Crankstel waarbij de cranks met een klemverbinding en een bout op de trapas wordt getrokken. Maakt verschillende materiaalcombinaties mogelijk, crankstellen m t spieen en Ashtabula (BMX) crankstellen zijn altijd van staal.
Crank is in het Nederlands kruk. De kruk is het verbindingsstuk tussen de pedalen en trapas van de fiets. De krukken en de twee of drie daaraan gemonteerde kettingbladen vormen samen het 'crankstel'.
Een crank, of in het Nederlands kruk, trapstang en mogelijks populair manivel, is het verbindingsstuk tussen de trapas van de fiets en het pedaal. De cranks en de twee of drie daaraan gemonteerde kettingwielen (voorbladen) vormen tezamen het "crankstel".
Spieloos, superieur. Vanouds op racefietsen, thans op bijna alle fietsen. Aan een stuk, ook wel bekend als Amerikaans. Er is hiervoor een wijdere bracketlug nodig, omdat niet alleen de trapas, maar ook de crank door de bracket gestoken moet worden.
Een cranktrekker is een stuk gereedschap dat word gebruikt om een crank van de trapas af te halen. Dit is bijvoorbeeld nodig wanneer je je crank of trapas wil vervangen en soms wanneer je een nieuwe kettingkast wil monteren. Deze crank trekker is gemaakt van staal en is geschikt voor zowel stalen als aluminium cranks.
Aangezien een crankstel maar een beperkt aantal kilometers meegaat is het virj veilig om aan te nemen dat deze tijdens een langere reis (zeg 12.000 KM) een keer vervangen moet worden.
Het vervangen van een distributieketting is duurder dan vervanging van een riem. Niet alleen is de ketting zelf duurder, vaak is hij ook lastiger te bereiken, waardoor reparatie meer tijd en dus geld kost.
Als je distributieriem tijdens het rijden kapot gaat blijf dan kalm en onderneem de volgende stappen: Verminder onmiddellijk je snelheid en ga voorzichtig naar de kant van de weg. Zet de motor onmiddellijk uit om verdere schade te voorkomen. Bel een sleepdienst om je voertuig naar een garage te laten brengen.
Hoe weet ik of de distributieketting vervangen moet worden? Een typisch teken van een distributieketting die moet worden vervangen, zijn opzwepende en ratelende geluiden van de motor. Daarnaast kunnen minder vermogen en foutmeldingen van de uitlaatgasreiniging ook een indicatie zijn.
Een kortere crank op de MTB kan helpen om kleine versnellingen sneller te laten verlopen en je heuphoek aanzienlijk te openen voor een betere en efficiëntere trapstijl. Ten slotte kan het ook helpen bij het voorkomen van blessures.
De crankdiepte, soms ook stootnok afstand genoemd, is de afstand tussen de buitenzijde van het kleinste kettingblad,en het vlakke deel van de crank waarmee de crank over de trapas wordt geschoven.
Fietsen zijn natuurlijk enorm duurzaam. Als u goed met uw fiets omgaat, dan zal deze al snel meer dan tien jaar meegaan. Bij elektrische fietsen zit het net wat anders. Vrijwel alle onderdelen hiervan zullen bij goed gebruik de levensduur van tien jaar ook prima halen.
Voor de meeste etappes kiezen de renners voor een cassette met 11-28 verhouding. Het kleinste tandwiel is daarbij 11 tanden groot en het grootste tandwiel heeft er 28. Tijdens zware bergritten kiezen sommige renners voor een lichter verzet, bijvoorbeeld 11-30.
De cranklengte is de afstand die gemeten wordt tussen het hart van de pedaalas en het hart van de trapas. De meest voorkomende maten in Nederland zijn 170 mm, 172,5 mm en 175 mm.
Hoe kan dat? Dit is niet slechts een situatieschets, want het probleem doet zich voor bij veel modellen van Peugeot, Citroën, DS en Opel. Zo is dit het geval bij de Peugeot Partner, de 208, 308 en 5008 SUV.
De kosten van het vervangen van de distributieriem kunnen uiteenlopen van zo'n 300 tot wel 1.000 euro. Dat hangt af van het merk en type auto. Vooral bij moderne diesels moeten gelijk wat extra onderdelen vervangen worden; dat maakt het weliswaar duurder, maar dan heb je er jarenlang geen omkijken meer naar.
Over het algemeen moet je de distributieriem tussen de 80.000 en 120.000 kilometer vervangen of om de 4 of 5 jaar. De levensduur kan wisselen per automerk en model.
Wanneer moet ik mijn distributieriem laten vervangen? We adviseren je om je distributieriem elke 5 jaar of bij een maximaal aantal kilometers te laten vervangen. Over het algemeen is dit tussen de 80.000 en 120.000 kilometer.
Als marktleider op het gebied van distributiekettingen staat IWIS borg voor producten van topkwaliteit. Alleen het vervangen van alle onderdelen in deze Febi-set, garandeert een lange levensduur van de motor.
De 3000-kilometer-regel
Om deze versnelde slijtage van cassette en kettingbladen te voorkomen, is een algemene vuistregel om de ketting van je fiets elke 3000 km te vervangen.
Wat verdient een Fietsenmaker als zelfstandige? Het uurloon van een Fietsenmaker is ongeveer € 35 per uur ex BTW.
Als je fiets bij elke trapbeweging kraakt en knarst, dan is de kans heel groot dat de trapas kapot of versleten is. Daarnaast zijn er echter ook andere aanwijzingen waaraan je een kapotte bracketset kunt herkennen: naast het geluid gaat bijvoorbeeld ook het trappen heel zwaar of er is zijdelingse speling van de cranks.
Een slag in je wiel, wat de oorzaak ook is, je kunt er het beste meteen wat aan doen, of laten doen. Doorfietsen met een slag kan de boel snel erger maken, waardoor het wiel uiteindelijk moeilijk herstelbaar is of dermate uit balans raakt dat het nooit meer echt goed komt.