De reden dat in veel landen de treinen links rijden, is dat de spoorwegen een Britse uitvinding zijn en in veel landen het spoorwegnet is aangelegd met Brits kapitaal en met Britse ingenieurs. Ook in Nederland wordt nog hier en daar links gereden.
Omdat hun locomotieftechniek en zo ingericht was op links rijden (de machinist staat achter de stoomketel en kan de seinen aan zijn kant beter in het oog houden dan aan de andere kant van het spoor), is men in België daarom ook links gaan rijden. Men rijdt in meer landen links.
Door een samoerai links te passeren liep men langs zijn rechterzijde en was er dus weinig kans zijn zwaard te raken. Ook hier geldt dat het voor de drager van het zwaard makkelijker is om een slag af te weren of toe te brengen door links aan te houden. In Zweden werd tot in 1967 aan de linkerkant van de weg gereden.
Uit onderzoek is gebleken dat de Romeinen aan de linkerkant van de weg reden met hun voertuigen. Dat bleef zo in de Middeleeuwen: rijke mensen droegen een zwaard aan de linkerkant en dit verminderde het risico om elkaar te verwonden als ze elkaar lopend of te paard passeerden.
Behalve in Engeland, is links rijden ook verplicht in Australië, Cyprus, Indonesië, Nepal, Namibië, Japan, Maleisië, Barbados, Zuid-Afrika, Bangladesh, Thailand, Schotland, Pakistan, India, Hongkong, Ierland, Oeganda en Sri Lanka.
In Nederland rijdt het verkeer rechts, maar dat is niet altijd zo geweest. Ongeveer 35 procent van de wereldbevolking rijdt links.
Het eerste besluit om aan de rechterkant van de weg te rijden in Zweden stamt al uit 1718. In 1734 werd echter Vänstertrafik (Zweeds voor links verkeer) ingevoerd. Toen de auto opkwam bleef men aan de linkerkant van de weg rijden. Desondanks werd er vooral in auto's gereden met het stuur aan de linkerkant.
Hoewel Japan geen vroegere kolonie van Groot-Brittannië is, rijdt het land ook links. Dat kwam doordat in 1872 de eerste Japanse spoorlijn werd geopend, gebouwd met Britse expertise. De trein reed links en dat bleef zo bij de verdere uitbouw van het Japanse spoor- en tramlijnnetwerk.
In Europa wordt in vijf landen links gereden: Cyprus, de Kanaaleilanden, Ierland, Malta en het Verenigd Koninkrijk. En wereldwijd in nog veel andere landen. Rijden in deze landen vergt in het begin wat meer concentratie.
Toen Nederland vanaf 1596 begon met de kolonisatie van Indonesië en de Indische Archipel, bracht het ook de gewoonte om links te rijden met zich mee. Nederland reed in die tijd immers nog links, want pas na de verovering van de lage landen door Napoleon zijn wij rechts beginnen te rijden.
Voor de verkeersveiligheid, goede afwikkeling van het verkeer en het voorkomen van chaos moet je samen een keuze maken of je allemaal links of rechts rijdt. Het is eigenlijk een arbitraire keuze om links of rechts te rijden. Zowel Groot-Brittanië als Nederland staan in de top-3 van meest veilige landen in Europa.
De reden dat in veel landen de treinen links rijden, is dat de spoorwegen een Britse uitvinding zijn en in veel landen het spoorwegnet is aangelegd met Brits kapitaal en met Britse ingenieurs. Die waren chauvinistisch genoeg om de treinen aan de 'goede' kant van het spoor te laten rijden.
De reden dat in veel landen de treinen links rijden, is dat de spoorwegen een Britse uitvinding zijn en in veel landen het spoorwegnet is aangelegd met Brits kapitaal en met Britse ingenieurs. Ook in Nederland wordt nog hier en daar links gereden.
Op het vasteland rijdt men rechts. In aangrenzende landen zoals Hong Kong, Macau, India, Nepal en Pakistan rijdt men links.
IJsland. IJsland is niet geheel spoorloos, het heeft hier en daar nog wat trajecten liggen. Deze stammen uit de tijd dat er in IJsland daadwerkelijk treinverkeer was. In 1913 werd een smalspoorbaan van ruim 12 kilometer in gebruik genomen, dit had te maken met de uitbreiding van de havens in IJsland.
In Japan rijdt men ook links, evenals een groot aantal voormalige territoria en kolonies van het Verenigd Koninkrijk, voornamelijk gelegen in het Caribisch gebied en de Grote Oceaan. In sommige landen is men overgestapt van links naar rechts rijden, bijvoorbeeld Zweden in 1967.
Vroeger, héél vroeger, in de tijd van de Romeinen en later in de Middeleeuwen reden de ruiters en karren aan de linkerkant van de weg. De meeste mensen zijn namelijk rechtshandig. Als een vijand dan op je pad kwam, moest je links blijven rijden om hem met je rechterhand een pak rammel te kunnen geven.
Het Verenigd Koninkrijk en Ierland zijn prachtige vakantiebestemmingen met bijzonder veel goede campings. Veel vakantiegangers twijfelen echter om hierheen te gaan omdat je daar aan de linkerkant van de weg moet rijden. En dat is jammer, want links rijden is helemaal niet zo moeilijk.
Je moet links rijden en rechts inhalen.
Er is geen regel die aangeeft dat verkeer van links of rechts voorrang heeft. In de praktijk betekent dit dat recht doorgaand verkeer meestal voorrang heeft. Op een rotonde heeft verkeer van rechts voorrang, tenzij anders met borden of verkeerslichten is aangegeven. U haalt rechts in.
Overigens kent Groot-Brittannië geen verkeersregel waarbij verkeer van links of rechts voorrang heeft. In de praktijk komt het erop neer dat het verkeer op de belangrijkste weg voorrang krijgt. Extra goed opletten dus bij een kruising van gelijkwaardige wegen. Kijk op het scherm van je navigatiesysteem.
De verkeersregels in Canada komen grotendeels overeen met die in Europa. In Canada rijdt men rechts en bestuurders die van rechts komen, hebben voorrang. Brandstof is in Canada doorgaans goedkoper als in Nederland.
Omdat de meeste mensen rechtshandig zijn en rechtshandig zijn voor ridders een erekwestie was (rechts vertegenwoordigde 'het goede'), kozen de ridders ervoor om links te rijden zodat ze met hun rechterhand het zwaard uit de linkerschede konden trekken mochten ze een vijand ontmoeten.
Rijden ze links of rechts in Kenia? In Kenia rijden ze links.