Rook uit uitlaat wijst op slecht verbrandingsproces
Als de auto rookt, is dat vaak een teken dat de brandstof niet optimaal verbrand wordt. Dit kan op den duur leiden tot ernstige motorproblemen. De motor raakt vervuild, je krijgt een verstopte katalysator of - bij een dieselmotor - een verstopt roetfilter.
Witte rook ontstaat door het verbranden van koelvloeistof die op een of andere manier in de verbrandingsruimte komt. Mogelijke oorzaak kan een doorgeslagen koppakking zijn maar ook een gescheurde kop of onderblok. Technisch onderzoek zal de oorzaak aan het licht moeten brengen.
U ruikt een vieze diesellucht na een gereinigd roetfilter en een lekkage aan een brandstofleiding. Vermoedelijk zijn restanten van dieselolie als gevolg van de brandstoflekkage hiervoor verantwoordelijk. Wellicht is er isolatiebeplating onder de motor aangebracht dat door de lekkage wat verzadigd is door dieselolie.
Grijze of zwarte rook is een teken dat er iets misgaat met de verbranding van brandstof. Meestal wordt het veroorzaakt doordat de motor te veel benzine of diesel verbrandt. Er wordt dan gezegd dat de motor 'te rijk' staat. Gevaarlijk is het niet, maar het kost wel onnodig veel brandstof en stinkt behoorlijk.
Witte rook door lekke koppakking
Het duidt op (koel)water dat in de verbrandingskamers komt. De oorzaak kan een lekke koppakking zijn. Maar er ook kan een barstje of scheurtje in de cilinderkop zitten, waardoor koelwater lekt naar de verbrandingskamers. Een druktest brengt dit aan het licht.
Blauwe rook uit de uitlaat van je auto wijst op een technisch mankement in de motor. Blauwe rook kan voorkomen bij stationairloop, bij gasgeven of gas loslaten. Rook uit de uitlaat komt meestal door verbranding van olie of een slecht verbrandingsproces.
Vul een plantenspuit met witte azijn of schoonmaakazijn en spuit dit lichtjes op alle bekleding in de auto. Dit kun je het beste 's avonds doen of op een dag dat je de auto niet gaat gebruiken, zodat je niet in de zure geur van onverdunde azijn hoeft te zitten.
Als het muf ruikt zit er meestal vocht ergens in de auto. Vooral in de koude maanden verzamelt zich veel vocht in je wagen. Het probleem wordt verergerd door onvoldoende onderhoud: verstopte afvoeren of poreuze afdichtingen zijn een gemakkelijke toegangspoort voor nattigheid.
Kapotte verstuivers herken je aan de volgende symptomen: Verminderd vermogen. Hoog brandstofverbruik. Problemen tijdens het starten.
Aan het einde van de dag worden alle stembriefjes verzameld en verbrand in de Sixtijnse Kapel. Uit de schoorsteen komt dan zwarte rook. Zodra er wel een paus gekozen is, worden de stembriefjes met nat stro of een chemische stof verbrand. Er komt dan witte rook uit de schoorsteen.
Zwarte rookpluimen of zwarte roetwolken wijzen doorgaans op een probleem met de verbranding of de injectie. Vaakis vervuiling van de motor de oorzaak. Te lang doorrijden wanneer de auto zwart rookt, kan de problemen verergeren. Het roetfilter kan verstopt gaan zitten, of de motor beschadigt.
Vuile motor – Zwarte rook uit uitlaat bij optrekken en wegrijden. Koolafzetting en vervuiling zijn een andere reden dat een uitlaat zwarte rook kan spuwen. U zult in dit geval met name zwarte rook zien wanneer u hard optrekt of wanneer de motor nog koud is. De motor schoonmaken is dan de enige optie.
Witte rook betekent: 'beslissing dat iets kan doorgaan', 'belangrijke beslissing waarnaar al enige tijd wordt uitgekeken'. Met bijvoorbeeld 'Nog geen witte rook over nieuwe wet' is bedoeld dat de nieuwe wet nog niet is vastgesteld of aangenomen.
Rook is het zichtbare van de in de lucht zwevende verbrandingsproducten. Witte rook bestaat vooral uit waterdamp, zwarte rook vooral uit roet (materie). Wanneer er brand is waarbij chemische stoffen zijn betrokken, verwacht je dat de rook gevaarlijker is dan bij een gewone brand.
Allereerst komt er bij het ontbranden van brandstof waterdamp vrij, bij elke auto. Meestal komt dit dus uit de uitlaat als damp en zal dit niet opvallen, maar bij koudere temperaturen of wanneer de auto is afgekoeld kan er water uit de uitlaat druppelen.
Om een auto weer als nieuw te laten ruiken maken autogarages naast geurverfrisser meestal de auto ook grondig schoon. Dat betekent dat ze de auto goed stofzuigen en ze met foamreiniger vlekken uit de bekleding en van het dashboard halen. Ook die schoonmaakmiddelen geven een kenmerkende nieuwgeur af.
Ruik je een zoetige geur tijdens het rijden of wanneer je de auto net hebt uitgeschakeld? Breng je auto dan naar de garage toe. De kans is groot dat de radiator van je auto lek is. De zoete geur komt waarschijnlijk af van de koelvloeistof, die het giftige ethyleenglycol bevat.
Zo snel mogelijk de koppeling los en dan pas meer gas geven is de oplossing hiervoor. De banden kunnen beter doorslippen dan de koppeling. U zou zo ver terug moeten schakelen dat de motor de auto kan houden en u tussendoor dus niet hoeft te remmen.
Om muffe geurtjes in de auto tegen te gaan is er maar één de beste koop autoparfum; de RITUALS The Ritual of Samurai Refill Car Perfume! Dankzij deze hervulbare autoparfum heb je nooit meer last van doordringende geurtjes in de auto.
Wasmiddelpoeder. Strooi een paar keer wasmiddelpoeder over de vieze plek waar het braaksel gelegen heeft en spoel het vervolgens weg met water. Herhaal dit een paar keer en dan zal je zien dat de geur vanzelf uit de ruimte trekt.
Azijn en citroen zijn beide goede middelen om vieze geuren te neutraliseren. Azijn neutraliseert een vieze lucht en citroen zorgt voor een frisse geur in huis. Breng een pan met azijn en citroenpartjes aan de kook.
je neemt het pompje met tank van de ruitensproeiers van de auto. deze vul je met dunne olie, (Naaimachine olie) of diesel. Het slangetje maak je in de bocht van het uitlaat spruitstuk. Roken gegarandeerd!!
Een rokende dieselauto heeft vrijwel altijd een (verbrandings)probleem. Een overschot aan diesel of een tekort aan lucht veroorzaakt zwart roken van de motor. De oorzaak kan liggen bij diverse onderdelen van de auto zoals de: de EGR Klep.
Controleer regelmatig of u goed stookt.
Kleurloze rook wijst op een goede verbranding. Gekleurde rook (wit, grijs, zwart, blauw) duidt er op dat de verbranding slecht is. De vlam in de houtkachel moet heldergeel zijn en niet flakkeren. Een oranje, onregelmatige vlam duidt op een niet volledige verbranding.