Wat is tectyleren? Tectyleren is afgeleid van het product Tectyl, een product dat wordt gebruikt om de metalen delen van uw auto te beschermen tegen roest en corrosie. Door uw auto te laten tectyleren, wordt er een antiroest-laag op uw auto aangebracht.
Auto bodem of onderkant tectyleren
Het heeft geen zin om tectyl aan te brengen op geroeste onderdelen. Oké, je ziet de roest even niet, maar die gaat wel door met het metaal aanvreten. Tectyl lost de roest immers niet op. Je moet dus oudere, roestige onderdelen eerst goed ontroesten.
Carosserie- en bodemdelen worden bij het tectyleren van een beschermende anti-roest laag voorzien. Ook worden er gaatjes op vitale delen van het chassis geboord, welke met een spuitpistool met Tectyl ML vloeistof worden gevuld. Zo wordt ook de binnenzijde voorzien van anti-roest middelen.
Het woord Tectyleren is een werkwoord dat is afgeleid van het handelsmerk Tectyl. Met Tectyleren bedoelt men de techniek waarmee men metalen beschermd tegen corrosie. Over het algemeen heeft men het dan over de carrosserie van auto's.
Omdat roest hardnekkig is en zich op verschillende plekken kan begeven, is het van belang dat de roest ook vanuit de binnenkant van uw auto bestreden wordt. Door gaatjes in het chassis te boren en deze met behulp van een spuitpistool te injecteren met Tectyl-vloeistof, wordt de roest ook van binnenuit bestreden.
Spray het product op een droge, schone ondergrond, laat 120 minuten drogen en wat achterblijft is een zwarte, ondoordringbare film. De Tectyl Bodysafe wordt geleverd in een sprayflacon met een inhoud van 600ml.
Spuit de auto zelf jaarlijks in met Tectyl of Dinitrol om de auto te beschermen tegen roest. Of laat het voor een optimale behandeling bij een garage doen. Daar kunnen ze de kans op roest aan de onderkant en op holle plekjes onder de auto nog kleiner maken door de carrosserie te verzinken.
RE: Hoe tectyl te verwijderen? met een brander warmstoken en afsteken, pas op het brandt wel. Daarna met de staalborstel op de haakse slijper erover heen en het meeste is weg. Met wasbenzine veeg je de laatste resten weg.
De prijs van de behandeling is afhankelijk van de staat van de auto en het type auto. Als prijsindicatie geldt dat een complete Dinitrol behandeling ongeveer € 850,- kost voor een Mini. Een volledige behandeling voor een Citroën DS kost ongeveer € 1.250,-.
Conserveringslaag aanbrengen
Allereerst worden de gaten in de holle ruimtes afgesloten met bijvoorbeeld Dinitrol Boor Pluggen 10 Mm. Daarna worden inwendige holle delen behandeld met Dinitrol 1000 Penetrant, deze wax penetreerd goed en druppeld bijna niet na. Dinitrol 1000 Penetrant geeft een wasachtige beschermlaag.
WD-40 Multi-Use Product verwijdert geen roest, maar beschermt alles wel tegen roestvorming. Vergeet dus niet om je spullen te besproeien met WD-40 ter bescherming van het oppervlakte.
Pak je spuitfles degreaser of APC en spray een deel van de onderkant onder met een ruimte hoeveelheid product. Werk het product goed in met een borstel of washmitt en ga uitgebreid over alle oppervlaktes. Spoel de boel nu uitgebreid af met de hoge druk reiniger. Je zult zien dat er al een hoop meer vuil wegspoelt.
Wat is vliegroest? Vliegroest bestaat uit de ingebrande en geroeste ijzerdeeltjes die bijvoorbeeld op de lak van een auto terecht zijn gekomen. Deze ijzerdeeltjes komen vaak van de remschijven en remblokken.
Roest verwijderen met huishoudelijke middelen
Azijn is behoorlijk zuur en die zuren bijten door de roest heen. Limoen en zout. Strooi wat zout over de verroeste delen om het daarna te besprenkelen met limoen- of citroensap. Het ruwe zout en de zuren van de citrusvrucht lossen roest op.
Dankzij de Hammerite Metaallakken met roestwerende werking heb je dus een goed en handig product in handen om te gebruiken als roestwerende verf . Ook een voordeel is dat je met Hammerite Metaallak geen primer of grondverf nodig hebt bij ferrometalen.
Vaak is het al mogelijk de vliegroest te verwijderen met een doekje en een klein beetje water en schoonmaakmiddel. Als dit echter niet genoeg is, raden we u aan om gebruik te maken van een zogeheten Inoxi Restore Spray. Hiermee kunt u de vliegroest gemakkelijk verwijderen, zonder dat het materiaal beschadigt raakt.
Tectyl 190 is sneldrogend en overschilderbaar. Dit op rubber en hars gebaseerde product droogt op tot een elastische en sterke filmlaag.
Audi, BMW en Renault zijn volgens Auto Bild het best bestand tegen roestvorming. Met sommige modellen van Ford, Peugeot en Citroën is het minder goed gesteld. De 3 grootste kanshebbers op roest zijn volgens het blad de Honda Jazz, Citroën C4 Cactus en Nissan Quashquai.
Aluminium en magnesium hebben namelijk last van zogeheten 'galvanische corrosie' wanneer ze in contact komen met andere materialen. ,,Als er vocht bij bepaalde verbindingen komt, kunnen de verbindingen van binnenuit gaan roesten.
Van roest van binnenuit is sprake als de roest begint vanuit het binnenste van bv. een deur, kokerbalk, spatbord enz. Als je in zo'n geval de roest ziet, zit er dus al een gat of gaatje!
Hoewel WD-40 dus voor veel zaken is in te zetten, kun je er beter geen rubber of kunststof mee beschermen en smeren. En voor gevoelige elektronica kun je beter contactspray gebruiken. Contactspray is namelijk een 'vluchtige' spray en droogt snel op, waar WD-40 een soort vettig laagje achterlaat.
WD-40 Specialist Siliconenspray is een hoogwaardig siliconen smeermiddel dat zeer geschikt is voor gebruik op hogedruk apparatuur. Het verdringt vocht en zorgt voor een uitstekende smering, beschermt en verlengt de levensduur van jouw gereedschap en apparatuur.
Wist je dat je je favoriete drankje in kan zetten tegen roest? Cola bevat fosforzuur. Fosforzuur helpt goed tegen roest. Het principe werkt hetzelfde als bij witte azijn.