“Normatieve professionalisering begint wanneer mensen stilstaan bij de morele lading van hun dagdagelijkse keuzes en in hun professioneel handelen bewust ruimte maken voor echte aandacht in hun contact met anderen en voor humanisering van de organisatie waarbinnen zij hun werk verrichten.”
Normatieve professionalisering gaat uit van de vooronderstelling dat elk professioneel handelen, behalve technische en communicatieve kwaliteiten, ook een morele kant heeft (normatieve professionaliteit). Anders gezegd: bij professioneel handelen spelen altijd ook normen en waarden een rol.
Professionalisering is enorm goed voor de kwaliteit van het onderwijs. Het verlaagt bovendien de werkdruk, als je immers iets beter kan, kost het minder tijd en moeite. Professionalisering voorkomt routine en sleur, het gevoel niet meer mee te komen en langdurige of vroegtijdige uitval.
Normatief zijn voor een ander betekent dat je jouw zienswijze, mening of norm oplegt aan een ander als zijnde een geschreven of ongeschreven richtlijn of gedragsregel. Wie normatief is geeft aan hoe het hoort, wat normaal gedrag is of wat gewenst c.q. ongewenst gedrag is.
Normatieve Reflectieve Professional: vraagstukken agenderen met je hart. Met een muzieknummer of een gedicht een belangrijk vraagstuk agenderen bij je werkgever. Studenten van de Master Pedagogiek aan de HAN leren met het nieuwe vak Normatieve Reflectieve Professional (NRP) hun collega's in beweging te krijgen.
Beschrijvende beweringen (dat wat je ziet) zijn op feiten gebaseerd, maar normatieve beweringen (dat wat opgelegd wordt, de norm) zijn gebaseerd op meningen, op wat iemand vindt dat het moet zijn.
Normatieve verwachtingen zijn uitspraken die een bepaalde (voor)stellende waarde hebben, als een stelregel. Er wordt gevraagd van de ander of voorgesteld om zich op een bepaalde manier te gedragen. Dit zijn algemene verwachtingen en gaan vaak over specifiek gedrag in bepaalde situaties.
Normatieve betrokkenheid
Zij zien het als een morele verplichting om de organisatie trouw te blijven en zou zich zich schuldig voelen als hij of zij vertrekt. Normatieve betrokkenheid kan nog altijd een positieve invloed hebben op de prestaties van de organisatie, zij het in mindere mate dan affectieve betrokkenheid.
Normatieve competentie: studenten leren met een kritische blik naar de wereld te kijken en die te bevragen, ze ontwikkelen het vermogen om de heersende normen en waarden binnen het betreffende systeem te bevragen.
Professionaliteit leidt tot succes op de werkplek, een sterke professionele reputatie en een hoog niveau van de arbeidsethos. Een persoon hoeft niet in een specifiek beroep te werken om de belangrijke kwaliteiten en kenmerken van een professional te hebben.
Professionalisering of professionalisering is een sociaal proces waarbij elk vak of beroep zich transformeert tot een waarlijk 'beroep van de hoogste integriteit en competentie'. De definitie van wat een beroep is, wordt vaak betwist.
Professionalisering betreft activiteiten die gericht zijn op het behouden of vergroten van de vakbekwaamheid, zoals scholing, studeren, workshops, studiedagen, coaching en het volgen van een master. In de CAO staan afspraken hoe en wat de school verplicht is te doen.
Professionalisering is een continu en dynamisch proces, waarin de positie van de beroepskracht (in de organisatie en de samenleving waar hij naar refereert) centraal staat. En dat gekoppeld aan zijn professionele verantwoordelijkheid. Hiervoor zijn beroepsinhoud en kennisontwikkeling onontbeerlijk.
Elk van deze vragen vraagt om een normatieve beoordeling, wat betekent dat ze vragen om een oordeel over wat zou moeten zijn, in plaats van wat is.
Normatieve instrumenten omvatten ‘producten’ die normatieve inhoud in een geschreven document samenvatten, en functies, d.w.z. stappen en activiteiten in een normatief proces of in beleidsvorming in het algemeen .
Normatieve toewijding is wanneer een individu doorgaat met een baan omdat hij/zij vindt dat hij/zij een plicht of verantwoordelijkheid heeft voor zijn/haar organisatie. Dit type toewijding kan ervoor zorgen dat individuen zich verplicht voelen aan hun werkgever en hen motiveren om te blijven als terugbetaling voor de investering van het bedrijf in hun ontwikkeling .
Wat zijn normatieve invloeden? etnische afkomst, sociale klasse, lidmaatschap subcultuur en andere factoren. Dit kan leiden tot conformiteit omdat men de gevolgen van ander gedrag vertonen vreest.
Rechtsregels geven aan wat er zou moeten gebeuren als aan bepaalde voorwaarden is voldaan. Dit noemen we rechtsgevolgen. Wat er volgens het geldende recht zou moeten gebeuren heten normatieve regels.
Normatieve verwachtingen zijn overtuigingen over wat anderen denken dat we zouden moeten doen . – IK VERWACHT: “Mannen geloven dat mannen beslissingen moeten nemen over voedselconsumptie, -productie en -verkoop in het huishouden.” – IK VERWACHT: “Dorpsbewoners geloven dat vrouwen en kinderen het water uit de lokale bron moeten halen.”
Een dergelijke uitspraak is dan prescriptief : het schrijft een algemene of specifieke norm voor. Voorbeeld: 'het is niet toegestaan om onder invloed van alcohol als bestuurder deel te nemen aan het verkeer' geeft geen beschrijving van ons rijgedrag, maar bevat een norm die ons een bepaald gedrag voorschrijft.
Te onderscheiden normatieve elementen zijn de descriptieve sociale norm (gedrag van anderen), de prescriptieve sociale norm (opinie van anderen) en de persoonlijke norm (persoonlijke waarden).
Kritisch denken is een belangrijke onderliggende vaardigheid bij de normatieve competentie. Dat is het vermogen om normen en waarden, praktijken en meningen in vraag te stellen. Het is ook het nadenken over de eigen waarden, over het eigen handelen.
“Normatieve professionalisering begint wanneer mensen stilstaan bij de morele lading van hun dagdagelijkse keuzes en in hun professioneel handelen bewust ruimte maken voor echte aandacht in hun contact met anderen en voor humanisering van de organisatie waarbinnen zij hun werk verrichten.”
Normatieve overtuigingen (normative beliefs)
Normatieve overtuigingen zijn overtuigingen van de persoon over wat wel en geen normaal gedrag is. Hieronder valt ook de motivatie van de individu om zich wel of niet te conformeren aan het normaal geacht gedrag.