De spoed of pitch van de propeller is de theoretische afstand die een propeller kan afleggen bij 1 omwenteling uitgedrukt in inches. Hoe hoger de spoed een motor kan draaien hoe hoger de snelheid kan zijn.
Als vuistregel kan men aanhouden dat één spoed ongeveer gelijk staat aan 200 a 300 toeren. Met een kleinere spoed haal je meer toeren bij vol gas, met een grotere spoed juist minder. Ter voorbeeld: als u nu een spoed 23 heeft, en u kiest een spoed 21 dan zal het max toerental ongeveer met 400 a 600 toenemen.
De spoed is in feite 'de kromming' van de schroefbladen. De spoed (bijv. 17) staat voor de voorwaartse afstand (aantal inch) die een schroef af zou leggen bij een complete rotatie. Een grotere spoed betekent meer kromming en dus een hogere topsnelheid.
De pitch is de theoretische afstand die een schroef aflegt door het water bij 1 omwenteling. Een 13 inch schroef zou dus 13 x 2,54 = 33 cm per omwenteling verplaatsen, ervan uitgaande dat er geen verlies aanwezig is ( bv doorslippen).
Wanneer gaat een boot in plane? Als een boot met grote snelheden gaat varen is het mogelijk om te planeren. Je kan het meestal al zien aan de golven die achter de boot vandaan komen. De boot verplaatst zich heel snel met kleine golven en weinig weerstand waardoor de boot sneller gaat.
3 blads of 4 blads 4-blads schroeven acceleren beter, verbeteren stuurgedrag en reageren sneller op de gashendel t.o.v. 3-blads schroeven. Tevens zijn 4-blads schroeven doorgaans beter in balans waardoor er minder vibraties ontstaan. 4-blads schroeven zijn dus ideaal bij zwaardere boten of bij het waterskieën.
BSP of NPT? Zowel BSP (“Gasdraad”) als NPT zijn schroefdraden die worden gebruikt op buizen en buisfittingen om deze aan elkaar te verbinden.
de spoed: is de rechtlijnige afstand tussen twee overeenkomstige punten van dezelfde schroeflijn, het is de verplaatsing langs de as per omwenteling. De spoed wordt bij metrische schroefdraad aangeduid in millimeter, bij Engelse draad wordt dit aangegeven in het aantal gangen per inch.
'De kosten bedragen 15% van de diameter van de schroef. Een gemiddelde scheepsschroef aanpassen kost ongeveer 240 euro. Als je per jaar duizenden euro's kunt besparen, ben je eigenlijk gek als je het niet doet.
De 5 bladen creëren een groot blad oppervlak om uw motor vermogen om te zetten in acceleratie, ideaal voor watersporten zoals wake boarden tuben en water skien. Deze propeller heeft een uitstekende grip op het water in ruige omstandigheden.
Je moet tussen de romp en de schroef circa 20% van de diameter aan vrije ruimte laten. Bij mijn 23 inch diameter schroef is dat 20% x 23 inch x 2,54 cm = 11,7 cm. Bij de meeste motorboten vormt dit de beperkende factor.
Deze draad - vaak ook gasdraad genoemd - kom je vaak tegen op malleabele fittingen en appendages. BSP draad bestaat in 2 varianten, namelijk BSPP en BSPT. BSPP is rechte schroefdraad, de laatste P staat voor 'Parallel'. De draadmaat wordt vaak aangeduid met een 'G', bijvoorbeeld G 1/2”.
RVS schroeven zijn sterker dan aluminium schroeven en daardoor minder kwetsbaar voor bijvoorbeeld krassen door zand. Doordat het metaal sterker is kunnen er ook dunnere bladen worden gebruikt wat de efficiëntie van de propeller ten goede komt.
Dat is de dikte van de schroeven in millimeters. M2 = 2mm dik, M3 = 3mm dik etc.
Voorbeeld: wil je schroefdraad M8 tappen dan moet je een gat boren van 6,8 mm. Machine tappen zijn geschikt om in een boormachine of speciale tapmachine te gebruiken.
M12 kan verwijzen naar: Messier 12 (M12), een object aan de sterrenhemel M12, een maat metrische schroefdraad M12 (artillerie), een Amerikaans gevechtsvoertuig Een verkeersweg: M12 (Denemarken), zie F [..]
Hoe kun je zien of je een linkse of een rechtse schroef hebt? De meeste boten zijn uitgerust met een rechtse schroef. Je kunt zien welke schroef je hebt als je de motor in zijn achteruit zet. Gaat je kont naar bakboord, heb je een rechtse schroef.
Wat is een werkschroef? In tegenstelling tot de meeste andere propellers zijn de bladen van de werkschroef niet gecupt, maar vlak uitgevoerd. Gecupte bladen zorgen voor een grotere aandrijf efficiency, maar dat werkt alleen bij vooruit varen.
Als u wilt weten of u een vaarbewijs nodig heeft, hoeft u niet te kijken naar het aantal PK van uw boot. Dit speelt namelijk geen rol. Er wordt wel gekeken naar de maximale snelheid van de boot. Als een motorboot sneller kan varen dan 20 km/u is het een snelle motorboot en heeft u een vaarbewijs nodig.