Het rijk heeft voor het rijden met voorrangsvoertuigen wettelijke regels opgesteld, die door de rechter worden gehanteerd bij eventuele ongevallen. Deze wettelijke regels geven aan dat (brandweer)voertuigen bij een "Prio 1" te allen tijden (dus ook 's nachts) met zwaailicht en sirene moeten uitrukken.
U mag geen zwaailicht of sirene gebruiken op uw auto. Alleen hulpdiensten zoals politie, ambulance en brandweer mogen zwaailichten en sirenes gebruiken. Bijvoorbeeld als zij hulp moeten verlenen in een noodsituatie.
De nieuwe, huidige sirene is alle hulpdiensten hetzelfde. Deze kent een lage toon van 375 hertz en een hoge toon van 500 hertz. Mede vanwege het toenemende verkeer is het minimale volume verhoogd van 100 naar 110 dB.
Wanneer een hulpdienst, zoals brandweer, ambulance of politie, blauwe zwaailichten én sirenes voert, dan moet je dit voertuig voorrang verlenen.
Waarom heeft de ambulance soms wel en soms geen sirene/zwaailicht? Een ambulance rijdt alleen met sirene en zwaailicht wanneer de ambulance een spoedmelding heeft. Als je een ambulance zonder sirene en zwaailicht ziet rijden is de melding dus niet spoedeisend.
Zogenaamde voorrangsvoertuigen (onder andere politie, brandweer en ambulance) mogen een meertonige hoorn voeren als zij een dringende taak vervullen. Daarbij voerden tot 2009 voertuigen van politie en brandweer veelal een tweetonige hoorn met de tonen b–e en ambulances een drietonige hoorn met de tonen g–e2–c2–e2.
Als u de sirene meerdere malen achter elkaar hoort, is er sprake van alarm. Er is dan zeker iets aan de hand. Het kan ook zijn dat u op een andere manier wordt gewaarschuwd, bijvoorbeeld door een rondrijdende geluidswagen. Volg dan de instructies op van de aanwezige autoriteiten.
Op brandweerauto's zitten er vaak nog twee grote luchthoorns als sirene, terwijl de sirene op de politie- en brandweerwagen digitaal is. Dit zorgt voor het verschil in geluid en volume. Wat verder meespeelt zijn arboregels, die bepalen hoeveel geluid er in de cabine van de auto te horen mag zijn.
Oranje en geel
Amberkleurige, oftewel oranje zwaailampen worden gebruikt op voertuigen die moeten opvallen in het verkeer. Bijvoorbeeld om aan te geven dat ze extreem groot zijn, langzaam rijden of omdat ze werkzaamheden op/langs de weg uitvoeren.
Nóg meer blauwe zwaailichten op de weg; weten we nog wel voor wie we aan de kant gaan? De politie, brandweer, ambulance, marechaussee, het Rode Kruis, Rijkswaterstaat, ProRail en nu ook nog de veiligheidsregio. Ze rijden allemaal in voertuigen met blauwe zwaailichten en sirene.
De Audi A6 Avant is het snelle interventie voertuig van de politie. De auto wordt voornamelijk ingezet op snelwegen en wegen buiten de bebouwde kom.
Ambulances mogen maximaal 40 kilometer per uur harder rijden dan het overige verkeer, zodat niemand bovenmatig in gevaar komt. Ambulances mogen straks dus maximaal 140 in plaats van 170 rijden.
Voorrangsvoertuigen zijn voertuigen van de hulpdiensten en andere aangewezen diensten die met optische en geluidssignalen mogen rijden.
Het luchtalarm is een sirene en wordt gebruikt om de bevolking te waarschuwen voor gevaarlijke situaties. Tijdens een gevaarlijke situatie zijn de sirenes continu te horen. Pas op het moment dat het voor de bevolking weer veilig is om naar buiten te gaan, houdt de sirene op.
Eerst hadden alle sirenes een ander geluid maar eén geluid is makkelijker te herkennen vinden deskundigen. Dat is veiliger in het verkeer. De nieuwe sirene heeft twee tonen en is iets harder geworden. De ambulance had tot nu toe een sirene met drie tonen.
De 14-jarige Robin is 112-spotter. Haar filmpjes van politiewagens, ambulances en brandweerauto's doen het goed op TikTok. Ze heeft al meer dan 10.000 volgers. Robin heeft een apparaatje waar meldingen van de politie, brandweer en ambulance op binnen komen.
De maandelijkse test wordt deze keer ook in het Engels, Oekraïens en Russisch aangekondigd, zodat Oekraïense vluchtelingen niet opschrikken als de sirenes op maandag 4 april loeien. De sirenes worden op iedere eerste maandag van de maand getest, zodat iedereen het geluid herkent bij een ramp of zwaar ongeval.
Hoewel van oudsher alle voertuigen van politie en hulpdiensten een tweetonige hoorn voeren, wordt tegenwoordig door ambulances en politievoertuigen ook wel een sirene gevoerd. De Londense politie voert een tweetonige hoorn met de tonen d-g.
Infrageluid is strikt genomen dus eigenlijk geen geluid, omdat het voor mensen niet hoorbaar is. In feite zijn het heel langzame trillingen van bijvoorbeeld lucht, grond of water.
Een ambulance mag alleen worden gebruikt voor het vervoeren van patiënten. Vanwege de verplichte aanrijtijden en de grote kosten die het in stand houden van de ambulances met zich mee brengen mag een ambulance geen lijk vervoeren.
Voorrangsvoertuig. Een politieauto, een ambulance of een brandweerauto wordt een voorrangsvoertuig genoemd. Om voorrang te krijgen van het overige verkeer moet er wel actief een zwaailicht en een sirene gebruikt worden.
Wettelijk gezien zijn hulpdiensten met zwaailicht, maar zonder sirene, geen voorrangsvoertuig. Wel zet een hulpdienst het zwaailicht aan om aan te geven dat ze haast hebben en dus voorrang willen krijgen.