We zetten ze even op een rijtje: Tekenen is goed voor je hand-oog coördinatie. Hoe vaker je het doet, hoe beter je verhoudingen leert inschatten en perspectief leert vastleggen. Herinneringen en ervaringen worden beter opgeslagen in je brein en kun je je levendig voor de geest halen.
“Tekenen was rustgevend en zorgde voor ontspanning.” Tijdens zijn studie Geneeskunde op Maastricht University ging Daan voor het eerst delen van het menselijk lichaam tekenen.
Traint je hersens om je te concentreren
Schilderen op nummer helpt om de hersenen te betrekken bij het kunnen ontwikkelen en volgen van patronen, dus er is een logica in het spel. Het is een zelf-veroorzaakte staat van focus. De actie van schilderen op nummer impliceert zowel logica als creativiteit.
Vooral kinderen die zich onzeker voelen wanneer ze tekenen of ontevreden zijn met hun eigen tekentalent, hebben deze extra aandacht voor wat ze gemaakt hebben, soms echt even nodig om te blijven tekenen. Deze stimulans is belangrijk, want tekenen is niet alleen leuk, het is ook heel goed voor de ontwikkeling.
Wanneer kinderen schilderen of tekenen, leren zij hun verbeelding en creativiteit de vrije loop te laten. Ze gebruiken tekeningen om verhalen te vertellen die ze niet met taal kunnen uitdrukken. Met behulp van papier, een paar stiften en verf is het mogelijk om iets persoonlijks en iets nieuws te creëren.
En wat zegt het over zijn gevoelens? Volgens experts laten kindertekeningen zien hoe jouw kind de wereld ervaart en geven ze zijn gevoelens weer. Als je kind vrij mag tekenen, dus zonder opdracht of aanwijzingen van een juf, meester of ouder, dan tekent hij wat hem bezighoudt.
Samen met je kindje kleuren is niet alleen leuk, het stimuleert ook de (motorische) ontwikkeling. Het prikkelt de fantasie van je kleintje en bevordert de concentratie. Je kindje oefent het beheersen van de spieren in de handjes en de vingers. Bovendien bevordert het de herkenning van kleuren en vormen.
Als je peuter twee jaar is begint hij met tekenen. Het tekenen begint met krassen, eerst vooral in het midden van het vel tekenpapier. Daarna gaat je kind lijnen trekken en daarna rondjes tekenen.
Een vierjarige moet een koppoter – een lopend hoofd – kunnen tekenen, maar nog geen lijf. Een vijfjarige moet een vierkant kunnen tekenen en een mens met een hoofd met ogen en mond. Hij moet ook een lijf en – niet complete – ledematen kunnen tekenen.
Alles wat rond is, is heel gemakkelijk te tekenen (een bal, een appel, een meloen, enz.). Motieven met weinig details kunnen bijvoorbeeld een banaan, een TV, een lamp of iets dergelijks zijn. Te veel verschillende motieven tegelijk kunnen ook een belemmering zijn.
Behalve dat iets creëren of maken dus stress verlagend is, is het ook een manier om je hersenen fit te houden. Als je namelijk creatief bezig bent worden bepaalde delen van het brein geactiveerd. Deze delen hebben een positief effect op het welzijn van je geest, maar ook van het lichaam.
De belangrijkste functie van verf is de bescherming van houtwerk. Een oude verflaag biedt niet de gewenste bescherming. Dit kan houtrot, lekkage en dure reparaties tot gevolg hebben. Door de verflaag stelselmatig te onderhouden worden onnodige herstelkosten voorkomen.
inventief (bn) : creatief, fantasierijk, ingenieus, origineel, scheppend, vernuftig, vindingrijk. artistiek (bn) : creatief, kunstig, kunstvol, kunstzinnig, muzisch.
De hersenen, die ook wel eens het brein worden genoemd, zijn een deel van het centrale zenuwstelsel. Ze liggen binnenin je schedel en je hersenvliezen, die zorgen voor bescherming.
De kleine hersenen (cerebellum). Dit deel ligt tegen de grote hersenen aan en regelt onze bewegingen door de coördinatie van spieren aan te sturen.
Kinderen die veel blauw gebruiken willen vaak 'groot' worden. Geel staat tegenover blauw, net zoals groen tegenover rood staat. Kinderen die veel met geel kleuren, zoeken wellicht bescherming of aandacht. Geel wordt vaak gezien als een weerspiegeling van aanhankelijk gedrag.
Tekenen: 3 tot 4 jaar
Als je kind tussen de drie en vier jaar oud is, gaat je kind de bekende 'koppoters' (poppetjes zonder romp) tekenen. Het is een cirkel met armen, ogen en een mond, gelijk daaronder zitten de benen. De neus ontbreekt vaak nog.
Als je kind vier jaar oud is kan hij al veel: steeds beter binnen de lijntjes kleuren, een papier in een driehoek vouwen en een beker melk inschenken zonder te morsen. Natuurlijk gaat het soms mis, misschien kan je hem dan even helpen.
Kindertekeningen leeftijd 7 tot 10 jaar. Op deze leeftijd tekenen kinderen baby's in buiken, meubels achter de muren van een huis en cadeautjes die zichtbaar zijn door de verpakking heen. Die röntgentekeningen verbeelden de interesse in wat er achter de dingen zit.
9 jaar: Vanaf het 9e jaar is de oogzenuw zover ontwikkeld dat het kind veel meer diepte gaat zien en tekenen kan dan weer leuk gaan worden. Er wordt gebruik gemaakt van het “coulisse effect”, je kunt ergens voor of achterlangs tekenen. Het wordt ook leuk om uit boeken en strips iets na te tekenen.
Kinderen leren door dingen uit te proberen en ook door veel te vragen. Ze denken na over oorzaak en gevolg: Als je het water daar in doet, gaat het wiel draaien. Ze gaan sorteren wat bij elkaar hoort, bijvoorbeeld alle blauwe dingen en alle rode dingen bij elkaar. Vervolgens kunnen ze die dingen tellen.
Kleuren beïnvloeden stemmingen en stimuleren ideeën. Kleuren roepen indrukken op. Zonder licht is er geen kleur. In het zuivere witte licht van de zon zijn alle kleuren aanwezig.
Ja het is mogelijk! De meeste verven zijn pas vanaf 3 jaar maar deze verf kan al gebruikt worden vanaf 1 jaar. SES Creative heeft een lijn ontwikkeld (My first) met producten speciaal voor kinderen vanaf 1 jaar.
Het is een leerzame tastbare ervaring. Het stimuleert de zintuigen van jouw kind, zoals aanraken/voelen, ruiken en zien. Het stimuleert de ontwikkeling van jouw kind: Het mengen van diverse kleuren zal ervoor zorgen dat er nieuwe kleuren ontstaan. Het kind gebruikt zijn of haar creativiteit en verbeeldingskracht.