Berlijn heeft een groot en goedgeregeld openbaarvervoernetwerk dat dagelijks ruim 1,35 miljoen passagiers vervoert. Alle wijken van de stad zijn met elkaar verbonden door trams, bussen, S-Bahn (de bovengrondse sneltrein) en door de metro. De metro wordt hier de U-Bahn genoemd. Dit staat simpelweg voor Untergrundbahn.
De S-Bahn is de Duitse afkorting van zowel Stadtschnellbahn of Schnellbahn als van Stadtbahn.
S-Bahn-treinen bieden diensten in de voorsteden in en rond de grote steden in Duitsland. De meeste treinen bieden alleen tweede klasse, fietsen worden zonder reservering meegenomen.
De eerste metro ter wereld reed in Londen; de lijn werd op 10 januari 1863 geopend. Deze eerste metro, in het Verenigd Koninkrijk 'Underground' genoemd, werd getrokken door een stoomlocomotief.
De S-Bahn rijdt meestal bovengronds en maakt ook gebruik van het spoor van overige treinen. De trein verbindt de verschillende stadswijken met elkaar, maar ook voorsteden met het centrum. Het netwerk van de S-Bahn is wat meer geconcentreerd aan de oostkant van de stad. De S-Bahn rijdt overdag om de 10 minuten.
9-euro ticket succes
Het 9-euro ticket werd geïntroduceerd in juni en was qua reizigersaantallen een doorslaand succes. Maar liefst 52 miljoen tickets zijn de afgelopen drie maanden verkocht in Duitsland. Volgens de vereniging van transportbedrijven VDV leidde het 9-euro ticket tot een miljard extra reizen per maand.
Regionalbahn (RB)
De Regionalbahn brengt u overal naartoe. Hij rijdt binnen een regio en tussen regio's en steden.
Met een maximumsnelheid van 100 km/h is het metronetwerk van Doha een van de snelste met autonome stellen ter wereld.
Rennes is de kleinste stad met een eigen metronetwerk. Dagelijks maken 140.000 mensen een rit met de metro.
Shanghai Metro. Met 423 km aan spoor, is de Shanghai Metro de langste metro ter wereld en hij blijft groeien (877 km gepland voor 2020). Per dag verwerkt het netwerk 6,5 miljoen passagiers.
9 Euro Ticket Duitsland – hoe en wat
Voor de maanden juni, juli en augustus kun je per maand een ticket aanschaffen waarmee je onbeperkt in de tweedeklas van de 'gewone' treinen mag reizen. Verder mag je ook alle bussen, de tram en de metro pakken.
Maar als je nét een tikje verder wil reizen dan heb je het regionet nodig. Deze treinen worden aangegeven met RB (RegioBahn) of RE (RegioExpress). Binnen de zones A/B (en eventueel C) kun je gewoon met je Berlijnse vervoerbewijs reizen, daarbuiten heb je een treinkaartje nodig van de Deutsche Bahn.
Berlijn heeft een groot en goedgeregeld openbaarvervoernetwerk dat dagelijks ruim 1,35 miljoen passagiers vervoert. Alle wijken van de stad zijn met elkaar verbonden door trams, bussen, S-Bahn (de bovengrondse sneltrein) en door de metro. De metro wordt hier de U-Bahn genoemd. Dit staat simpelweg voor Untergrundbahn.
De ringel-s is een letter uit het Duitse alfabet en ziet er als volgt uit: ß. De Duitsers noemen het een 'eszett' (s en z) of 'scharfes s' (scherpe s).
Sinds begin deze maand kun je 'm aanschaffen: het 9-Euro-Ticket van de Duitse Spoorwegen (DB). Met zo'n goedkoop treinkaartje mag je onbeperkt gebruik maken van bussen, trams, metro's, S-Bahnen (Stadtschnellbahnen), voorstedelijke en regionale treinen (alleen tweede klas) van zowel DB als van andere aanbieders.
Openbaar vervoer
Station Arsenalna ligt 105,5 meter onder de oppervlakte en is daarmee wellicht het diepste metrostation ter wereld.
In Nederland zijn er twee steden met een metronetwerk. In Rotterdam werd in 1968 de eerste metrolijn van Nederland geopend, de Noord-Zuidlijn (later Erasmuslijn, omgezet in lijn D). In 1982 werd het netwerk uitgebreid met een tweede lijn, de Oost-Westlijn (later Calandlijn, later omgezet in de lijnen A, B en C).
Burgemeester Patijn vond dat er te veel verkeer over de Laan van Meerdervoort ging. Hij wilde dat oplossen door voor lijn 3 een tunnel te maken. Lijn 3 is er wel gekomen, maar de tunnel niet. Daarna werd er niet meer gesproken over de Haagse metro, tot net na de Tweede Wereldoorlog.
De nieuwe metro's worden geleverd door treinbouwer Bombardier. Het koopcontract voor de zes nieuwe metro's heeft een waarde van 31 miljoen euro. Bombardier verwacht de nieuwe Bombardier Flexity Swift Light Rail Vehicles in 2017 te kunnen leveren.
GGF.
Het is aan te raden om te reserveren . Wie niet reserveert kan enkel gebruik maken van vrije stoelen. Een stoel met vermelding ' GGF. FREIGEBEN ' is een vrije stoel ,maar mogelijk kan iemand komen met een last minute reservatie voor deze zitplaats en moet je deze plaats afstaan .
Vanwege de Duitse wetgeving, die bedrijfsnamen in een clubnaam verbiedt (de enige uitzonderingen zijn clubs als Bayer 04 Leverkusen, FC Carl Zeiss Jena en SV Wacker Burghausen, die in het verleden zijn opgericht als bedrijfsvoetbalclub, net als PSV) kon de club niet Red Bull Leipzig heten, maar werd er voor ...
Met het City-Ticket en City mobil kunt u met het regionaal openbaar vervoer in het stadsgebied reizen. Reis comfortabel naar uw vertrekstation met S-Bahn, metro, tram of bus en daarna vanaf het station van aankomst naar uw uiteindelijke bestemming.