Het doel van de telefonische ziekmelding is om als organisatie (leidinggevende) tijdig over informatie te beschikken omtrent de afwezigheid van de medewerker. Hoe is hij er aan toe, wat is de verwachte duur van de afwezigheid, wat zijn de gevolgen voor de werkzaamheden en welke mogelijk acties moeten worden ondernomen?
het telefoonnummer en (ver- pleeg)adres; de vermoedelijke duur van het verzuim; de lopende afspraken en werk- zaamheden; of de werknemer onder een van de vangnetbepalingen van de Ziektewet valt (niet onder welke);
Een langdurige of chronische ziekte;Psychische problemen, zoals een burn-out of depressie;Een letsel door een ongeval;Medische behandeling of operatie.
je werkgever mag van je vragen elke werkdag enige tijd beschikbaar te zijn voor controle of een gesprek. Daar moet een regeling over in het verzuimprotocol staan. Staat er niets in het verzuimprotocol? Laat dan zelf per mail aan je baas weten op welke uren je beschikbaar bent.
Ook een telefonische ziektemelding of een ziektemelding via WhatsApp kan dus rechtsgeldig zijn. Maar dan moet wel worden bewezen dat de werkgever de ziektemelding ook effectief ontving. Het is de werknemer die het bewijs moet leveren.
Tijdens de eerste 2 jaar van uw ziekte of arbeidsongeschiktheid mag u niet worden ontslagen. Hierop zijn enkele uitzonderingen. Bent u langer dan 2 jaar ziek of arbeidsongeschikt? Dan kan uw werkgever ontslag voor u aanvragen bij UWV.
Ziekmelding. Als u ziek bent, moet u zich direct ziek melden bij uw werkgever. De regels voor ziekmelding staan in uw arbeidscontract, cao of bedrijfsreglement. U hoeft de werkgever niet te vertellen wat uw klachten zijn.
Volgens de wet is het de werkgever niet toegestaan te vragen naar medische klachten, symptomen of naar de aard of oorzaak van de ziekte. Griep, migraine, nekklachten, een blaasontsteking, een burn-out of iets anders ergs.
Mag mijn werkgever controleren of ik echt ziek ben? Dat mag uw werkgever niet zelf doen.
Hoe vaak mag je werkgever je bellen bij ziekte? Er zijn geen vaste regels of wetten die bepalen hoe vaak je werkgever contact met je mag opnemen. Uiteraard wil je niet dat je werkgever je constant belt om werkgerelateerde vragen te stellen, en dat mag ook niet: het zou je herstel negatief kunnen beïnvloeden.
Vermoeidheid niet verklaard
De vermoeidheid kan niet verklaard worden. Met andere woorden: de klachten van de zieke werknemer worden niet ge-objectiveerd. En zonder objectiveerbare klachten stopt de de loondoorbetalingsverplichting voor de werkgever. En dus moet de ziekmelding van tafel.
Dat hoef je niet te zeggen. Het is - in de meeste gevallen - belangrijker dat de zieke werknemer voelt dat hij/zij echt gemist zal worden, dan dat het erg is dat dit wat druk op de zieke oplevert. Je kan de positieve functie hiervan versterken door expliciet te benoemen wat de bijdrage is van de medewerker.
Uw werkgever betaalt maximaal 2 jaar uw loon door als u ziek bent. Na 2 jaar ziekte heeft u misschien recht op een arbeidsongeschiktheidsuitkering (WIA-uitkering). UWV bekijkt of u hier recht op heeft.
Officieel hoeft de bedrijfsarts pas in het zesde week van het verzuim ingeschakeld te worden om een probleemanalyse op te stellen. Met het oog op de re-integratie is het echter verstandig om eerder contact met de arts op te nemen wanneer het ernaar uitziet dat de ziekte wel eens langer dan zes weken zou kunnen duren.
Het is een werkgever niet toegestaan om de werknemer te vragen wat de werknemer mankeert, hoe dat komt en welke mogelijkheden de werknemer nog wel heeft om te werken. Een werkgever mag daarom ook geen doktersverklaring van een (huis)arts bij de werknemer opvragen.
Hier moet je wel antwoord op geven:
- Je telefoonnummer en op welk adres je blijft tijdens je ziekte. - Hoe lang je ongeveer ziek denkt te zijn. - Wat er in je werkagenda staat en waar je mee bezig bent. - Of je onder een 'vangnetbepaling valt', bijvoorbeeld omdat je orgaandonor bent.
U mag als werkgever niet informeren naar de aard en oorzaak van de ziekte. Een werknemer die zich ziekmeldt, heeft het recht om zijn ziektebeeld niet te melden. Vaak wil een zieke werknemer best vertellen wat er aan de hand is, maar dan nog mag u deze (medische) informatie niet vastleggen.
Ook kunt u eisen dat uw zieke werknemer naar het spreekuur van de arbodienst of bedrijfsarts komt, als dat mogelijk is. Maar u mag bijvoorbeeld niet van uw werknemer eisen dat die de hele dag thuis is. Ook mag u de arbodienst of bedrijfsarts niet dagelijks laten langskomen als dat niet nodig is.
Welke vragen mag je stellen? Een werkgever mag niet vragen wat een zieke werknemer mankeert. De werkgever moet wel het loon doorbetalen en de medewerker re-integreren.
Het gemiddelde ziekteverzuim per werknemer ligt in Nederland namelijk op één ziekmelding van 2 dagen. Een Nederlandse werknemer is gemiddeld 1x per jaar ziek. Met een beetje pech kan dit 2x keer per jaar zijn, maar als een medewerker zich 3x per jaar ziek meldt, dan is er vaak meer aan de hand.
Sinds kort is het niet meer nodig om een medisch attest (het zogenaamde 'doktersbriefje') binnen te brengen als je één dag ziek bent. Dit geldt voor maximaal drie keer per jaar.
Contract. Veel bedrijven hebben in hun contract opgenomen wat geoorloofd is qua ziekteverzuim. Bedrijfsarts Jerry Mahadewsing zegt dat de regels verschillen per organisatie. "De meeste organisaties vinden drie keer verzuim per jaar geoorloofd." Als dat hoger is, volgt vaak een gesprek.
Wanneer is er sprake van frequent verzuim? Iedereen is wel eens niet in staat om zijn werkzaamheden te verrichten, maar wanneer dit vaker dan twee keer per jaar is, is er sprake van frequent ziekteverzuim. Dat lijkt misschien niet veel. Toch ligt dit aantal ruim boven het landelijk gemiddelde van één keer per jaar.
Heeft u zich beter gemeld, maar wordt u binnen 4 weken weer ziek? Dan worden de beide ziekteperiodes bij elkaar opgeteld. De totale termijn van verplichte loondoorbetaling van uw werkgever blijft dan maximaal 6 weken.
Het wettelijk uitgangspunt is dat een werknemer in beginsel bepaalt wanneer er sprake is van ziekte en wanneer er sprake is van herstel. Indien de werkgever aan het standpunt van de werknemer twijfelt, kan de bedrijfsarts dan wel een arbeidsdeskundige worden ingeschakeld.