Een van de voordelen van radioreclame is dat radio een heel direct medium is. Adverteren op de radio kan dus snel resultaat opleveren. Een kortingsactie die je in een radiocommercial communiceert kan dezelfde dag al extra klanten opleveren.
Uit grondig onderzoek naar tientallen jaren radioreclame blijkt dat radioreclame keer op keer per bestede euro een grotere invloed uitoefent dan tv-reclame. Kortom, radioreclame is en blijft een effectieve marketingtool voor veel adverteerders.
Wat kost radioreclame? Radioreclame kost tussen de €1.500 en €12.500 voor 1 week adverteren op een Nederlandse radiozender. Dat is het korte antwoord. Het lange antwoord is dat het bedrag afhankelijk is van het aantal reclameseconden of spots per dag en het bereik van de radiozender.
Nederlandse radiozenders verkopen doorgaans radioreclame in 5 seconden eenheden. Daarom zijn radiospots dus vaak precies 5, 10 of 20 seconden. Voor radioreclame van 22 seconden moet namelijk 25 seconden worden afgerekend, vandaar dat adverteerders er goed aan doen om precies binnen de gewenste tijd uit te komen.
Allereerst duren de meeste radiospot tussen de 10 en 30 seconden; 20 seconden is dus gemiddeld. Wanneer je reclame langer dan 30 seconden zou duren, stop je waarschijnlijk teveel informatie in de boodschap. Dit verslapt de aandacht van de luisteraar.
Kosten radioreclame op Radio 538 (tarieven indicatie)
De kosten van één week lang adverteren (5 werkdagen) met radioreclame op Radio 538 bedraagt ca. €11.250 euro. Hiervoor gaan we uit van een gemiddeld seconden tarief van € 45,- met een impact volle radiospot die 10 seconden duurt en 5x overdag wordt uitgezonden.
Kosten radioreclame op Qmusic (tarieven indicatie)
De kosten van 5 werkdagen lang adverteren met radioreclame op Qmusic bedraagt ca. € 11.000 euro. Hiervoor gaan we uit van een gemiddeld seconden tarief van € 44,- met een radiospot die 10 seconden duurt en 5x overdag op Qmusic wordt uitgezonden.
Het uit laten zenden van een commercial van 30 seconden kost gemiddeld €3.000,- uitgaande van een tijdstip dat weinig kijkers de commercial te zien krijgen. Een spotje laten vertonen op een moment dat er veel kijkers het spotje te zien krijgen kunnen de kosten oplopen tot ongeveer €40.000 tot €50.000,-.
Wat kost de productie van TV reclames? De productie van een TV reclame kan zo duur zijn als je zelf wilt. Een TV reclame met een bekende actrice op een bounty-eiland kost al snel €100.000. Een korte maar effectieve animatie van 5 of 10 seconden, die kan al voor €2.500 worden gemaakt.
Het plaatsen van een tv aan de muur kost tussen €162 en €366 en gemiddeld €264. De kosten lopen meestal uiteen van €100 tot €600 , hoewel je al klaar kunt zijn voor €80 en bij een ingewikkelde klus €1.150 kunt betalen.
Als klein of middelgroot bedrijf wil je natuurlijk ook gebruik maken van social media campagnes of adverteren. Het creëren en lanceren van een effectieve campagne die zijn doel bereikt vraagt om een financiële investering. De gemiddelde kosten lopen uiteen van €250 tot wel €5.000 per maand.
Er zijn geen officiële uitspraken gedaan over hoeveel een commercial uitzenden tijdens Super Bowl LVI kostte, maar de schattingen zijn zo'n 6,5 miljoen dollar voor een reclame van 30 seconden. In 1967, tijdens de eerste Super Bowl, kostte zo'n spotje nog 37.500 dollar.
De kosten van een bushokje reclame hangen af van diverse factoren maar ga uit van +/- 75 per week per bushokje. In bepaalde seizoenen zal de prijs iets hoger liggen, op andere momenten juist iets lager.
Je bepaalt zelf welk budget je wil uitgeven aan je YouTube advertentie. We adviseren wel om minimaal 10 euro per dag te reserveren voor voldoende effect van de campagne. De meeste campagnes kosten 10 tot 30 cent voor één kijker. Dat betekent dat je met 10 euro per dag ongeveer 33 tot 100 mensen per dag kunt bereiken.
Adverteren op instagram kosten.
De Instagram advertentie kosten liggen op dit moment tussen de € 1,26 en € 6,30 per duizend weergaven. Als je het Instagram advertentie link type kiest, betaal je tussen de € 0,10 en € 2,00 per klik. De Instagram adverteren kosten kunnen dus verschillen per type advertentie.
Een gemiddeld persoon ziet per dag ruim 300 reclame-uitingen voorbij komen. Reken je verpakkingen van producten mee, dan zit je al op 1.500 logo's en reclames per dag.
Wil je tijdens de kerst een tv reclame op RTL 4 in de vorm van een billboard of cromo? Dan kun je rekenen op een investering van €40.647,50. Hierbij gaat het om een filmpje van 5 seconde met een looptijd van 16 dagen.
Qmusic bereikt ruim 2,8 miljoen luisteraars per week (doelgroep 10+) en die luisteren gemiddeld ruim 3 uur per dag.
Om online te adverteren zullen de advertentiekosten tussen de €250,- en €1.500,- per maand liggen. Afhankelijk van de omvang van de campagne, de concurrentie op de zoekwoorden en de sector van het bedrijf kunnen deze kosten natuurlijk oplopen. Naast de advertentiekosten zijn er de opstart- en onderhoudskosten.
Bereik heel Nederland
Met 50.000 bushaltes en tienduizenden bushokjes in Nederland zijn nagenoeg alle landgenoten te bereiken via dit medium. Stedelijk inwoners, maar ook de inwoners van de kleinste dorpen.
Abri, ook wel wachthuisje genoemd, is een ruimte die niet geheel is afgesloten en bescherming biedt tegen de diverse weersomstandigheden. Het zijn veelal haltes voor het openbaar vervoer.
30 seconden zendtijd kost om en bij de 6 miljoen dollar. Klein detail: de artiesten zouden niet betaald worden voor hun optreden tijdens de Super Bowl, al is de aandacht voor dat evenement natuurlijk onbetaalbaar.
Welk merk voerde hoe reclame in de Super Bowl 2022? Maar wanneer je een robothond in een reclame voor een elektrische auto verwerkt, dan snap je het helemaal. Deze reclame van Kia is wat dat betreft echt top en een heerlijke Super Bowl-commercial.