"Een van de oorzaken dat de dieselprijs nu harder stijgt is dat die meer samenhangt met de gasprijs", zegt Van Selms. De gasprijs piekte gisteren voor het eerst boven de 300 euro per megawattuur. "Diesel wordt vaker als substituut gebruikt voor gas dan benzine.
Momenteel hebben we in Nederland een accijnsverlaging van 17,3 cent voor benzine en 11,1 cent voor diesel. Deze maatregel loopt zoals het nu staat tot 31 december 2022. Volgens de Belastingdienst wordt het tarief in 2023 dus weer verhoogd en krijgen we een dubbele klap aan de pomp.
Diesel wordt aan de pomp minder zwaar belast dan benzine: de accijns ligt met 53,6 cent per liter een stuk lager dan de 83,2 cent accijns bij benzine (zie onderstaande grafiek). De prijs van diesel wordt dus voor een groter deel beïnvloed door wat het kost om een liter te maken.
Als je vele kilometers per jaar rijdt, is het verstandig om een diesel te rijden. De brandstofprijs van diesel ligt lager dan die van benzine. Dus hoe meer kilometers, hoe goedkoper je rijdt. Echter is de wegenbelasting van een diesel aanzienlijk hoger dan die van een benzineauto.
Benschop: "Het is daarom het overwegen waard om een jonge diesel te kopen. De aanschafprijs is ten opzichte van andere auto's relatief laag en zeker als je lang met een auto doet, is de jaarlijkse afschrijving acceptabel. Zo kun je betaalbaar in een goede gebruikte auto rijden."
Verzekeringsmaatschappijen gaan er namelijk vanuit dat je met een diesel ook veel meer kilometers maakt en dus is er vanzelfsprekend meer risico op schadegevallen. Aan de andere kant is de vraagprijs van een tweedehands diesel anno 2022 in de meeste gevallen een stuk lager dan een evenknie op benzine.
Het omslagpunt voor een gebruikte diesel zat jarenlang rond de 15.000 - 17.000 km, nu in januari 2018 is zelfs bij 30.000 km per jaar benzine nog goedkoper.
In Duitsland is de accijns op benzine en diesel begin juni verlaagd. De oosterburen deden dat toen om de pijn van de snel stijgende brandstofprijzen wat te verzachten voor de Duitse bevolking. Door de maatregel werd diesel 17 cent goedkoper en benzine 35 cent.
De voordelen van diesel
De CO2 uitstoot van een diesel is lager dan die van een benzineauto, waardoor de auto milieuvriendelijker is. De motor is zuiniger. De auto's hebben een langere levensduur. De literprijzen van de brandstof zijn een stuk lager.
De accijns op benzine en diesel werd eerder dit jaar overigens verlaagd. Maar daarbij ging het om een percentage, waardoor in centen gerekend de accijns op benzine meer werd verlaagd dan die op diesel: 17 cent om 11 cent.
Reden: compensatie voor invoerrechten
Toen bepaalde de Nederlandse overheid dat het verschil in invoerrechten op benzine en diesel gecompenseerd diende te worden, en werd het tarief voor de wegenbelasting op dieselvoertuigen stapsgewijs verhoogd, telkens met 25 procent.
Het vermogen en koppel. Het voornaamste verschil tussen het rijden in een auto op diesel en het rijden in een auto op benzine zit hem in het vermogen en de koppel. Een auto die op diesel rijdt heeft vaak meer koppel. Een auto op benzine heeft vaak meer vermogen.
Het einde van de diesel is nabij
Als er een klimaatakkoord gesloten wordt in Den Haag dan is naar verwachting in 2030 maximaal eenvijfde van alle auto's in Nederland elektrisch en/of waterstof. In de nabije toekomst is er dus in elk geval nog ruimte voor de diesel.
Er wordt over het algemeen als maatstaf gehanteerd dat je bij een nieuwe auto beter kan kiezen voor benzine als je minder dan 15.000 kilometer per jaar rijdt. Als je meer dan 35.000 kilometer per jaar rijdt is Diesel of LPG altijd goedkoper. Wanneer je in het midden van deze waarden zit is het verschil niet zo groot.
Zweden - dieselprijzen: De weergegeven prijzen zijn voor de periode vanaf 13-juni-2022 t/m/t 19-september-2022. De gemiddelde prijs in deze periode is 25.20 (Swedish Krona), met een minimum van 23.26 (Swedish Krona) op 08-augustus-2022 en een maximum van 26.96 (Swedish Krona) op 20-juni-2022.
Wat kost diesel in België? De actuele prijs van diesel in België is € 2,05.
De actuele prijs van diesel in Zwitserland is € 2,30. De actuele prijs van LPG in Zwitserland is € 1,14.
Bij 25.000 kilometer per jaar is een hybride auto het goedkoopst. Daarna volgt de LPG auto en in dit geval is het rijden met een benzineauto het duurst. Ook hier geldt weer dat we de elektrische auto apart moeten vergelijken.
Een A-segmenter à la Citroën C1 kost bij 50.000 km en vijf jaar gebruik 21 cent per kilometer. Een grotere (pakweg) Fiesta komt op 24 cent (diesel) en 25 cent bij de 1.0 Ecoboost benzineversie.
Je bent voor de aankoop en het onderhoud goedkoper uit maar je wagen verbruikt meer en verslijt sneller. Een benzinemodel is een betere keuze dan een diesel als je weinig rijdt en korte trajecten aflegt.
Zo is de levensduur van een dieselmotor ongeveer 400.000 kilometer. De levensduur van een benzinemotor komt neer op ongeveer 300.000 kilometer.
De motor kan op diesel draaien zoals voorheen, maar kan omschakelen naar waterstof. Als de motor op waterstof loopt, is er nog ongeveer 5 procent diesel nodig. Momenteel hebben twee schepen al de converteerde V12 aan boord en volgens MAN is de diesel-waterstofmotor klaar voor productie.
Het is niet te voorspellen hoe lang u nog kunt rijden in een auto op benzine of diesel. Dat geldt ook voor auto's die op lpg rijden. De Rijksoverheid wil in ieder geval in 2050 helemaal geen CO2 meer uitstoten. Dit staat in de Energieagenda.