De voordelen van schrijven met potlood zijn divers. De potloodlijn geeft weerstand op het papier waardoor een kind veel feedback krijgt en goed voelt hoe hij de beweging moet maken. Ook ziet een kind zelf wanneer de lijn donker is en de druk op het papier dus hard is.
Met de juiste pengreep krijgt het kind niet alleen een netter handschrift; in hogere klassen zal het gemakkelijker het tempo bij kunnen houden. Op de middelbare school en tijdens de vervolgstudie zal dit tempo nog hoger liggen en is het van belang dat aantekeningen teruggelezen kunnen worden.
Een goed schrijfinstrument verrijkt het handschrift terwijl een slechte pen het handschrift verknoeit. Een vulpen laat zicht makkelijker sturen en de inkt komt er lichter uit.Hierdoor kun je langer schrijven en belast je minder je spieren dan met een gewone pen.
Door met de hand te schrijven, stimuleert u bovendien uw geheugen. Als u met een pen of potlood een tekst noteert, kost dit weliswaar meer tijd dan wanneer u dit met toetsenbord doet. Maar u bent wel actiever bezig met het verwerken van de tekst, waardoor de belangrijke hersengebieden ook actiever worden.
Een goede schrijfhouding is daarbij heel belangrijk. Dat vraagt om een goede lichaamscoördinatie. Schrijven heeft een positief effect op de ontwikkeling van zowel de grote als de kleine motoriek. Ogen, hersenen, nek, spieren in de vingers – alles moet met elkaar samenwerken.
De schrijfhouding is een voorover gebogen houding die onder andere wordt toegepast bij bloedneuzen en bloedingen in de mond of het aangezicht. Het slachtoffer zit op een stoel voorover geleund, met zijn ellebogen op de knieën of op tafel, daarbij het hoofd licht voorover gebogen.
Door te schrijven onthoud je over het algemeen dingen beter dan door te typen. Al hoewel typen sneller is, zorgt de mindere snelheid van schrijven én het feit dat je dan met je met je handen (motorisch) bezig bent, er voor dat je er meer bewust mee bezig bent en je hersenen meer activeert.
REFLECTEREN EN ANALYSEREN
De belangrijkste reden waarom schrijven gezond is, is namelijk dat schrijvers zich bezighouden met nadenken over hun leven. Ze reflecteren en analyseren. En dat helpt om negatieve gebeurtenissen en ervaringen te verwerken en te accepteren. Het gevolg daarvan is dat stress vermindert.
Bij het verbonden schrift wordt het woordbeeld sterker verankerd in het geheugen, omdat woorden als een geheel worden geschreven (aan elkaar). Het motorische patroon van het verbonden schrijven van een woord kan helpen bij het onthouden van de spelling (volgorde van de letters) in het woord.
Over het algemeen kan er geconcludeerd worden dat het verbonden schrift bijdraagt aan een hoger schrijftempo, wat van pas komt bij het maken van toetsen. Ook kunnen we concluderen dat het leren schrijven bijdraagt aan de herkenning van letters, het leren lezen en de motorische- en cognitieve ontwikkeling.
Een potlood is een schrijfgereedschap dat bestaat uit een kern van een vast pigment, zwart of gekleurd, omhuld met een beschermende laag van hout of composietmateriaal. Potloden laten sporen achter op papier door de pigmentkern over het oppervlak te trekken.
De pengreep
De meeste kinderen ontwikkelen tussen vier en zes jaar de 'driepuntsgreep', waarbij de duim en wijsvinger de pen sturen en de middelvinger de pen ondersteunt.
Vanaf ongeveer vijf jaar ontwikkelen kinderen de pengreep. Aanvankelijk kruist de duim nog vaak over de wijsvinger. Dat is een teken dat de grijpfunctie van de hand nog niet voldoende is ontwikkeld. Het kan ook duiden op te dun materiaal.
Schrijven zorgt voor reflectie, zelfinzicht en voor persoonlijke ontwikkeling. Je neemt de tijd om informatie te verwerken en denkt er goed over na. Door schrijven onthoud je informatie beter en kun je het nog nalezen als je iets vergeten bent. Door informatie te noteren, heb je een visuele reminder voor jezelf.
Ja, leren schrijven heeft nog zin, ondanks het computertijdperk. Schrijven is en blijft een belangrijke vaardigheid om te leren lezen. Schrijven is een belangrijke vaardigheid om de fijne motoriek te verbeteren.
Ten eerste zorgt schrijven voor betere fijne motorische vaardigheden. Ten tweede wordt bij het lezen (waarnemen en herkennen van letters) informa- tie gebruikt van de motorprogramma's waarmee je de letters schrijft. En die motorprogramma's ontwikkelen kinderen niet of minder wanneer ze letters leren door te typen.
Factcheck. Een Noorse studie vergeleek de hersenactiviteit die ontstaat na schrijven, tekenen en typen. Schrijven en tekenen hadden meer invloed op de hersenactiviteit, omdat het meer complexe bewegingen zijn. Deze studie toont echter niet aan dat schrijven en tekenen je beter doen onthouden.
Talrijke studies hebben aangetoond dat wanneer ontwikkelaars kleuren gebruiken om een bepaald kenmerk te benadrukken de aandacht toeneemt. Hierdoor worden feiten en cijfers beter onthouden. Warme kleuren bereiken dit doel het beste. Vooral rood valt bij zorgvuldig gebruik op en trekt onmiddellijk de aandacht.
Bij een goede potloodgreep pakken duim en wijsvinger samen het potlood vast, de middelvinger ondersteunt het potlood: de driepuntsgreep. Sommige kinderen houden hun potlood maar net boven de punt vast. Daardoor buigen ze zich tijdens het schrijven te ver voorover omdat ze graag de potloodpunt willen zien.
Een ideale pengreep is een dynamische pengreep. Hierbij bewegen de duim, wijsvinger en middelvinger doelgericht, terwijl de ringvinger en de pink voor stabiliteit zorgen. De pink en ringvinger liggen bij deze greep gebogen in de handpalm. Een dynamische greep vereist een zogenoemde 'open webspace'.
de pen pak je met wijsvinger en duim op aan 't begin van de pen (niet het schuine gedeelte) je tilt de pen op en je plaatst de zijkant van de hand met een draai op tafel. met de linkerhand duw je de pen omlaag totdat deze op de hand rust.