Napoleon Bonaparte
Vóór de Franse Revolutie (1789) reisde de aristocratie (adel) aan de linkerzijde van de weg. Na de bestorming van de Bastille en de daaropvolgende gebeurtenissen moest de adel inbinden en ging het volk, als maatregel, rechts rijden. In Parijs werd de regel rechts rijden in 1794 ingevoerd.
Vroeger, héél vroeger, in de tijd van de Romeinen en later in de Middeleeuwen reden de ruiters en karren aan de linkerkant van de weg. De meeste mensen zijn namelijk rechtshandig. Als een vijand dan op je pad kwam, moest je links blijven rijden om hem met je rechterhand een pak rammel te kunnen geven.
Hoewel Japan geen vroegere kolonie van Groot-Brittannië is, rijdt het land ook links. Dat kwam doordat in 1872 de eerste Japanse spoorlijn werd geopend, gebouwd met Britse expertise. De trein reed links en dat bleef zo bij de verdere uitbouw van het Japanse spoor- en tramlijnnetwerk.
Behalve in Engeland, is links rijden ook verplicht in Australië, Cyprus, Indonesië, Nepal, Namibië, Japan, Maleisië, Barbados, Zuid-Afrika, Bangladesh, Thailand, Schotland, Pakistan, India, Hongkong, Ierland, Oeganda en Sri Lanka.
Een ander voordeel was dat rechtshandige personen een paard makkelijker bestijgen van de linkerkant, wat ook verstandig is als de schede links hangt. Ten slotte was het veiliger om vanuit de berm het paard te beklimmen en niet vanaf het midden van de weg. Links opstappen betekent dan ook automatisch links rijden.
In Japan rijdt men ook links, evenals een groot aantal voormalige territoria en kolonies van het Verenigd Koninkrijk, voornamelijk gelegen in het Caribisch gebied en de Grote Oceaan. In sommige landen is men overgestapt van links naar rechts rijden, bijvoorbeeld Zweden in 1967.
Het eerste besluit om aan de rechterkant van de weg te rijden in Zweden stamt al uit 1718. In 1734 werd echter Vänstertrafik (Zweeds voor links verkeer) ingevoerd. Toen de auto opkwam bleef men aan de linkerkant van de weg rijden. Desondanks werd er vooral in auto's gereden met het stuur aan de linkerkant.
Op zondag 3 september 1967 werd Zweden in een dag tijd een natie die rechts reed. Tot de dag ervoor reden Zweedse burgers rond op het linkerrijvak, maar de regering besliste daar een eind aan te brengen.
Op het vasteland rijdt men rechts. In aangrenzende landen zoals Hong Kong, Macau, India, Nepal en Pakistan rijdt men links.
Het Verenigd Koninkrijk en Ierland zijn prachtige vakantiebestemmingen met bijzonder veel goede campings. Veel vakantiegangers twijfelen echter om hierheen te gaan omdat je daar aan de linkerkant van de weg moet rijden. En dat is jammer, want links rijden is helemaal niet zo moeilijk.
Het Verenigd Koninkrijk is niet het enige Europese land met het stuur rechts. Ook in Ierland, Malta, Cyprus en Gibraltar is dat het geval. Buiten Europa zijn India, Japan, Australië, Nieuw-Zeeland en Thailand bekende voorbeelden.
Omdat hun locomotieftechniek en zo ingericht was op links rijden (de machinist staat achter de stoomketel en kan de seinen aan zijn kant beter in het oog houden dan aan de andere kant van het spoor), is men in België daarom ook links gaan rijden. Men rijdt in meer landen links.
Er is geen regel die aangeeft dat verkeer van links of rechts voorrang heeft. In de praktijk betekent dit dat recht doorgaand verkeer meestal voorrang heeft. Op een rotonde heeft verkeer van rechts voorrang, tenzij anders met borden of verkeerslichten is aangegeven. U haalt rechts in.
In Europa wordt in vijf landen links gereden: Cyprus, de Kanaaleilanden, Ierland, Malta en het Verenigd Koninkrijk. En wereldwijd in nog veel andere landen. Rijden in deze landen vergt in het begin wat meer concentratie.
Ja, autorijden in Zuid-Afrika is zeker veilig. Het verkeer is erg relaxed en totaal niet chaotisch. Het is wel handig om van een aantal dingen op de hoogte te zijn voordat je de auto instapt. Zo rijden ze in Zuid-Afrika dus aan de linkerkant van de weg en dat kan in het begin even wennen zijn.
De verkeersregels
Veiligheidsgordels zijn verplicht en je mag niet bellen tijdens het rijden. Alle snelheidslimieten in Zuid-Afrika zijn in kilometers per uur. In het algemeen is de maximumsnelheid voor stedelijke gebieden 60 km/u, op secundaire wegen 100 km/u en op de nationale snelwegen 120 km/u.
Zoals gezegd rijdt men in Malta aan de linkerzijde van de weg. Dit is voor de meeste mensen even wennen. Vooral het bepalen van de positie op de weg is vreemd. Bestuurders van motorvoertuigen zitten aan de rechterkant en moeten er rekening mee houden dat links (en dus niet rechts van hen) nog een halve auto zit.
De verkeersregels in Canada komen grotendeels overeen met die in Europa. In Canada rijdt men rechts en bestuurders die van rechts komen, hebben voorrang. Brandstof is in Canada doorgaans goedkoper als in Nederland.
Overigens kent Groot-Brittannië geen verkeersregel waarbij verkeer van links of rechts voorrang heeft. In de praktijk komt het erop neer dat het verkeer op de belangrijkste weg voorrang krijgt. Extra goed opletten dus bij een kruising van gelijkwaardige wegen. Kijk op het scherm van je navigatiesysteem.
Links rijden was een privilege van de Franse aristocratie, maar door de Revolutie werd iedereen gelijk en dat betekende dat Napoleon besloot dat rechts, ofwel de kant van het volk, verplicht werd. Zo ontstond het rechts rijden. Overigens in eerste instantie alleen in die landen die Napoleon veroverde.
Zelf autorijden op Malta is geen probleem. Je zult er wel even aan moeten wennen dat de bestuurder rechts zit en men links rijdt op Malta. Dat is een erfenis uit het tijdperk van de Britse heerschappij op Malta.
Rijden ze links of rechts op de Filipijnen? Op de Filipijnen rijden ze rechts.
De maximumsnelheid is 100 km/uur en een minimumsnelheid van 50 km/uur wordt ook gehandhaafd. Langs de snelwegen liggen frequent rustplaatsen en serviceplaatsen. De snelwegen zijn tolwegen waarbij de tolkosten behoorlijk hoog zijn, vergeleken met Europa en zeker met de Verenigde Staten.