De stoelen achterin Vroeger op de basis of middelbare school en nu misschien nog steeds wilde je altijd achterin zitten. Maar in het vliegtuig moet je dit echt niet willen. Nu vraag je jezelf misschien af waarom? Het is namelijk zo dat de stoelen achterin het vliegtuig een ingreep zijn op jouw privacy.
Dit is voornamelijk een kwestie van persoonlijke voorkeur, maar in het algemeen wordt aangenomen dat een stoel voorin te verkiezen valt boven een stoel achterin. In een gemiddeld vliegtuig zitten de First Class en de Business Class ook voorin het toestel, pas daarna volgt de Economy Class.
Als algemene regel geldt: vermijd vliegtuigstoelen in de buurt van de bemanning en de toiletten. Deze zijn erg druk en u zult er waarschijnlijk geen rust vinden. Zitplaatsen op de laatste rij zijn ook niet per se aan te bevelen, omdat de rugleuning meestal niet volledig kan worden weggeklapt.
"Uit gegevens blijkt dat de veiligste stoelen achterin het vliegtuig zitten, maar dat deze ook het oncomfortabelst zijn tijdens turbulentie ", aldus David Rimmer, CEO van AB Aviation Group en overlevende van een botsing in de lucht.
Ze analyseerden allerlei vliegtuigcrashes en moesten één belangrijke conclusie trekken: als je achterin het vliegtuig zit, zijn je overlevingskansen groter. Als het vliegtuig crasht, heb je een overlevingskans van 69% als je achter de vleugels zit. In het midden is dat 56% en voorin het vliegtuig is dat 49%.
Uiteindelijk bevestigde de Boeing 727 crashtest van 2012 dat, in het geval van een crash, passagiers die achterin het vliegtuig zitten een betere overlevingskans hebben . Het middelste gedeelte, met name bij de vleugels, biedt ook relatief betere kansen, terwijl het voorste gedeelte het gevaarlijkst is.
In het achterste deel van het vliegtuig stierf zo'n 32% van de passagiers - waarvan 'slechts' 28% op de middelste stoelen, waarschijnlijk omdat ze door hun medereizigers gebufferd werden -, versus 39% in het middelste deel en 38% in het voorste deel.
De middelste rijen, gelegen bij de nooduitgangen, worden echter als veiliger beschouwd voor het geval dat er na een crash een evacuatie nodig is. Bovendien is het voor passagiers die achterin het vliegtuig zitten, vanwege de nabijheid van de nooduitgangen aan de achterkant een veiligere optie, omdat het de evacuatietijd kan verkorten .
Stoelen bij de vleugels bieden de stabielste ervaring tijdens turbulentie. Vooraan in het vliegtuig: Hoewel minder stabiel dan de vleugels, zijn de stoelen vooraan doorgaans rustiger dan die achterin. Dit komt doordat de bewegingen aan de voorkant van het vliegtuig minder heftig zijn dan aan de achterkant.
Veel langeafstandsvliegtuigen hebben geen toiletten achterin, dus het is het stilste gebied in een vliegtuig . Bovendien is het dichtbij de kombuis om te stretchen, en is het mijn beste kans om bij lege stoelen te zitten.
Het hangt af van de luchtvaartmaatschappij. Sommige kiezen ervoor om de stoelen B en E op vliegtuigen met 2x2 stoelen te schrappen om de stoelen consistent te houden over de vloot heen. A en F zijn raamstoelen, C en D zijn gangpadstoelen, ongeacht of u in een 2x2 of een 3x3 vliegtuig zit.
Er zijn nog een paar andere stoelen die je in een vliegtuig wilt vermijden. Alle middelste stoelen zijn om voor de hand liggende redenen niet populair, en de stoelen voor een nooduitgang zijn ook niet ideaal. "Deze stoelen hebben meestal een beperkte kantelhoek voor het geval het vliegtuig moet worden geëvacueerd," legt Duff uit.
De beste stoelen
Het beste uitzicht heeft u vanaf de stoelen A35, L35, A39, L39, A40, L40, A41, L41, A42, L42. Dan is er namelijk geen vliegtuigvleugel dat het uitzicht in de weg zit. Voor de meeste beenruimte kunt u het beste voor de stoelen op rij 16 en rij 32 kiezen.
"De meest comfortabele plek om te zitten is boven de vleugels ", zegt commercieel piloot Patrick Smith, presentator van AskThePilot.com. Deze stoelen zitten dicht bij het zwaartepunt van het vliegtuig. "De meest ruige plek is meestal helemaal achterin. In de achterste rijen, het dichtst bij de staart, is het kloppen en zwaaien het meest uitgesproken."
'Het achterste deel van het vliegtuig heeft veel meer ruimte om te schommelen, helemaal vanachter voel je de turbulentie dus het hardst. Hoe meer je vooraan zit, hoe minder fel je er last van zal hebben, aangezien dat punt het stabielste is.
De stoelen voorin het vliegtuig zijn met name populair vanwege de in- en uitgang die dichtbij zijn. Zo kunnen reizigers het vliegtuig makkelijk betreden en na het landen ook snel weer verlaten. Dit geeft veel klanten tegelijkertijd een extra gevoel van veiligheid. Ook de stoelen met extra beenruimte zijn populair.
Extreme turbulentie is het allerergst. In dat geval kan een vliegtuig in een paar seconden dertig meter zakken, waarbij passagiers die hun gordel niet om hebben het zeer waarschijnlijk niet eens overleven, en dood door de cabine heenvliegen.
Burnham voegde toe: " Je ervaart doorgaans de meeste schokken en de grootste bewegingsvrijheid aan de achterkant van het vliegtuig ." Dat komt omdat de staart van het vliegtuig doorgaans de meeste beweging ervaart, vergelijkbaar met hoe de achterkant van een bus hobbeliger aanvoelt dan de voorkant.
Nee, je vliegtuig zal geen stukken verliezen of in tweeën scheuren omdat het hevig door elkaar geschud wordt. Meer nog: een vliegtuig is gebouwd om maar liefst 2,5 keer de hoogst gemeten turbulentie te weerstaan. Als dat geen geruststellend cijfer is.
In de vleugels van commerciële vliegtuigen wordt brandstof opgeslagen. Dit kan het gebied iets gevaarlijker maken in het onwaarschijnlijke geval dat er zich een noodsituatie voordoet .
Op 17 juli 2014 stortte vlucht MH17 van Malaysia Airlines neer in oost-Oekraïne. Daarbij kwamen alle 298 inzittenden om het leven. Uit onderzoek bleek dat het vliegtuig neergehaald werd door een BUK-raket.
Boeing en Airbus hebben een sterk veiligheidsrecord ondanks eerdere incidenten . Beide bedrijven verbeteren voortdurend ontwerpen en geven prioriteit aan de veiligheid van passagiers. Specifieke veiligheidsfuncties variëren per model en fabrikant. De keuze voor het "beste" vliegtuig hangt af van individuele behoeften en voorkeuren.
Veel mensen zitten het liefst voorin het vliegtuig, omdat ze dan het eerst uit kunnen stappen, maar dat is toch niet zo verstandig. De veiligste plek is namelijk achterin het toestel. Mensen die achterin zitten, hebben een kans van 68 procent om een vliegtuigongeluk te overleven. Vooraan is dat 62 procent.
In de top tien van meest turbulente routes scoort vooral Azië hoog. Zoals van Almaty, Kazachstan naar Bisjkek, Kirgistan (plek 2) en van Osaka, Japan naar Sendai, Japan (7).
Volgens het Global Peace Index (GPI), dat landen classificeert op basis van veiligheid, is IJsland het veiligste land ter wereld. Het land is bekend om zijn spectaculaire landschappen, van geisers en vulkanen tot watervallen en lagoons. Bovendien rapporteert IJsland zeer lage misdaadcijfers.