Typische Duitse kenmerken en eigenaardigheden worden weerspiegeld in verschillende aspecten van het dagelijks leven en de cultuur. Deze omvatten een uitgesproken punctualiteit en efficiëntie, een voorkeur voor orde en bureaucratie, een toewijding aan de autocultuur en een liefde voor bier en worst.
Duitse producten staan voor kwaliteit. Dat is een reputatie die de Duitsers na de Tweede Wereldoorlog opgebouwd hebben. Het Duitse vakmanschap is wereldwijd bekend. Zo staan met name de Duitse auto's bekend vanwege de wijze waarop ze gebouwd zijn, hoewel 'Dieselgate' dit imago een flinke deuk bezorgd heeft.
Duitsland heeft zo veel méér te bieden dan alleen geweldige auto's, knusse Biergartens en prachtige kastelen. Dit land in het hart van Europa heeft ook een hoge levensstandaard en metropool-achtige steden als Berlijn en München duiken regelmatig op in de top tien van 's werelds prettigste steden om in te wonen.
De stereotypen zijn bekend: Duitsers zijn luidruchtig, arrogant, hebben geen gevoel voor humor, winnen altijd in de laatste minuut en graven diepe kuilen op onze stranden. Toen uit een onderzoek van Clingedael in 1993 bleek dat veel Nederlandse jongeren erg negatief over Duitsers dachten, leverde dat veel reacties op.
Vooral heren en dames Lederhosen is typisch Duitse feestkleding. Voor de dames is de Dirndl jurk kenmerkend en een onmisbaar op het Oktoberfest en andere bierfeesten. Dirndl De Dirndl is een traditionele jurk afkomstig uit Beieren/ Oostenrijk en inmiddels wereldwijd een zeer herkenbaar kledingstuk geworden.
Duitsers vinden fatsoen en respect erg belangrijk. Nederlanders willen vooral snel aardig gevonden worden, Duitsers gerespecteerd. En daar hoort ook een beetje afstand bij. Ook letten Duitsers scherper dan wij op hun privacy.
Duitsland staat bekend om zijn braadworst en schnitzels. Het zijn mensen die vaak en veel eten. Duitsland bezit ook veel bierbrouwerijen, het land staat bekend om zijn bier. Ook zijn er een aantal wijngebieden in het land, onder andere langs de oevers van de Rijn en Moezel.
Typisch Duits snoep kennen we van twee ontzettend populaire merken: Haribo en Milka. Sinds 1922 werden de populaire gummibeertjes geïntroduceerd.
Orde en organisatie: Duitsers worden vaak gezien als zeer efficiënte en nuchtere mensen. Ze hechten waarde aan stiptheid, regels en orde .
Duitsland staat bekend om zijn auto-industrie, historische bezienswaardigheden zoals de Berlijnse Muur, culturele festivals zoals het Oktoberfest en zijn rijke muzikale erfgoed met componisten zoals Beethoven . Het land staat ook bekend om zijn heerlijke keuken, waaronder worsten, pretzels en een verscheidenheid aan bieren.
Duitsers zijn doorgaans zuinig, verstandig en respecteren elkaars privacy , en ze respecteren de structuur en wetten van de maatschappij doorgaans bovengemiddeld. Er is geen plek waar dit gevoel van 'orde' duidelijker aanwezig is dan in de Duitse zakencultuur.
Vijf leuke weetjes over Duitsland
In Duitsland worden jaarlijks meer dan 800 miljoen curryworsten gegeten. Gevangenisbreuken zijn in Duitsland niet strafbaar. Volgens de Duitse brouwersvereniging zijn er in Duitsland meer dan 6.000 biermerken en wordt bier in Beieren als een hoofdvoedsel beschouwd.
Natuurlijk staat Duitsland ook bekend om zijn worsten, waarvan curryworst en braadworst misschien wel de bekendste zijn. Vooral in Berlijn worden deze lekkernijen gegeten. Curryworst bestaat, zoals de naam al doet vermoeden, uit worst wat met een currysaus wordt geserveerd.
Duitsland staat bekend om zijn worsten en schnitzels. In Duitsland worden er ieder jaar zo'n 800 miljoen curryworsten gegeten. Duitsland bezit ook veel bierbrouwerijen, het land staat bekend om zijn bier. Ook zijn er een aantal wijngebieden in het land, onder andere langs de oevers van Rijn en Moezel.
Haribo (Duitsland): In 1922 introduceerde de 29-jarige Duitse snoepmaker Hans Riegel een revolutionair nieuw product aan snoepliefhebbers in zijn geboortestad Bonn: de gummibeer.
Duitsland vierde economie wereldwijd
Ten opzichte van Nederland is het Duitse bbp ruim vier keer zo groot. Op haar beurt neemt Nederland qua bbp de zeventiende plek in wereldwijd. Duitsland is ook de grootste economie van de EU-28.
Duitsers hechten aan de beleefdheidsvorm 'Sie'. Gebruik van voornamen en tutoyeren is onbeleefd. In sectoren waar jongeren werken zijn er wel lossere omgangsvormen, denk aan ICT-bedrijven of de creatieve industrie. Gebruik wel pas 'du' als de zakenpartner dat voorstelt.
Op de vraag op welk aspect van de Duitse identiteit de respondenten het meest trots zijn, wordt de grondwet het meest genoemd. 38 procent van de ondervraagden is trots op de grondwet, 30 procent op de sterke welvaartsstaat en 30 procent op het cultureel erfgoed van Duitsland.
Het is voor Nederlanders heel makkelijk om Duits te leren
Aan het begin moet je een beetje aan de uitspraak letten en de naamvallen kunnen soms lastig zijn. Maar Duits is voor Nederlanders geen moeilijke taal om te leren, zeker niet in vergelijking met bijvoorbeeld Fransen, Amerikanen of Chinezen.