening > Rijden > Bespaarmodus.