Nagelen wordt veroorzaakt doordat de motor nog koud is en de verbranding niet gelijkmatig verloopt. Ook kan het liggen aan een niet goed afgesteld ontstekingstijdstip. Als deze te vroeg staat afgesteld heeft dit ook nagelen als gevolg.
Deze plotselinge ontbranding van de grote hoeveelheid brandstof kan ook drukgolven veroorzaken waardoor bij een dieselmotor ook een soort pingelen kan optreden, dit wordt dan echter geen pingelen genoemd. Het te laat ontbranden heet: nagelen of dieselklop.
Brandstofverwarmers zijn de meest effectieve manier om te voorkomen dat dieselbrandstof gaat stollen. Ze controleren namelijk voortdurend de temperatuur van de brandstof en passen de temperatuur van het verwarmingselement hierop aan.
Gelling is een term die vaak verward wordt met icing. Gelling treedt op wanneer paraffinewas in dieselbrandstof stolt en zich bindt bij extreem lage temperaturen . Dit staat bekend als het wolkpunt van de brandstof, dat voor diesel nr. 2 doorgaans rond de 14°F ligt.
Toch gaat een dieselmotor over het algemeen aanzienlijk langer mee dan een benzinemotor. Dit heeft te maken met een aantal factoren. Zo is een dieselmotor robuuster gebouwd, draait een diesel motor gemiddeld gezien minder toeren en veroorzaakt diesel minder slijtage dan benzine.
Dieselbrandstof bevat moleculen met een langere keten en bevat daarom meer koolstof ten opzichte van waterstof . Dit duurt langer om volledig te verbranden, vandaar de lagere toerentallimiet. Het is echter ook de reden voor het hogere koppel - er is meer specifieke energie beschikbaar uit dieselbrandstof.
De benzinemotor trekt sneller op en heeft doorgaans meer vermogen. Het laatste verschil zit in de brandstof (verbruik) en kosten. Een dieselmotor is duurder in wegenbelasting en verzekering. De prijs per liter diesel is daarentegen weer goedkoper dan benzine.
Concluderend, wanneer uw dieselmotor afslaat, is het eerste wat u moet controleren het brandstofsysteem. Dit omvat het controleren op blokkades of lekken in de brandstoftank, brandstofleidingen en filters . Als deze allemaal in goede staat zijn, moet u doorgaan met het controleren van motorcomponenten op defecten of slijtage.
Over het algemeen hebben benzinemotoren een levensduur tot +/- 300.000 kilometer. Bij een dieselmotor ligt dit op +/- 400.000 kilometer. In Nederland kopen we het meeste gebruikte ofwel tweedehandse auto's.
Meest betrouwbaar: Seat Leon diesel (2013-2020).
Controleer uw motorringen
Als de zuigerveren van de motor beschadigd zijn, kan dat zwarte rook uit de uitlaat veroorzaken bij het accelereren. U wilt er zeker van zijn dat dit niet het geval is door ze in een autoreparatiewerkplaats te laten controleren en ze indien nodig te vervangen. Dit voorkomt ook de zwarte rook.
Bij welke temperatuur wordt diesel gelleerd? Bij ongeveer 14-15 graden Fahrenheit kristalliseert de paraffinewas volledig, waardoor het filter verstopt raakt en er geen brandstof meer door de tank kan stromen. Mensen in deze branche noemen dit het Cloud Filter Plugging Point (CFPP).
in een voertuig met een handgeschakelde versnellingsbak de motor stoppen door een hoge versnelling in te schakelen (bijv. 4e, 5e, 6e enz.), met voetrem en parkeerrem volledig aangetrokken en de koppeling snel los om het motortoerental tot stilstand te brengen, zonder het voertuig te verplaatsen.
Wanneer er benzine in een dieselmotor zit, ontstaat er direct schade. Diesel heeft een smerende functie en het brandstofsysteem van een benzineauto is hier niet tegen bestand. Wanneer u een dieselauto start met benzine in de tank, zal dit in de meeste gevallen direct schade opleveren.
Pingelen, of ook wel vaak “kloppen” genoemd, betekent dat de benzine of gas zelf ontbrand. De brandstof ontbrand dan uit zichzelf i.p.v. door de vonk van een bougie. De ontbranding is dan te vroeg, de zuiger is nog op weg omhoog terwijl de ontbranding al plaats vindt.
Een diesel bougie bestaat niet. Een dieselmotor werkt namelijk compleet anders. De bougie voor een auto met diesel als brandstof is een gloeibougie. De brandstof diesel wordt ingespoten in de motor en is zelf ontbrandend.
De levensduur van een gemiddelde dieselmotor is ergens tussen de 400.000 mijl en 1.000.000 mijl , terwijl de gemiddelde levensduur van een benzinemotor ongeveer 200.000 mijl is. Hoe komt dat? Dieselmotoren zijn anders ontworpen dan benzinemotoren, wat betekent dat ze meer ruimte in de motor hebben voor meer olie om vrij te bewegen.
Voor een gebruikte dieselauto is de ideale jaarkilometrage minder dan 100.000 km. Je kunt echter goede voertuigen vinden tussen 100.000 en 200.000 km, wetende dat dieselmotoren een uithoudingsvermogen hebben dat veel verder gaat dan deze grens.
Op de tweedehandsmarkt zijn dieselauto's ook in 2024 populairder dan gebruikte elektrische auto's. Dat en meer blijkt uit cijfers die Automotive Mediaventions vrijgeeft. In de statistieken van nieuwe personenauto's die in Nederland worden geregistreerd, lijken auto's met een dieselmotor op sterven na dood.
Er zijn verschillende redenen waarom uw auto kan uitvallen. Deze vallen over het algemeen onder de volgende: een elektrisch probleem (defecte sensor of regelmodule), een brandstofprobleem (geblokkeerd brandstoffilter of defecte brandstofpomp) of een vonkprobleem (defecte bobine of defecte bougies) .
Let wel, laat de auto niet te lang stationair opwarmen. Een minuut is volgens verschillende onderzoeken genoeg. Daarna is het belangrijk om tien tot vijftien minuten rustig aan te rijden en de motor niet te veel te belasten. Zo gaat een cilindermotor het langst mee.
Als een turbo het begeeft, kan dit symptomen veroorzaken zoals een afname van het vermogen, een lager brandstofverbruik, vreemde zoemende/fluitende geluiden, soms overtollige rook uit de uitlaat en meestal verschijnt er ook een motorstoringslampje of een melding op het dashboard.
Diesel heeft normaal gesproken niet de voorkeur voor speedracen, vanwege het over het algemeen hogere gewicht vergeleken met een benzinevoertuig . Dieselvoertuigen kunnen echter in sommige evenementen onafhankelijk van andere deelnemers worden geclassificeerd.
Over het 'overwinteren van diesel in de brandstoftank' zijn hele internetfora volgeschreven. Leveranciers van brandstof en motoren waarschuwen dat diesel tegenwoordig maar drie maanden houdbaar is. Daarna ontstaat er waterdamp waardoor diesel-bacteriën kunnen groeien.
Een turbodiesel verbetert de prestaties , maar dat gaat vaak ten koste van een trager gevoel bij het rijden op de weg. Hoewel benzinemotoren bekend staan om hun hogere koppel en prestaties, zijn er enkele scenario's waarbij een laag toerentalkoppel de voorkeur heeft.