Bij hoogbegaafde kinderen wordt angst en stress vaak onderdrukt, tot deze tot uitbarsting komt. Hoogbegaafde kinderen zijn vaak zeer perfectionistisch. Wanneer ze het gevoel hebben dat ze falen of niet voldoen aan de eisen die ze zelf stellen, of die gesteld worden door de omgeving, kan dit zorgen voor veel emoties.
Hoogbegaafde kinderen hebben weleens verborgen leerstoornissen. Dit kunnen stoornissen zijn zoals moeilijkheden met visuele perceptie, schrijfstoornissen, ruimtelijke stoornissen, dyslexie en aandacht stoornissen. Hoogbegaafde kinderen kunnen een slecht zelfbeeld ontwikkelen als ze een leerstoornis hebben.
Hoogbegaafdheid theorie
Belangrijkste criteria: hoge intelligentie, motivatie èn creativiteit.
Hoogbegaafde kinderen hebben een verhoogde gevoeligheid voor sommige prikkels uit hun omgeving. Dit kan leiden tot zowel over- als onderprikkeling. Overprikkeling kan zich uiten in agressief gedrag of prikkelbaarheid. Onderprikkeling daarentegen zorgt voor verveling, dagdromen en onoplettendheid.
Sommige kinderen met hoogbegaafdheid vertonen gedrag dat lijkt op odd. Ze zijn voortdurend opstandig en dwars.Ze gaan contant in discussie en gedragen zich dominant in de groep. Hierdoor hebben ze vaak ruzie met klasgenoten en conflic- ten met de leerkracht.
Hoogbegaafde en getalenteerde kinderen kunnen zich op een uitdagende manier gedragen omdat ze zich gefrustreerd voelen of omdat ze geen leermogelijkheden hebben . U kunt strategieën op maat maken om de emotionele, sociale en gedragsmatige behoeften van hoogbegaafde en getalenteerde kinderen te ondersteunen.
Zij zijn immers vaak niet gewend dat zij iets niet (snel) kunnen. Dit kan snel een vervelend gevoel geven, omdat zij ook vaak perfectionistisch zijn en de lat voor zichzelf hoog leggen. Maar daarbij lopen zij het risico om moeilijke opdrachten uit de weg te gaan, zodat zij niet falen.
Voor het begaafde kind is argumenteren vaak een oprechte poging om te achterhalen hoe de wereld werkt . Mensen met een hoger IQ zien de wereld vaak in een ander licht. Vaak produceert dat licht een perspectief dat anders is dan wat de gemiddelde persoon ziet.
Gedrags- en emotionele problemen die typisch worden beschreven bij intellectueel begaafde kinderen zijn angst [7], sociale terugtrekking [8, 9], een laag zelfbeeld [10] en buitensporig perfectionisme [7], die allemaal behoren tot de categorie van ‘internaliserende’ problemen [11].
Hoogbegaafde kinderen lopen vaak voor op hun leeftijdsgenoten in sociale en/of emotionele ontwikkeling. Ze spelen vaker alleen of niet op de manier zoals je dat gewend bent van andere kinderen. Bovendien gaan ze pas spelen als hun leerhonger voldoende gestild wordt.
Ze kunnen bijvoorbeeld al zien hoe ze iets willen, al weten hoe iets moet, maar nog niet de verfijnde motoriek hebben om het te maken. Zijn soms, niet altijd, cognitief ook al verder dan de sociale en emotionele ontwikkeling. Daardoor kan een hoogbegaafd kind heel volwassen en wijs overkomen.
Een autismespectrumstoornis (ASS) komt voor bij kinderen met alle intelligentieniveaus, dus ook bij hoogbegaafde kinderen. Echter: niet alle kinderen die hoogbegaafd zijn, hebben ook een autismespectrumstoornis.
Hoogbegaafde kinderen hebben een snelle cognitieve ontwikkeling. Dit wil zeggen: een snelle ontwikkeling van het opslaan, verwerken, terughalen en toepassen van kennis en informatie. Daarnaast hebben ze ook hele sterke karaktereigenschappen. Deze eigenschappen worden zijnskenmerken genoemd.
Begaafde peuters zijn vaak gevoelig voor driftbuien omdat ze een sterke wil hebben en het haten om zich niet begrepen te voelen of om te worden tegengehouden in iets wat ze volkomen gerechtvaardigd vinden. Ze zijn ook ongeduldig met hun beperkingen en kunnen deze frustratie uiten in woede-uitbarstingen.
Verwrongen zelfbeeld
Want het grootste probleem van hoogbegaafden is de mismatch met de omgeving. Ze stuiten op veel onbegrip en kunnen zich niet spiegelen, waardoor ze zich een buitenstaander kunnen voelen. ' Niet iedereen heeft de juiste mensen en middelen om zich heen om hieruit te komen.
Zelfpraat is een krachtig hulpmiddel voor motivatie en is vooral handig voor hoogbegaafde mensen met leerproblemen, omdat zij hun complexe hersenen beter moeten leren beheersen.
Zeer intelligente kinderen kunnen ongewoon wilskrachtig zijn, onderhandelen als advocaten of sarcasme gebruiken om een punt te maken. Soms verstoren begaafde kinderen de les in de klas omdat ze niet willen doen wat ze als bezigheid beschouwen. (Dit kan natuurlijk voor elk kind gelden, maar het geldt alleen meer voor sommige begaafde kinderen.)
Deze personen floreren op puzzels en complexe problemen. Ze benaderen uitdagingen met een kalme en analytische mindset, bedenken effectieve strategieën en zetten door in moeilijkheden . Deze veerkracht en probleemoplossende vaardigheden stellen hen in staat om uit te blinken in veeleisende vakgebieden en obstakels te overwinnen.
Hoewel ADHD geen invloed heeft op je intelligentie, blijven je (cognitieve) prestaties vaak achter. Omdat taken vaak niet lukken, kan dit leiden tot frustraties en een negatief zelfbeeld. Voor kinderen is het op school moeilijk om stil te zitten en voldoende concentratie voor opdrachten op te brengen.
Je kind houdt van leren, maar haat het gevoel iets niet te weten. Als leren te moeilijk voelt of als ze een fout maken, kunnen ze gaan huilen, hun werk verscheuren of weigeren mee te doen.
Veel hoogbegaafde kinderen hebben een probleem met automatiseren, bijvoorbeeld bij het leren van de tafels of de spelling van woorden. Waar komt dit vandaan? Dit komt doordat de cortex van hoogbegaafden een andere ontwikkeling doormaakt dan die van niet-hoogbegaafden.
Hoogbegaafde kinderen zijn op veel manieren een uitdaging om op te voeden . Hoe begaafder het kind, hoe vaker het lijkt alsof de ouder gefrustreerd raakt door de discrepantie van iemand die in staat is om school te doen op verschillende niveaus boven het leeftijdsniveau, maar niet kan onthouden om zijn afgemaakte werk mee naar school te nemen.
Problemen met het zelfvertrouwen .
Niet alleen moeten begaafde kinderen leven met het stigma van "anders" zijn, maar hun gevoeligheid kan hen ook kwetsbaar laten lijken. In combinatie vergroten deze twee factoren de kans om gepest of afgewezen te worden door leeftijdsgenoten, wat beide zeer schadelijk is voor het zelfvertrouwen van een kind.
Hoogbegaafde kinderen die enorm nieuwsgierig zijn en graag nieuwe dingen leren, vinden het vaak erg leuk om dingen uit te zoeken. Laat je kind eens op een speelse manier kennismaken met de wetenschap. Bijvoorbeeld door het aanbieden van een scheikundedoos, zodat ze zelf proefjes kunnen doen. Zoals zelf slijm maken.