Met een plan van aanpak weet je niet alleen wat je gaat onderzoeken, maar ook hoe en wanneer. Zo breng je een duidelijk structuur aan in je onderzoek. Dat is erg prettig voor jou en je begeleiders. Je kunt hiermee je voortgang goed bewaken en je begeleiders kunnen jou tijdig bijsturen als dat nodig is.
'Plan van Aanpak' en 'Projectplan' zijn hetzelfde
En je kan dus ook en Plan van Aanpak maken voor een project. Om aan te geven dat het plan over een project gaat gebruiken sommigen ook wel de naam 'Projectplan'.
Het procesplan beschrijft alle fasen en werkzaamheden en is in dat opzicht vrij uitvoerig. Sommige werkzaamheden hoeven echter slechts eenmalig te worden uitgevoerd (in de pilot) of kunnen – naarmate meer stadsdelen volgen – minder uitvoerig aan bod komen.
Uw werkgever maakt samen met u een Plan van aanpak. Dit doet u uiterlijk 2 weken nadat de bedrijfsarts de Probleemanalyse heeft opgesteld. In het Plan van aanpak staat hoe u zo snel en verantwoord mogelijk weer aan het werk kunt.
Een stappenplan is een document waarin u de planning voor de bedrijfsopvolging gedetailleerd vastlegt. Hierin worden de verschillende fases van het opvolgingsproces in de weergegeven en wordt aangegeven welke actie, door wie en op welk moment dient uitgevoerd te worden.
Denk aan wet- en regelgeving, afspraken in de branche, de strategie van de organisatie, beleidsinhoudelijke uitgangspunten in een organisatie of bijvoorbeeld ISO-normen.
Als je een project wilt beginnen schrijf je eerst een projectvoorstel. Met dit projectvoorstel kan het bedrijfs- of programmamanagement nagaan of het project voldoende levensvatbaar is om het project op te starten. Het projectvoorstel vormt de basis voor het projectplan.
Een beschrijving van de huidige situatie. Een beschrijving van de gewenste situatie. Een overzicht van de verschillen daartussen. De mogelijkheden om die verschillen te overbruggen (bijvoorbeeld eigen mensen op cursus sturen of slimme mensen inhuren)
Het onderzoeksvoorstel bestaat uit een titelpagina, inhoudsopgave, inleiding, theoretisch kader, hoofd- en deelvragen, onderzoeksopzet, planning en literatuurlijst. Houd er echter wel rekening mee dat onderwijsinstellingen andere eisen kunnen stellen aan de opbouw van het onderzoeksvoorstel.
De projectleider besluit of hij de opdracht gaat aannemen om het project te leiden. Daarna schrijft de projectleider, vaak in samenwerking met andere teamleden, het projectplan. 'Plan van Aanpak' is een andere term voor projectplan. In de praktijk zie je veel verschillende indelingen van projectplannen.
P6-Methode omvat de volgende zes stappen: • opstarten van het project (Stap 1); • inrichten van het project (Stap 2); • maken van het Plan van Aanpak (Stap 3); • uitvoeren van het project (Stap 4); • opleveren van het projectresultaat (Stap 5); • afsluiten van het project (Stap 6).
Een projectactiviteit is werk dat voor een project uitgevoerd moet worden. Een projectactiviteit valt altijd onder een voorcalculatieregel. Projectactiviteiten zijn een detaillering van een voorgecalculeerde werksoort, artikel of samenstelling.
Mogelijke randvoorwaarden voor het proces zijn:
Personele capaciteit: hoeveel en welke mensen werken er aan het nieuwe financieringssysteem en hoeveel tijd en budget hebben deze mensen daarvoor? Draagvlak: hoe groot is het draagvlak voor het vernieuwen van het beleid?
De meeste projecten kennen vijf fases: introductie, planning, uitvoering, monitoring & controle en afsluiting. Iedere fase bestaat uit specifieke taken welke je helpen om jouw projectdoelen te behalen.
Goede projectmanagers "zijn proactieve probleemoplossers die anticiperen op veranderingen in het project, hun zorgen uiten, hun koers verleggen en het project op de rails houden", zegt Carlson.
De scope is een omschrijving van dat wat gedaan moet worden. Dit geldt voor de scope van een project, de scope van een deelopdracht, maar ook voor de scope van een contract. De scope van het project betreft het werk dat moet worden gerealiseerd om het doel te bereiken.
Zo worden in het projectplan afspraken gemaakt tussen de opdrachtgever en de projectleider. De afspraken gaan onder andere over welke feiten, situaties en bovenliggende organisatiedoelen de opdracht te maken heeft (achtergrond), de ongewenste situatie (probleem) en welke uiteindelijk opgelost moet gaan worden (doel).
Een plan van aanpak zorgt voor duidelijkheid voor zowel werkgever als werknemer. In het plan mag alleen informatie staan die gerelateerd is aan de re-integratie. Er mag nooit medische informatie in het plan van aanpak staan. Zelfs niet als de medewerker hiervoor akkoord geeft.
Wanneer verplicht bedrijfsarts tot werken? Dat de bedrijfsarts verplicht tot werken komt nooit voor. Deze persoon heeft namelijk een adviserende rol. Hij of zij zal aan u als werkgever daarom aangeven of de werknemer wel of niet in staat is om te werken volgens de beoordeling.