Alle verbindingen (gsm, bluetooth, wifi) moeten uit omdat je telefoon daarmee potentieel gevaarlijke elektromagnetische straling veroorzaakt. En je laptop mag niet op schoot tijdens het opstijgen en landen omdat 'ie het gangpad kan blokkeren of door de cabine kan schieten als er iets misgaat.
Het Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart (EASA) laat weten dat dat vanaf nu niet meer nodig is. Ook hoef je je telefoon tijdens de vlucht niet meer in vliegtuigmodus te zetten, wat in principe betekent dat je mag bellen en internetten in het vliegtuig.
Aangezien je in vliegtuigmodus niet kan bellen, geen berichten kan verzenden en niet op het internet kan surfen, schakelen heel wat mensen hun toestel gemakshalve gewoon uit. Muziek beluisteren die op je telefoon is opgeslagen kan je echter gerust blijven doen.
De snelheid van internet in het vliegtuig is lang niet zo snel als op vaste grond, maar je kunt er prima mee Whatsappen, e-mailen en zelfs een beetje op sociale media rondkijken. Lekker Netflixen zit er bij veel airlines helaas nog niet in, al bieden sommigen wel streampakketten aan.
Als uw apparaat in de vliegtuigmodus staat kunt u niet bellen of gebeld worden en is er ook geen mobiel internet beschikbaar. De vliegtuigmodus is aan en uit te zetten via de instellingen op uw apparaat.
Toestel aan, alle functies uit
Zoals de bel-, wifi- en bluetoothverbinding. In de vliegtuigmodus bent u dus niet bereikbaar. Ook kunt u zelf geen contact opnemen met anderen. Maar allerlei zaken waarvoor geen verbinding nodig is, blijven gewoon werken.
Niet te verwarren met Niet Storen
Telefoongesprekken en berichtjes komen in de Niet Storen-modus gewoon binnen, alleen krijg je hier geen melding van. Je smartphone zal dus niet oplichten, geluid maken of trillen.
In de accu van een powerbank zit het brandbare materiaal lithium. Lithium is een brand- en explosiegevaarlijke stof. Het is vaak maar een hele kleine hoeveelheid, maar toch is dit risicovol. Mocht een accu om een of andere reden oververhit raken, kan dit zorgen voor kortsluiting in de batterij met brand als gevolg.
Wanneer de draadloze verbindingen van mobiele telefoons, tablets en andere gadgets zijn ingeschakeld, kan het interfereren met de eigen communicatiesystemen van het vliegtuig via radiogolven.
De piloot laat weten dat het niet eens altijd de passagiers zijn die hun telefoon niet in vliegtuigmodus zetten, maar dat het cabinepersoneel er zelf niet aan heeft gedacht. Kortom: vliegtuigmodus moet je altijd aanzetten tijdens een vlucht.
Alle verbindingen (GSM, Bluetooth, WIFI) moeten uit omdat meerdere telefoons bij elkaar daar eventueel gevaarlijke storingen/ruizen kunnen veroorzaken. Het beleid ziet er ongeveer zo uit: Elektronische apparaten mogen aanblijven als ze in vliegtuigmodus staan.
Je kan wifi in het vliegtuig op twee manieren leveren: via de grond, en via satelliet. Vooral laagvliegende vliegtuigen hebben iets aan de eerste vorm. Een antenne aan de onderkant van het vliegtuig zoekt contact met nabije telefoonmasten.
Bij de Nederlandse luchtvaartmaatschappijen Corendon, Transavia en TUI mag je de opladers ook gewoon gebruiken in het vliegtuig. Alleen bij KLM willen ze dat niet. Erik Kelder, batterijdeskundige TU Delft, vertelt dat zo'n mobiele oplader best gevaarlijk kan zijn. "In batterijen zit lithium.
4G in vliegtuigen
De vliegtuigen vangen dit signaal op en zetten het om tot een wifi-netwerk, waar jij als passagier gebruik van kunt maken. Passagiers moeten inloggen op dit wifi-netwerk. Je kunt dus niet je eigen 4G-verbinding gebruiken.
Met de Twelve South AirFly Pro kun je AirPods of een draadloze Beats-koptelefoon gebruiken voor het entertainmentsysteem in een vliegtuig, apparaten in de sportschool of op andere plekken waar je wel een bekabelde aansluiting hebt maar geen Bluetooth-verbinding.
De meeste draadloze hoofdtelefoons werken via Bluetooth, en dat mag in principe: Bluetooth is draadloze technologie die via radiostralen werkt (net als wifi), maar de afstand is erg kort. Aan boord van een vliegtuig is een noice cancelling hoofdtelefoon echt geen overbodige luxe.
Nederlandse regels vanaf 21 mei
Daarom veranderen ook de regels in Nederland. Vanaf zaterdag 21 mei is het dragen van een mondkapje niet meer verplicht op Nederlandse luchthavens. Mensen met een kwetsbare gezondheid worden wel geadviseerd (vrijwillig) een medisch mondkapje te dragen.
Veelgestelde vragen. Heeft TUI fly WiFi aan boord? Nee, TUI fly heeft geen WiFi aan boord.
KLM biedt al wifi aan aan boord van de Boeing 787- en Airbus A330-vloot en is bezig met het inbouwen ervan bij de Boeing 777-toestellen. Op dit moment is 81 procent van de intercontinentale vloot voorzien van internet.
De kans op schade aan jouw laptop of tablet is een stuk kleiner als je het apparaat meeneemt in de handbagage. Toch kan het apparaat ook dan nog beschadigen. Tijdens de vlucht kan jouw rugzak of trolley namelijk gaan schuiven in de bagagevakken. Dit kan schade aan het apparaat tot gevolg hebben.
Spontaan ontbranden
Daar komt bij dat weer een heel nieuw risico ontstaat als laptops verplicht in de ruimbagage moeten worden gestopt: brandgevaar. "Lithiumbatterijen, zeker de oudere types, zijn heel gevaarlijk", zegt Van Doesburg tegen RTL Nieuws. "Ze kunnen spontaan ontbranden."
Het grote verschil tussen de eerste twee functies en de derde zit hem in het gedrag van de smartphone: terwijl het toestel met Silent en Do Not Disturb het signaal zal blijven ontvangen en dus perfect zal werken, zal het activeren van Airplane Mode de mobiele verbinding van de smartphone uitschakelen.
Als u 'Niet storen' hebt ingeschakeld, verschijnt er een maansikkelsymbool in de statusbalk en op uw toegangsscherm.