Over het algemeen gaan carbon wielen jaren mee. Het wiel slijt in principe niet. Bij carbon wielen met velgremmen is er nog wel sprake van slijtage, maar bij wielen met schijfremmen eigenlijk helemaal niet meer. De enige dingen die kapot kunnen gaan zijn de schijfremmen zelf of kleine onderdelen zoals spaken of lagers.
Gewicht. Carbon is een lichter materiaal dan aluminium. Zo weegt een carbon wielsetje met 45 mm hoge velgen ongeveer evenveel als een aluminium wielsetje met 20 mm hoge velgen. Er wordt vaak gezegd dat 1 gram verlies aan de wielen hetzelfde is als 2 gramverlies aan het frame door het roterende gewicht.
Carbon wielen hebben enorme voordelen ten opzichte van standaard aluminium wielen. Ze zijn stijver en daardoor heel responsief en hebben een heel direct stuurgedrag. Daarnaast maakt het lichte materiaal het mogelijk om hoge velgen te maken wat het materiaal ideaal maakt voor aerodynamische wielen.
Als een wiel goed ingespaakt is gaan spaken levenslang mee, en kunnen zelfs bij het vervangen van velg of naaf opnieuw gebruik worden. 11.000 km is bitter weinig voor een wielset. Als je velg nu al versleten is dan heb je waarschijnlijk heel veel in regen, modder en vriesweer (zout) gefietst.
De Swiss stop Black Prince Flash Pro heeft de beste remkracht van alle remblokken op de markt. Daarnaast heeft het een verlaging van de maximale temperatuur van 44%. Heeft u carbonremranden en gaat u de bergen in, kies dan zeker voor deze remblok! Ook de remkracht met regenachtig weer is beter dan welke carbon blok.
Resin remblokken zijn goed doseerbaar, grijpen goed aan en maken weinig geluid. Het nadeel is dat ze sneller warm worden dan metalen blokjes, waardoor ze minder geschikt zijn in lange afdalingen. Resin remblokken zijn voor zowel geslepen als geperste remschijven te gebruiken.
Het is een materiaal dat bestaat uit dunne vezels van koolstof. Deze vezels hebben een dikte van circa 5 a 10 micrometer, bestaande uit langgerekte koolstofkristallen die min of meer evenwijdig zijn met de vezel.
Een heel groot voordeel van een hoge velg is de aerodynamica. De aerodynamica zorgt dat je met dezelfde krachtsinspanning een stukje sneller bent. Dat is ook vaak de reden dat wedstrijdrenners kiezen voor een hoge velg met een vlakke rit. Een ander voordeel is van hoge carbon velg is de stijfheid.
Carbonpapier verbrandt heel gemakkelijk bij verhitting aan de lucht, zowel het carbon als het papier. Als je koolstof bedoelt. Dat zal bij verhitting aan de lucht ook gewoon verbranden tot CO2. Maar sluit je het af van de lucht, dan smelt koolstof bij 3500 graden.
Beste koop: SHIMANO Dura-Ace WH-9000-C24-CL
De carbon-aluminium velg is licht en biedt in combinatie met de typische Dura-Ace betrouwbaarheid de garantie op probleemloos gebruik. Een aluminium remrand kun je onder alle omstandigheden gebruiken en tegenover de full carbon sets blijft de prijs gunstig.
Waarom zijn de wielen zo belangrijk? De wielen zijn misschien wel de belangrijkste onderdelen van je racefiets. Het upgraden van je wielen kan ervoor zorgen dat je sneller fietst, je fiets minder zwaar is, dat je beter stuurt en dat je over het algemeen een snellere, betere fiets hebt.
Carbon is namelijk extreem licht, maar tegelijkertijd toch sterk. Een ander voordeel van een frame gemaakt van carbon is dat dit materiaal niet roest. In tegenstelling tot andere materialen heeft carbon vrijwel nooit last van materiaalmoeheid. Door het 'stijve' carbon voelt het aan alsof elke trap raak is.
Aerodynamica is de reden dat wielrenners met een dicht achterwiel rijden, zegt Blocken. Met zo'n achterwiel hebben de renners minder last van de luchtweerstand.
Het frame kan namelijk goed tegen een stootje en is hierdoor iets steviger dan carbon. Let er wel op dat aluminium na verloop van tijd wat 'moe' kan worden. Het frame wordt dan minder stijf en zal wat gaan zwabberen. Aluminium heeft ook het voordeel dat het een relatief licht materiaal is, lichter dan staal.
Een dicht achterwiel blijkt op een tijdrit van veertig kilometer maar liefst een voordeel van twee tot drie minuten op te leveren ten opzichte het ouderwetse spaakwiel.
Dus als je een goede upgrade wilt doen denk dan niet meteen aan een nieuwe fiets maar ga op zoek naar betere wielen. Als je graag klimt zijn lichte wielen en stijve wielen ideaal. Zelfs bij nieuwe fietsen is het aan te raden om een model met betere wielen te kopen.
Levert op: tot wel 8% meer snelheid. Een verbeterde houding is letterlijk gratis snelheid. Door aerodynamischer op je fiets te zitten kan je enorme tijdwinst boeken. Van een rechtop houding naar een houding in de beugels en dan ook nog eens netjes met je hoofd naar beneden zou je zo'n 8% sneller maken.
Carbon fibre reinforced plastic (CFRP) is een composiet: letterlijk een samenstelling van 2 materialen waardoor de gemengde eigenschappen beter zijn dan de basis. Omdat de verwerking van koolstofvezel bijna altijd met de hand gebeurt, is het een duur materiaal.
Een groot voordeel van carbon is dat het materiaal (meestal) nog lichter en stijver is dan aluminium. Omdat carbon vroeger nog lastig en niet goedkoop was om te produceren, reden alleen de profs rond met een carbon fietsframe. Tegenwoordig is carbon het meest gebruikte materiaal op de racefiets.
Wat kost een carbon racefiets? Een racefiets van carbon is meestal duurder dan een racefiets van aluminium. Voor een goede racefiets van aluminium beginnen de prijzen rond de 1.000 euro. Voor een goede racefiets van carbon beginnen de prijzen rond de 1.750 euro.
De interne velgbreedte moet dus minimaal 20 mm zijn. Maar als uw band 40 mm is en u van plan bent hem te gebruiken voor onverharde wegen, is een interne velgbreedte tussen 21 mm en 24 mm ideaal. Dus we denken 21 mm - 25 mm binnenbreedte Carbon wielen zijn ideaal voor gravelbikes.
Fulcrum wielen hebben al een lange geschiedenis. De techniek achter de wielen komen bij Campagnolo vandaan en zij staan bekend om de hoge kwaliteit en lange levensduur. De Fulcrum racefiets wielen collectie is vooral sterk bij de allround wielen.
Er zijn wielen in de handel met 16 spaken voor en 20 achter en zelfs 12 spaken voor en 16 achter. Sommige coureurs zullen hier op kunnen rijden, voor de meesten is niet aan te raden. Mocht een spaak breken bij dit soort wielen dan krijg je een dermate grote slag in je wiel dat verder rijden niet meer mogelijk is.
Controleer de status van je remblokken regelmatig. Remblokjes zijn voorzien van slijtage-indicatoren. Wanneer de inkepingen in het blokje zijn verdwenen dan is je remblokje versleten en moet deze vervangen worden.