Naast nieuwe starmotoren (kosten voor een gemiddelde auto € 300) kun je ook kiezen voor een gereviseerde Die is helemaal uit elkaar geweest, schoongemaakt en de versleten onderdelen zijn vervangen. Dan betaal je rond de € 200. Montage duurt ongeveer een uur en kost dus circa € 80.
Een defect aan de startmotor is snel te herkennen. U zult namelijk merken dat het starten moeizaam gaat of dat de auto helemaal niet meer start. Een gek geluid bij de start kan ook aanduiden dat de startmotor kapot is. U kunt bijvoorbeeld een ratelend, tikkend of zoemend geluid horen, in plaats van een startende motor.
Als de sleutel lang wordt vastgehouden bij het starten of er gestart wordt als de motor al loopt zal dit de levensduur verkorten. Om er toch iets over te zeggen denk ik aan gemiddeld 100.000 km of 8 jaar.
Wanneer kan ik de auto aanduwen? Je auto kan je aanduwen bij startproblemen veroorzaakt door je accu. Dit kan je meestal herkennen aan een tikkend geluid bij het starten.
Als de motor niet aanslaat ondanks dat de startmotor gewoon rondgaat en er is sprake van een normale benzinetoevoer, dan vonken je bougies niet. Je kunt de bougies controleren en vervangen. Als dat niet werkt is vervangen van de bobines een oplossing. Een bobine is een spoel die stroom krijgt van de bougiekabels.
Tip: Sluit de zwarte aardekabel liefst aan op het motorblok om massa te maken. Vijf minuten op hoog toerental: Start de auto met de lege accu en laat de hulpauto minimaal vijf minuten de lege accu laden. Zet de helpende auto liefst in neutraal en druk de gaspedaal in, voor een verhoogd toerental.
Startmotor kapot
Hij is echt alleen noodzakelijk bij het starten van de auto. Wanneer de startmotor kapot is zal de auto dus ook niet starten. Wanneer de startmotor vast slaat, kun je dit zelf herstellen door de auto in de hoogste versnelling te zetten en heen en weer te duwen.
Naast nieuwe starmotoren (kosten voor een gemiddelde auto € 300) kun je ook kiezen voor een gereviseerde Die is helemaal uit elkaar geweest, schoongemaakt en de versleten onderdelen zijn vervangen. Dan betaal je rond de € 200. Montage duurt ongeveer een uur en kost dus circa € 80.
Het gebeurt ook vaak dat de oude startmotor ingeruild wordt. Voor een gereviseerde startmotor moet je rekening houden met een bedrag van rond de € 90,- à € 150,- en een nieuwe startmotor heb je vanaf ca. € 200,- à € 450,-.
Kapotte accu symptomen
Rode dashboardlampje accu brand. Piepende geluiden die onder de motorkap vandaan komen. De startmotor draait minder snel rond wanneer u de motor probeert te starten, tevens zal de motor minder snel aanslaan.
De startmotor is gemonteerd aan het koppelingshuis van de versnellingsbak, daar waar het vliegwiel zich bevindt. Bij auto's met achterwielaandrijving bevindt de versnellingsbak zich onder de auto. Bij een auto met voorwielaandrijving zien we de versnellingsbak onder de motorkap langs de motor.
Meet -tijdens het starten- het spanningsverlies van de pluskant tussen de plus-pool van de accu en de plus aansluiting op de startmotor. Deze mag niet meer bedragen dan 0,5 Volt. Is deze groter, dan is er sprake van een (beginnende) corrosie in de kabelaansluiting van de accupool of startmotor.
De dealer of een gespecialiseerd bedrijf kan de dynamo vervangen. Voor een gemiddelde auto kost dat € 400. Montage vergt een half uur tot, in sommige gevallen, 5 uur! (€ 40 tot € 400).
De gemiddelde prijs voor de auto accu vervangen ligt tussen de 160 en 180 euro.
In tegenstelling tot de gewone motor werkt de startmotor op stroom. De stroom ontvangt de startmotor van de accu. Het omdraaien van de contactsleutel zorgt ervoor dat stroom van de accu naar de startmotor gaat. Deze komt vervolgens in werking en zorgt ervoor dat de motor gaat lopen.
Startmotor vervangen Volkswagen kosten ✔️ Prijs v.a. € 375.
Startmotor vervangen BMW kosten ✔️ Prijs v.a. € 375.
Een startmotor is doorgaans een elektromotor die dient om een verbrandingsmotor te starten. De elektromotor wordt gevoed door een accu. In de regel is de startmotor voorzien van een starterrondsel dat in de vliegwielvertanding ingrijpt.
De controle van de batterij (en van de alternator) is in elk geval steeds aanbevolen vóór de eerste winterprik. Een batterij zal pas degelijk kunnen opladen wanneer men met de wagen over een voldoende afstand (minimum 25 km) kan rijden zonder (vaak) te moeten stoppen. Ideaal hiervoor is dus een autosnelweg.
Gebruik je startkabel die alleen geschikt zijn voor een benzine auto op een diesel, dan loop je de kans dat de kabels te heet worden. Bij een diesel zal namelijk de startstroom een stuk hoger zijn, dan bij een benzine auto. Andersom is dan ook absoluut geen probleem.
Te lage of te hoge laadspanning
De laadspanning moet altijd tussen de 13,8 en 14,8 volt zitten. Door een te lage of te hoge laadspanning raakt de accu van de auto leeg. Bij een te lage laadspanning laadt de accu tijdens het rijden niet goed op. Een te hoge laadspanning leidt tot het opblazen van de accu.
Je stelt de multimeter in op ongeveer 20 volt gelijk spanning. Je zet de minkabel (zwarte kabel) van de multimeter op de minpool van de accu en de plus kabel (rode kabel) op de plus van de accu. Buiten de zwarte en rode ring om de accu polen zijn deze ook te herkennen aan het op de accu zichtbaar zijnde + en – teken.
Als de accu van je auto leeg is, raden wij aan om direct de dynamo te laten checken. Met een lege accu kan je auto niet starten. Een kapotte dynamo kan ertoe leiden dat de koplampen van je auto minder fel zijn dan normaal. De lampen ontvangen niet genoeg elektriciteit, omdat de dynamo niet meer goed functioneert.
Startmotor vervangen Opel Astra kosten ✔️ Prijs v.a. € 375.