Stadslichten of parkeerlichten zijn vooral bedoeld om de auto zichtbaar te maken voor overig verkeer. De weg wordt niet extra verlicht. Deze verlichting gebruik je als je bijvoorbeeld geparkeerd staat. Het worden daarom ook wel 'parkeerlichten' genoemd.
Stadslicht is bedoeld om een geparkeerd voertuig zichtbaar te maken. Een betere naam zou 'parkeerlicht' zijn. De naam 'stadslicht' stamt nog uit de jaren '50, in deze tijd was het gebruikelijk om binnen de bebouwde kom uitsluitend stadslichten te gebruiken.
Staat u buiten de bebouwde kom op de rijbaan? Of op parkeerstroken, parkeerhavens, vluchtstroken en vluchthavens langs autosnelwegen en autowegen? Dan moet u in het donker stadslicht en achterlicht voeren. Dit moet ook overdag als het zicht slecht is.
Het verschil
Stadslichten dienen alleen gevoerd te worden wanneer uw auto geparkeerd staat in een donkere straat. Dimlichten dienen gevoerd te worden bij slecht zicht, zowel in het donker als overdag bij bijvoorbeeld regenbuien. Dagrijverlichting dient er voor om uw voertuig overdag beter zichtbaar te maken.
Dimlicht is een groot licht, maar het is gedimd en hindert daarom niemand. Met dimlicht wordt er standaard in het donker gereden in het verkeer. Terwijl stadslicht in bepaalde gevallen gebruikt mag worden zoals parkeren op de openbare weg in het donker.
Stadslicht wordt gebruikt voor het zichtbaar maken van een geparkeerd voertuig. Een andere of misschien betere naam zou bijvoorbeeld kunnen zijn 'parkeerlicht' of 'standlicht'. De naam stadslicht komt uit de jaren '50. Het was destijds gebruikelijk om uitsluitend stadslichten te voeren binnen de bebouwde kom.
Stadslichten branden minder fel, terwijl dagrijlicht juist bedoeld is om de zichtbaarheid van een auto te vergroten. Het is vooral belangrijk dat autofabrikanten het dagrijlicht automatisch koppelen aan de achterlichten en gelukkig hebben sommige merken daartoe enkele jaren geleden al het initiatief genomen.
Dimlicht is verplicht om in het donker te voeren. Bij slecht zicht overdag mag het dimlicht ook ontstoken worden. Groot licht mag alleen gevoerd worden als er geen ander verkeer in de buurt is.
Verlichting. Koplampen moeten naar behoren werken. Stadslicht, dimlicht en grootlicht van beide lampen moeten volgens de APK keuringseisen een werkende functie hebben. Kleur van de lichten moet wit of geel zijn.
Ten opzichte van standaardlampen levert de WhiteVision ultra een winst op van tot zestig procent meer licht. De H7-toepassing is goed voor 350 branduren, in het geval van H4 geldt zelfs 540 uur.
Gebruik dagrijverlichting. Nieuwe auto's beschikken over dagrijverlichting. Deze zorgen ervoor dat je overdag beter zichtbaar bent in het verkeer. Het is toegestaan om deze lichten te gebruiken, ook op een heldere lentedag.
2 keer rechts draaien is stadslicht. Helemaal naar rechts is dimlicht. Afbeelding lichten: Blauw is groot licht, linker groene is dimlicht, middelste groene is stadslicht.
Dimlichten: de autolichten die het vaakst branden
Deze lichten steken we aan wanneer de avond valt of het donker is. Ook bij regenweer, sneeuw, mist en andere omstandigheden waarbij het onmogelijk is om verder te kijken dan 200 meter is het verplicht om de dimlichten aan te steken.
Het stadslicht mag je voeren op het moment dat er geen enkele verlichting verplicht is. Je mag dus overdag met alleen je stadslicht aan rondrijden. Is het donker of is er sprake van slecht licht?Dan geeft de wet aan dat je naast het stadslicht ook je dimlicht of mistlicht dient te voeren.
Dimlicht is de verlichting die je standaard moet voeren wanneer het donker is. Als het zicht verminderd wordt door mist, hagel, regen of sneeuw, gebruik je dit licht ook overdag. Bij ingeschakeld dimlicht branden zowel de koplampen, de achterlichten als de kentekenplaatverlichting.
Dimlicht is de verlichting die u standaard moet voeren wanneer het donker is. Als het zicht belemmerd wordt door mist, hagel, regen of sneeuw, wordt dit ook overdag van u verwacht. Bij ingeschakeld dimlicht branden zowel de koplampen, de achterlichten als de kentekenplaatverlichting.
Je hebt twee maanden de tijd nadat jouw APK is verlopen om jouw voertuig APK te laten keuren. Dit betekent echter niet dat je die tijd rond kunt blijven rijden met jouw voertuig. Het rondrijden met een verlopen APK is namelijk strafbaar.
Als je aantoont dat je onderweg bent om je APK in orde te maken, is er niets aan de hand. Tot 2 maanden na het verstrijken van de uiterste APK-vervaldatum, mag je auto op de openbare weg staan. In principe mag je er dus niet meer mee rijden.
Volgens de eisen van de RDW moeten richtingaanwijzers en waarschuwingsknipperlichten aan de voorkant van een auto ambergeel of wit zijn. Het mag dus. Bij de achterlichten mogen alleen de kleuren ambergeel of rood worden gebruikt.
Het is belangrijk dat wanneer je een tunnel nadert je handmatig het dimlicht aanzet. Ook in tunnels geldt dat dagrijverlichting niet genoeg is om goed zichtbaar te zijn. Zeker aangezien niet iedere auto voorzien is van dagrijverlichting aan de achterzijde van het voertuig.
Dagrijlichten bestaan voor auto's uit twee witte lampen, tussen 250 en 1500 mm boven het wegdek aan de voorzijde van het voertuig geplaatst op een afstand van minimaal 600 mm van elkaar (minimaal 400 mm uit elkaar wanneer het voertuig smaller is dan 1300 mm).
Een auto moet wel 1 of twee rode achtermistlichten hebben die verplicht moeten schijnen: bij mist, als de zichtbaarheid minder dan ongeveer 100 meter bedraagt; bij sneeuwval, als de zichtbaarheid minder dan ongeveer 100 meter bedraagt; bij hevige regen moeten ze in België altijd branden.
Dat laat onverlet dat je als bestuurder je dimlichten moet aanzetten wanneer de situatie daarom vraagt, bijvoorbeeld in een tunnel, bij slecht weer of invallende duisternis. Dagrijverlichting moet wit van kleur zijn en moet uitschakelen of overgaan in stadslicht wanneer het dimlicht wordt ingeschakeld.
Stadslicht is verplicht als men 's nachts of overdag bij slecht zicht buiten de bebouwde kom op of naast de rijbaan geparkeerd staat. De term stadslicht komt voort uit het feit dat tot ongeveer de jaren zestig van de twintigste eeuw het heel gebruikelijk was binnen de bebouwde kom uitsluitend stadslichten te voeren.
de parkeerlichten of standlichten die net zoals dagrijverlichting alleen dienen om gezien te worden door andere weggebruikers. de dimlichten zorgen dat u gezien wordt door de andere weggebruikers én verbeteren het zicht van de bestuurder tot ca. 30 meter.