Bij het inremmen gaan de remblokken en -schijven optimaal samenwerken doordat de heet aanlopende remblokken een beetje smelten en een flinterdun laagje achterlaten op de remschijven. Daarnaast gaat het contactoppervlak van de remblokken zich aanpassen aan het oppervlak van de remschijf.
Dus je moet je klanten eraan herinneren om licht te remmen, maar ook om vaak te remmen, minstens tijdens de eerste 300 km nadat er nieuwe remblokken zijn gemonteerd.
Waarom een schijfrem inremmen:
De remblokken rem je in door de temperatuur te laten stijgen door wrijving op de schijf. Dit kun je het beste doen door met een snelheid van ongeveer 30 km/u te remmen naar 0 en dit 10 keer te herhalen vlak achter elkaar. Dit doe je voor zowel de voor als achterrem afzonderlijk.
Movit.nl adviseert een nieuw remsysteem tussen de 500-1.000 km te laten wennen. Werkwijze: 10-15x vanaf 80-100 km/h naar 20km/h met weinig remdruk. Trek tussen de remacties normaal weer op naar de 80-100 km/h.
Nieuwe remmen correct inremmen
Tijdens de inrijfase moet je ongeveer 30 keer afremmen. Hierbij wordt het voertuig vanaf een snelheid van ongeveer 100 km/u afgeremd tot ongeveer 50 km/u. Let op dat je hierbij gematigd remt en een maximale remtijd van 3 seconden niet overschrijdt.
Bij het rijden zul je aan het begin misschien merken dat de auto iets minder goed remt dan je gewend bent. Dit komt omdat de remblokken en remschijven nog op elkaar moeten inslijten. Dit proces noemt men inremmen. Het is belangrijk dat je de eerste 100km de remmen niet te heet laat worden.
Nieuw geplaatste remblokken kunnen een piepend geluid veroorzaken. Dit komt doordat originele remschijven op hun plek blijven zitten. De nieuwe blokken moeten inslijten op de oude remschijven. Als de remschijven niet goed meer functioneren, raden we je aan om ook de remblokken te vervangen.
Bij plotseling hard remmen zonder enige verkeersnoodzaak, kan de voorligger als schuldige worden aangemerkt. Plotseling hard remmen zonder verkeersnoodzaak is remmen zonder dat er mensenlevens in gevaar zijn. Hierbij geldt echter nog steeds dat de achterligger voldoende afstand moet houden.
Gebruik je remmen om te remmen of rem af op de motor. Zet de versnelling dus niet in zijn vrij, want dan gebruikt je auto benzine om de motor draaiende te houden. Door gewoon je remmen te gebruiken of op de motor af te remmen, verbruikt de motor dus eigenlijk geen brandstof.
Sommige mensen zijn bang dat remmen op de motor schade toebrengt aan je motor. Het korte antwoord is: nee.
Door WD-40 Specialist Motor Remmenreiniger te gebruiken help je de levensduur van je remschijven en remblokken te verlengen. Het vermindert piepen van de remmen en slippen van de koppeling waardoor je kan genieten van een soepelere rit.
Vervangen bij een voeringdikte van minimum 2 millimeter is echt de grens. Dunne blokken worden erg heet, waardoor de remwerking terugloopt. Bovendien kan bij een versleten voering de stalen achterplaat van de remblokken in aanraking komen met de remschijf, waardoor deze beschadigd.
Waarom het belangrijk is om uw remmen te ontluchten
Wanneer er lucht in het remsysteem zit, kan dit de remvloeistof verdunnen. Hierdoor reageren de remmen minder snel en verlengt de remweg. Daarnaast zorgt dit voor oververhitting van de remmen, waardoor de remschijven en -blokken sneller slijten.
Doorsnee remblokjes gaan tussen de 30.000 en 50.000 kilometer mee. Maar er wordt aangeraden om dit te controleren na 15.000 kilometer. Remschijven daarentegen hebben een langere levensduur.
Kosten remblokken vervangen
De kosten van het vervangen voor of achter zijn ruim €100 bij een gemiddelde auto. Als de remblokken van uw auto zowel voor of achter vervangen moeten worden, kost dit u dus ruim €200 bij een gemiddelde auto.
Om zelf de remblokken te kunnen vervangen heeft u een autokrik en een wielmoersleutel nodig. Om bij de remmen te kunnen komen zult u namelijk de wielen één voor één moeten demonteren. Belangrijk: zorg ervoor dat uw auto goed is afgekoeld.
Ga je remmen om te stoppen dan moet je wanneer de snelheid klein is (zo'n 25/40 km p/u ) ook het koppelingspedaal intrappen anders slaat de motor af. Als je met zeer geringe snelheid rijdt zo ongeveer 20/25 km p/u moet je bij het remmen direct het koppelingspedaal intrappen. Het gas geven.
Oververhitting remmen
Defecten aan het remsysteem kunnen leiden tot oververhitting van de remmen en wielen. Een remzuiger die vast zit kan het remblok tijdens het rijden constant tegen de remschijf aan blijven drukken. Dit zal veel warmte ontwikkelen en kan uiteindelijk tot uitval of brand leiden.
Het onnodig of te vroeg ontkoppelen kan zorgen voor een langere remweg. Dit komt doordat er niet op de motor wordt afgeremd wanneer de koppeling is ingetrapt met als gevolg dat het remsysteem alles 'alleen' moet doen.
Als je gaat remmen op het moment dat je de bocht ingaat, kun je de controle verliezen, omdat de banden geen grip houden op de weg.
Naast de remblokken en schijven is de remvloeistof een gevoelig onderdeel van het remsysteem. Zonder remvloeistof kunt u niet remmen.
Waarschijnlijk is de reden voor piepende remmen slijtage van de remblokken. Deze moeten zo snel mogelijk vervangen worden om verdere schade te voorkomen. Laat bij het vervangen van de remblokken ook de remschijven controleren. Wanneer deze ook beschadigd zijn dan is het verstandig om deze direct mee te vervangen.
Doorrijden met piepende remmen raden wij niet aan, omdat dit je eigen veiligheid en dat van andere in gevaar kan brengen. Er zijn meerdere manieren waarop je een probleem aan de remmen kunt oplossen. In het ernstigste geval zul je de remblokken moeten vervangen en zullen er nieuwe remschijven moeten worden gemonteerd.
Als de auto trilt bij remmen, is de kans groot dat één of meerdere remschijven krom zijn. Dan voel je de trilling meestal ook in het rempedaal. Het probleem kan dan ook zitten in de ophanging, stuurkogels, fuseepennen, ophangrubbers of draagarmrubbers.