De meest bekende manier om de camper waterpas te zetten, is het gebruik van oprijblokken. Een goedkope oplossing als het gaat om kleine hoogteverschillen om je camper recht te zetten. Het gebruik van oprijblokken vereist echter wat handige stuurkunst en is niet voor iedereen weggelegd.
Die zijn namelijk bedoeld als steunen en niet als krik, dus eerst zorgen dat de caravan waterpas staat zonder de pootjes uit. Daarna stabiel zetten met de pootjes. Mocht u of andere dat toch anders doen dan is de kans op schade aan de caravan groot (scheuren beplating e.d) staat dan getordeerd.
Een leveller maakt de transitie van goederen tussen de laadkade en de laadruimte van het voertuig eenvoudiger. Bovendien beschermt de leveller uw transport en uw personeel tegen schade en letsels.
€ 3.695,- compleet levelsysteem 6-steuns incl. montage, excl. afstandsbediening.
De dockleveller is een statische machine die de hoogteverschillen opheft en openingen overbrugt tussen een laadperron (of soortgelijk laadoppervlak) en de laadvloer van een voertuig, en is uitsluitend bestemd voor laden (of lossen).
Camper waterpas: gebruik van oprijblokken
Zorg ervoor dat het oprijblok altijd recht en goed in het midden van het wiel zet. Als dit zo is, kun je er voorzichtig op rijden. Als de camper op de gewenste hoogte staat, vergeet dan niet de camper op de handrem te zetten zodat de camper niet terug kan rollen.
De beste manier om de caravan waterpas te krijgen is door het wiel op te hogen. Dat kan je doen met een oprijkeg, wielkrik, plankjes of een Flat Jack. Het enige waar je dit nooit meer doet zijn de stabilisatiesteunen! Deze zijn hier niet voor gemaakt en zorgen voor een tordering van de caravan.
Het is gemakkelijk om de caravan waterpas te zetten met een set oprijblokken van Caravan Centrum Emmen. Een caravan leveller wordt om het wiel van de caravan of de camper heen geschoven en vervolgens omhoog gedraaid door middel van een sleutel. De caravan kan hiermee gemakkelijk waterpas gezet worden.
Met één druk op de knop stelt u camper zich eenvoudig en automatisch waterpas. De camper schommelt niet meer en ongelijke plaatsen zijn geen punt. U staat en slaapt altijd goed! Het nadeel van extra gewicht word weggenomen door toepassing van een aluminium systeem dat slechts 50kg weegt.
Bij het E&P caravan levelsysteem hebben de ontwerpers het extra gewicht van het complete hydraulische levelsysteem ten opzichte van het standaardsys- teem met uitdraaisteunen kunnen beperkten tot ca. 20 kg. Dit door het gericht gebruik van lichtgewicht materialen.
Leveller
Als je niet genoeg ruimte hebt om te manoeuvreren, kun je gebruik maken van een leveller. Een leveller kun je eenvoudig om de band plaatsen en vervolgens kun je het wiel van de caravan hiermee eenvoudig omhoog krikken totdat het wiel op de gewenste hoogte staat.
Wat kost een mover? De simpelste handbediende caravanmovers zoals de easydriver basic 1.6 beginnen rond de € 1000 en prijzen lopen op tot zo'n € 1600 voor automatische extra krachtige modellen. Dit zijn de adviesprijzen dus vaak kun je nog wat goedkoper uitkomen.
Gebruik Biotex of zuivere zeep, aangelengd met lauw water. Dat lost vuil en vet goed op. Op geprofileerd (bobbeltjes)aluminium kun je beter een zachte wasborstel of een microvezelborstel gebruiken om dieper liggend vuil te verwijderen. Daarna goed naspoelen en in de was zetten met vloeibare was.
Hydraulische potkrik: het voordeel van zo'n hydraulische potkrik is dat het krikken een stuk minder zwaar gaat dan wanneer je dit met bijvoorbeeld een slinger zelf moet doen. De hydraulische potkrik vergemakkelijkt het omhoog krikken van de auto of caravan aanzienlijk.
Eerste stap: waterpas zetten in de breedte, door een of meer plankjes onder een van de wielen te leggen. Tweede stap: waterpas zetten in de lengte, door neuswiel of neussteunpoot meer of minder uit te draaien. Derde stap: steunen uitdraaien voor stabiliteit. Dus NIET de vouwwagen waterpas zetten met de steunen.
Een gelijke hoogte van het gebouw en de laadruimte van de vrachtwagen kan worden bereikt wanneer er een laadkuil voor het dock ligt. Via een oprit is de laadkuil te bereiken waarna de vrachtwagen op een vlak stuk kan staan.
Om deze wagens te laden en te lossen, voorziet men onder de dock leveller een uitsparing die “de brievenbus” genoemd wordt. Bij het aandocken komt de laadklep van de vrachtwagen in deze uitsparing terecht, zodanig dat het laden en lossen over de dock leveller kan geschieden.
Dockdeuren zijn een belangrijke doorgang op het laadperron, voor het laden en lossen van vracht.
ATC staat voor AL-KO Trailer Control, een antislinger systeem voor caravans en aanhangwagens. Het systeem is niet noodzakelijk, maar zorgt wel voor veel extra rijcomfort en veiligheid. Soms moet je plotseling uitwijken, krijg je ineens een sterke zijwind of ontstaat er winddruk doordat je een vrachtwagen inhaalt.
Een airco voor in de camper kost tussen de €400,- en €2000,-. De prijs is gebaseerd op de kwaliteit, koelvermogen, stroomverbruik en andere specificaties. Zo hebben de duurdere varianten een geluidsreductiesysteem. Prettig voor jou en je buren.
Deze functie zorgt voor een daling van de ventilatorsnelheid en dus voor een nog stillere werking. Met een gewicht van 27,5 kg is deze dakairco ook nog eens lichtgewicht. Hiermee is de Aventa Compact de stilste én de lichtste dakairco op de markt.