Zonder katalysator kan uw auto prima functioneren. Wel voldoen de uitlaatgassen niet aan de wettelijke eis en zodoende bent u in principe in overtreding; de auto voldoet niet meer aan de typegoedkeuring. Er is echter geen handhaving op behalve controle van de samenstelling van de uitlaatgassen tijdens de APK.
Wettelijk gezien is het niet toegestaan met een uitlaat lijn te rijden waar niet op zijn minst 1 goedwerkende 'kat' in gemonteerd is. Toch rijden veel tuners met een compleet open uitlaat om dus de performance te optimaliseren.
Geen dempers? Geen probleem! Alle dempers mogen uit de uitlaat verwijderd worden. Het is geen APK-afkeurpunt.
Bij een straight pipe uitlaat is er geen sprake meer van uitlaatdemping. Hierbij wordt de volledige uitlaat gemaakt van buis. Dit is de optie voor de meest luide sportuitlaat. Het plaatsen van een straight pipe uitlaat is ook niet legaal.
Welk validatieverslag dient de uitlaat te hebben? Een niet-originele uitlaat dient in België een e- of E-goedgekeurd homologatieattest te hebben die door de goedkeuringsinstantie 'Departement Mobiliteit en Openbare Werken' is vrijgegeven. Om misverstanden te voorkomen: bij uitlaten krijg je geen GOCA Attest.
Wij raden altijd aan om te beginnen met een downpipe alvorens te beginnen met de rest van de uitlaat aan te passen, dit omdat die downpipe meestal al het gewenste geluid geeft. Een BMW Downpipe kan al tot 25 pk en 25nm extra leveren, enkel door de downpipe te monteren.
Is een catback legaal? We kunnen uw catback bouwen met een straat- en/of circuitfocus. De belangrijkste aspecten, als het gaat om legaliteit, zijn het geluidsniveau, de bevestiging en de bouwtechnische vereisten. Het geluidsniveau wordt bepaald door de aanwezigheid van uitlaatdempers.
Een downpipe is het eerste stuk van een uitlaat. De downpipe verbindt de (warme) kant van de turbo met de rest van de uitlaat. De downpipe is vrijwel alleen te vinden op auto's die zijn uitgerust met een turbo. Dit geldt zowel voor benzine- als dieselmotoren.
Onze deskundige medewerkers kennen de regels en zorgen dat jouw kleppensysteem uitlaat APK vriendelijk zal zijn. Een klep in de uitlaat is legaal, zolang het geluidsniveau onder 2 db blijft.
Als de katalysator niet meer functioneert, zal het motorstoringslampje in het dashboard gaan branden. Andere mogelijke storingen zijn een motor die sneller oververhit raakt, nare luchtjes onder de auto, teruglopend motorvermogen of meer rook uit de uitlaat.
Tot vier decibel te hard is de bekeuring € 320 en vanaf een uitlaat die vier decibel te hard is krijg je een boete van € 450. Daarnaast moeten de voertuigen die een WOK-status opgelegd hebben gekregen opnieuw gekeurd worden bij de RDW om weer te mogen rijden.
Toyota-katalysatoren zijn populair bij dieven omdat er zo'n vijf gram platina, palladium en rodium in zit. Bij andere merken was dit gemiddeld zo'n drie gram. Meer edelmetaal, betekent schonere uitlaatgassen, een betere emissieklasse en dus minder belasting betalen.
Personenauto's met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking die in gebruik zijn genomen na 31 december 1995, moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde.
De schadelijke stoffen worden niet meer omgezet in veilige stoffen. Wij raden u aan om naar de, voor u dichtstbijzijnde, TOP Merkspecialist te rijden en de katalysator te laten vervangen. Doorrijden wanneer het katalysator lampje brandt zal resulteren in meer schade aan de motor van uw auto.
Je kunt een kapotte katalysator ook herkennen aan: De maximum rijsnelheid wordt minder (dit gebeurt geleidelijk)Stijging uitstoot milieu onvriendelijke gassen (dit is voor de bestuurder nauwelijks te merken)
Met een downpipe de APK keuring doorkomen heeft alles te maken met de roettest en het aantal decibels. De experts van WS-Exhaust Systems zorgen ervoor dat jouw downpipe net genoeg geluid maakt om lekker te klinken, maar toch door de APK keuring komt.
Een RVS downpipe vergroot namelijk de doorlaat, waardoor er meer lucht doorheen gaat en de prestaties zullen verbeteren. Tevens kunnen roetfilters en katalysators weggelaten worden, die het geluid dempen en de luchtdoorlaat verminderen. Een downpipe is een absolute must-have voor sportieve rijders en autoliefhebbers.
Prijzen van een downpipe beginnen vanaf € 250. Complete uitlaat-lijn kost je circa € 1.200. Tip: probeer eens gebruikte uitlaat delen te vinden. Vaak net zo goed, en scheelt een hoop geld.
Is het verwijderen van de einddemper legaal? Ja.Het verwijderen van de einddemper is legaal. Je zult ook geen problemen krijgen met een APK.
Tussen 1980 en 2016 is het toegestane rijdend geluidsniveau van nieuwe auto's al van 84 decibel naar 72 decibel gedaald. Vanaf dit jaar (per 1 september 2020) gaat de algemene limiet omlaag naar 70 decibel. In 2024 mogen nieuw geproduceerde auto's zelfs niet meer dan 68 decibel maken.
Als je deze verwijdert krijg je verminderde tegendruk, dus minder koppel onderin, maar meer vermogen bovenin. Hoe sportiever de motor, hoe groter de prestatieverbetering kan zijn.
Hoeveel je motor kan hebben is natuurlijk ook afhankelijk van zijn conditie en de onderdelen die je gebruikt. Over het algemeen kun je ervan uitgaan dat een standaard 1.5 Honda motor tot ongeveer 200 pk aankan. Zet je een turbo op je 1.6 VTI, dan kan je tot zo'n 260 pk vragen van je standaard motor.
Bij een turbomotor is chiptuning extra lonend. Door de opgeschroefde turbodruk is 30 tot 40% extra vermogen makkelijk haalbaar.
Kosten van het verwijderen van een middendemper
Er zijn gelukkig bedrijven die gespecialiseerd zijn in auto-upgrades zoals chiptuning, maar ook in het monteren van andere uitlaten. Hier trek je wel de portemonnee voor: prijzen beginnen bij 350 euro.