Dat heeft alles te maken met je eigen veiligheid. Mocht er namelijk iets gebeuren tijdens het opstijgen of landen – de risicovolle momenten van de vlucht – dan zijn je ogen alvast gewend aan de duisternis of het buitenlicht en kan je sneller reageren. Om dezelfde reden gaan dan ook altijd de lichten in de cabine uit.
Het antwoord op deze vraag is vrij kort: het openen van de luikjes heeft wel degelijk iets te maken met veiligheid. Ten eerste zorgt het ervoor dat de ogen van de passagiers kunnen wennen aan het licht buiten. Zo kunnen ze beter zien wanneer er, in een mogelijke noodsituatie, snel gereageerd moet worden.
Omwille van veiligheidsredenen stijgen en landen vliegtuigen tegen de wind in. Zo wordt de snelheid tot een minimum herleid bij de landing, en helpt het de vliegtuigen lift te genereren bij het opstijgen. Daarbovenop moet zijwind beperkt blijven om te voorkomen dat vliegtuigen van hun traject afwijken.
Wanneer de vleugel van het vliegtuig door de lucht gaat, splijt hij de luchtstroom. Een deel van de lucht gaat daardoor over de vleugel, het andere deel eronder. De vleugels hebben een bolle bovenkant en een platte onderkant. Daardoor gaat de lucht boven de vleugel sneller dan de lucht eronder.
Doordat de luikjes omhoog zijn kunnen je ogen wennen aan het licht buiten. Wennen aan het buitenlicht is ook de reden dat tijdens start en landing de lichten in het vliegtuig gedoofd zijn.
Sommige kleine vliegtuigen hebben een erg lage stall-snelheid. Als er genoeg tegenwind is kan zo'n toestel schijnbaar stil in de lucht hangen.
250 km per uur
Zo'n groot vliegtuig heeft een hele lange startbaan nodig om zo hard te kunnen, wel 3 kilometer lang! Op een vliegdekschip heb je niet zo'n lange startbaan. Daarom kunnen grote vliegtuigen daar ook niet vanaf opstijgen.
Prepare for Landing / Prepare for Takeoff
Wanneer vóór het opstijgen "Prepare for Takeoff" of vóór het landen "Prepare for Landing" over de boordluidsprekers klinkt, is dit in luchtvaarttermen een teken dat het cabinepersoneel alle veiligheidsgerelateerde taken snel en nauwgezet moet uitvoeren.
Piloten hebben een navigatiesysteem om hun route in de lucht te bepalen. Maar ze worden ook altijd bijgestaan door mensen op de grond, luchtverkeersleiders. Als je met de auto op vakantie gaat, kunnen je ouders gewoon de tomtom gebruiken, een navigatiesysteem. Piloten hebben ook een navigatiesysteem.
Je krijgt extra snel last van Hypoxia als je een lange tijd in een warme ruimte verblijft. Om flauwvallen en andere klachten te voorkomen, wordt daarom de temperatuur in vliegtuigen een paar graden kouder dan gemiddeld gehouden.
Opstijgen of landen tijdens slecht weer kan erg lastig zijn voor piloten. Want zij moeten hun vliegtuig veilig in de lucht brengen of op de grond zetten. Slecht zicht, windvlagen of een gladde landingsbaan werken dan niet echt mee.
De kans op blikseminslag rondom een groot metalen object in een open terrein is groot en met het afhandelingsverbod verkleinen we het risico op ongelukken. Het kan dus voorkomen dat jij met onweer comfortabel en veilig in het vliegtuig zit, maar dat je toch even moet wachten voordat je kunt opstijgen of uitstappen!
Wanneer mag alles weer open? De weerexperts adviseren om te wachten tot na zonsondergang, want aan het einde van de middag en het begin van de avond is de temperatuur het hoogst. Rond een uur of tien 's avonds begint de zon te zakken, dus voor die tijd is het verstandig om alles dicht te houden.
Ramen dicht, ventilatie open.
Lekker hoor die wind door je haren als je aan het rijden bent. Het is alleen niet zo lekker voor je brandstofverbruik. Een open raam geeft bij hoge snelheid tot 5% meer verbruik.
Zo houd je zonlicht en hitte buiten. De GGD adviseert om ramen en deuren te sluiten als de temperatuur buiten hoger is dan binnen. 's Avonds laat, 's nachts en 's ochtends vroeg is het advies juist om de ramen en tussendeuren open te zetten.
Check je salaris!
De meerderheid van Piloten e.d. verdient een salaris tussen € 2.648 en € 6.636 per maand in 2023. Een maandloon voor beginnende Piloten e.d. varieert van € 2.648 tot € 3.982. Na 5 jaar werkervaring zal hun inkomen tussen € 3.144 en € 4.871 per maand liggen.
De laatste fase van de vlucht heet de daalvlucht. Deze wordt meestal ingezet en uitgevoerd volgens het vluchtplan. Het vluchtplan bestaat uit navigatie punten die het vliegtuig begeleiden naar het vliegveld. Het laatste stukje van de daling gaat via een standaard route, ook wel STAR genoemd.
Midden jaren 1990 hanteerden de meeste maatschappijen een omdraaitijd van 45 tot 50 minuten voor de kleinere types zoals de Airbus A320, Boeing 737 en Fokker 100. Inmiddels is dit bij “low-cost” maatschappijen teruggebracht tot 30 minuten.
Deze soort turbulentie is vrij makkelijk te voorspellen. Piloten bestuderen voorafgaand aan een vlucht de weersvoorspellingen en weten dus vaak wel waar en wanneer ze turbulentie kunnen verwachten. Tijdens de vlucht hebben ze ook nog eens contact met de luchtverkeersleiding en collega's in andere vliegtuigen.
Gemiddeld verdient een piloot bij KLM tussen de 100.000 en 150.000 euro per jaar, maar dat loopt op tot wel 250.000 euro per jaar, zegt de maatschappij. Daarmee behoren de piloten van KLM tot de best betaalde in Europa. Bij prijsvechters als Ryanair en Easyjet verdienen piloten een stuk minder.
Voor- en nadelen van een carrière als piloot
Zo ben je als piloot veel van huis, maak je vaak lange dagen en kun je door het tijdsverschil en de hoge werkdruk behoorlijk moe worden. Daarnaast beperkt het reizen zich vaak tot de lokale airport en het dichtstbijzijnde hotel.
Tijdens de vlucht houdt de piloot de systemen in de gaten en neemt eigenlijk alleen het stuur over tijdens een noodgeval. Noodgevallen vinden zelden plaats. Dit betekent dat een piloot te allen tijde alert moet blijven.
Hoe hoger je vliegt, des te ijler de lucht.En dat betekent dat je minder luchtweerstand ondervindt en minder brandstof verbruikt. 'Het probleem is dat er op een gegeven moment niet genoeg zuurstof meer in de lucht zit om de motoren goed te laten functioneren', zegt luchtvaartdeskundige Joris Melkert van de TU Delft.
Na een landing op Schiphol remmen vliegtuigen af op de motor. Door de stuwkracht van de motoren om te draaien met de straalomkeerders, remt het vliegtuig sneller af. Hierdoor hoeven de remmen op de banden minder werk te verrichten, waardoor beide minder snel slijten.