Een akte van levering wordt ook wel een eigendomsakte of eigendomsbewijs genoemd. Om het eigendom van bijvoorbeeld een woning over te dragen moet de akte van levering worden ingeschreven bij het Kadaster. U kunt bij ons een kopie van de ingeschreven akte opvragen.
Is een eigendomsakte opvragen gratis? Het opvragen van uw eigendomsakte is niet gratis. Hiervoor doet u een betaling aan het Kadaster.
Na de ondertekening wordt de akte van levering ingeschreven in de openbare registers en is de koper officieel eigenaar van de woning. Na de inschrijving ontvangt de koper een afschrift, dit is het eigendomsbewijs.
In het eigendomsbewijs staat onder andere hoe de woning uw eigendom is geworden. Daarnaast vindt u er bijvoorbeeld informatie over de verkoper, de datum van de aankoop, de koper, de koopsom en de betrokken kadastrale percelen met hun oppervlakte. Ook staan eventuele eigendomsbelemmeringen in het eigendomsbewijs.
Voortaan kan elke burger alle aktes waarin hij betrokken partij is en die opgenomen zijn in de hypotheekregisters via het portaal 'MyMinfin' raadplegen en downloaden. Zo is het mogelijk om via deze weg je aankoopakte(s) te consulteren, schenkingsaktes van onroerend goed, leningsaktes etc.
Notariskosten. De notaris maakt een eigendomsakte en hypotheekakte op. Deze kosten liggen meestal rond de 1000 euro voor beide aktes samen.
Bij het aankopen van een woning, perceel of bedrijfspand, ontvang je van de notaris een eigendomsakte. De eigendomsakte (ook wel eigendomsbewijs) is het officiële bewijs dat jij de eigenaar van jouw huis bent. De eigendomsakte is een overzicht van alle afspraken die tussen de kopers en verkopers zijn gemaakt.
Eigendomsverklaring
Met de eigendomsverklaring wijken partijen af van de aannemingsovereenkomst. Als er een waarborgregeling of een bouwdepot van toepassing is, kan het zijn dat de verklaring daarmee afgestemd moet worden.
Het juridisch eigendom van een woning is in handen van degene die volgens het kadaster eigenaar van de woning is. Het juridische eigendom van een woning gaat over wanneer deze bij de notaris is overgedragen en met de akte van levering (transportakte) is ingeschreven bij het Kadaster.
De eigendom is de (abstracte) omstandigheid dat je ergens eigenaar van bent. Het eigendom is concreter: dat is datgene wat je bezit zélf. Het eigendom is een zaak die of voorwerp dat iemand toebehoort, dus: iemands bezit.
Vervreemden betekent dat objecten van eigenaar wisselen door verkoop, schenking, ruil of restitutie.
De koopakte (ook wel koopovereenkomst genoemd) is de overeenkomst tussen koper en verkoper van een woning. De koopovereenkomst kan in het Kadaster worden ingeschreven, maar vaak wordt dit niet gedaan. Als deze wel is ingeschreven, dan kunt u een kopie opvragen bij het Kadaster.
Voor de individuele aktes kunt u rekenen op gemiddelde tarieven tussen de €450,- en €1.200,-. Vraag hier gratis een prijsopgave voor een leverings- of hypotheekakte aan. Vaak bieden notarissen de leverings- en hypotheekaktes ook als combinatie aan. Reken dan op een tarief tussen €700,- en €1.900,-.
Wij versturen de Eigendomsinformatie binnen 2 werkdagen na ontvangst van uw bestelling. U betaalt € 20,55 voor Eigendomsinformatie per post. Levering per post is verplicht als u een gewaarmerkt exemplaar wilt ontvangen.
De meeste notariële akten kunt u online of op microfiche bekijken. Originele akten worden binnen een half uur na aanvraag opgehaald.
Heb je nood aan persoonlijk advies? Dan maak je best een afspraak met een notariskantoor. Een eerste gesprek is doorgaans gratis. Indien er een grondige dossierstudie nodig is, maak dan vooraf duidelijke afspraken over de vergoeding.
Welke akten zijn openbaar? In principe zijn notariële akten na 75 jaar openbaar. Er geldt dan nog wel een termijn van 10 jaar, waarbinnen de akten naar een archiefbewaarplaats moeten worden overgebracht. Bij het RAR zijn de akten aanwezig t/m 1935.
Een (voorlopig) koopcontract is het contract dat je sluit voor de koop van een nieuw huis. Het gaat vooraf aan de overdracht bij de notaris en er zijn meestal ontbindende voorwaarden in opgenomen. Een voorlopig koopcontract wordt ook wel een koopovereenkomst of koopakte genoemd.
Is een hypotheekakte hetzelfde als een koopakte? Nee, een hypotheekakte gaat over de lening van het geld voor bijvoorbeeld de aankoop van je woning.De koopakte is hetzelfde als de koopovereenkomst. Hierin staan alle afspraken die je maakt met de verkoper m.b.t. de overdracht van de eigendom van de woning.
De akte van levering, de leveringsakte, de transportakte of de overdrachtsakte. Het zijn verschillende namen voor hetzelfde document. Die akte is niet hetzelfde als de koopovereenkomst of het koopcontract. Wel moeten de afspraken in de koopovereenkomst overeenkomen met de leveringsakte.
Vervreemden is ervoor zorgen dat de zaak wordt overgedragen aan een nieuwe eigenaar. De eigenaar kan zijn zaak bijvoorbeeld verkopen aan een ander. Bezwaren is het vestigen van een beperkt recht op de eigendom van een ander. De rechten worden van het eigendomsrecht op een zaak afgesplitst.
De collectie wordt steeds aangevuld. Dit kunnen nieuwe archiefblokken zijn, maar ook aanvullingen op eerder overgebracht archief. Daarnaast dragen we archieven soms over aan andere archiefdiensten. Dit noemen we vervreemden.
In principe is alles onder de bovenlaag jouw eigendom, maar er zit een addertje onder het gras. Een woordvoerder van het Kadaster legt uit: “Volgens artikel 20 van het Burgerlijk Wetboek omvat het eigendom van grond voor zover de wet niet anders bepaalt: 'de bovengrond en de zich daaronder bevindende aardlagen.”
Kenmerken
Het eigendomsrecht duurt zolang als het goed waarop het betrekking heeft. Het kan niet tenietgaan, enkel worden overgedragen. Het omvattende karakter wil zeggen dat de eigenaar alle bevoegdheden heeft die niet door de wet of contractueel zijn uitgesloten of aan derde zijn toevertrouwd.