De NS gaat vanaf volgende maand met minder treinen rijden. De dienstregeling van 2023, die in december ingaat, wordt stapsgewijs aangepast. NS gaat daardoor 10 procent minder treinen inzetten dan in 2019. Volgens het vervoersbedrijf is dat nodig om beter te kunnen inspelen op het personeelstekort.
Het kan voorkomen dat er treinen uitvallen. Als er veel vertragingen zijn en treinen stil staan, dan zorgt dit voor een soort file op het spoor. Door treinen uit de dienstregeling te halen wordt deze file waar mogelijk voorkomen.
De S53 trein tussen Gent-Sint-Pieters en Lokeren valt voorlopig weg (de halte in Beervelde wordt verzekerd door een extra halte van een IC-trein). Ook de IC-treinen tussen Bergen en Aulnoye en tussen Namen-Charleroi en Maubeuge worden voorlopig geschrapt (zowel tijdens de week als tijdens het weekend).
Vanaf 24 mei 2021 gaan alle intercity's weer rijden.
Intercity Amsterdam – Amersfoort – Deventer. Deze trein rijdt niet tussen Amersfoort en Deventer. Tussen Amersfoort en Deventer blijven twee intercity's per uur rijden.
Wat betekent het voor het treinverkeer? Bij een storing van één sein rijden de treinen op telefonische aanwijzing van de verkeersleiding voorbij het sein. De verkeersleiding bepaalt of het verantwoord is om de trein verder te laten rijden terwijl de storing wordt verholpen.
Sein- en wisselstoringen moeten eerst worden opgelost door een externe partij. Bij een aanrijding met een persoon wordt eerst onderzoek uitgevoerd door de politie. We kunnen dus niet precies zeggen hoe lang het oponthoud zal duren. Gemiddeld rekenen we echter met 30 tot 90 minuten.
Sinds deze week heeft onze Reisplanner Xtra app een extra functie genaamd Treinradar. De app biedt de mogelijkheid om te zien waar je trein rijdt. Daarbij kun je de exacte locatie, de snelheid en de samenstelling van jouw trein opvragen.
In de NS treinen mag je alles eten en drinken zolang het andere reizigers niet stoort.
De Europese Investeringsbank en NS hebben een leningsovereenkomst ondertekend ter ondersteuning van de aankoop van 79 nieuwe Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) treinen. Het gaat om een bedrag van 450 miljoen euro. De eerste ICNG-treinen van Franse treinfabrikant Alstom gaan in 2021 op het spoor rijden.
Vanmiddag kwam in het nieuws dat vanaf september 2022 minder treinen gaan rijden en de dienstregeling voor 2023 verder versoberd wordt. Totaal zal er 15% minder gaan rijden ten opzichte van 2019. Redenen: te weinig personeel, te hoog ziekteverzuim, 18% minder reizigers.
Het salaris Metro- en treinbestuurders ligt gemiddeld op € 3831 bruto per maand.
Een defecte trein is in 14,6 procent van alle vertragingen de boosdoener en is daarmee de meest voorkomende oorzaak. Een seinstoring is in 11 procent van de gevallen de oorzaak en een wisselstoring in 10,6 procent van alle vertragingen.
Op dit moment geen stakingen bekend.
Houd voor de meest actuele situatie de berichten in de 9292 reisplanner op 9292.nl en de 9292 app in de gaten.
Nederlandse Spoorwegen (NS) is een Nederlandse spoorwegmaatschappij en naamloze vennootschap, waarvan de aandelen in handen zijn van de Nederlandse overheid.
De Franse treinfabrikant Alstom ontwikkelt voor NS 99 van deze snelle Intercity's, goed voor in totaal 33.000 zitplaatsen. Met een topsnelheid van 200 kilometer per uur verbindt de ICNG steden en regio's sneller met elkaar, op de hogesnelheidslijn én conventioneel spoor.
De internationale treindienst tussen Amsterdam en Brussel heeft slechts veertig dagen gereden, van 9 december 2012 tot en met 17 januari 2013. Hiervoor werden V250-treinstellen van AnsaldoBreda S.p.A. gebruikt. Wegens gebreken aan de V250 werd de dienst opgeheven.
De intercity werd in Nederland ingevoerd in 1970 als belangrijk onderdeel van het nieuwe dienstregelingsconcept Spoorslag '70. De intercity, die in de plannen aangeduid werd als de "veertig steden tempotrein", ging de 40 grootste steden van Nederland bedienen.
Iedere trein heeft er één of twee. Je ziet bij de ingang en op de ramen waar ze zich bevinden. Je mag er niet bellen, niet praten, maar ook niet fluisteren of giechelen. Smakken, slurpen en snurken natuurlijk ook niet.
Het kan gebeuren dat de laatste trein niet meer rijdt of dat u de laatste aansluiting meer kunt halen. In de NS reizigersvoorwaarden staat vermeld dat wanneer reizigers door toedoen van de Nederlandse Spoorwegen niet meer thuis kunnen komen, zij ervoor zorgen dat u alsnog thuis komt.
Nee, eten en drinken is niet toegestaan in de bus en trein. Ook alcohol drinken is verboden.
Thalys. Nederland staat in het lijstje van de Railway Gazette op plek 17. Hoewel de Thalys tussen Schiphol en Rotterdam kort de 300 kilometer per uur aantikt, ligt de gemiddelde snelheid op het HSL-Zuid op 'slechts' 167 kilometer per uur.
Thalys rijdt op verschillende stukken tussen Amsterdam en Parijs wel 300 km/u! Uitgezonderd is de route tussen Amsterdam en Schiphol en tussen Antwerpen en Brussel. Op die stukken rijdt de trein 160 km/u.