Waarom worden coureurs na een race gewogen? Ja, F1-coureurs worden na een Grand Prix om twee redenen gewogen. De eerste is om te meten hoeveel gewicht de coureur tijdens de race is kwijtgeraakt en de tweede reden is om te kijken of de coureur en de auto nog steeds op het minimale gewicht uitkomen.
F1-coureurs worden na de race gewogen om te controleren of ze voldoen aan het minimumgewicht en om eventuele gewichtsverlies tijdens de race te meten.
Checken van de bandentemperatuur, bijstellen van de rembalans, het team op de hoogte houden van je gevoel bij de banden en ga zo maar door. En dan ook nog eens sturen, gas geven en tussendoor een slokje drinken.
In meeste gevallen verlaat het vocht het lichaam dus op een andere manier. Wanneer het echt niet anders kan dan plast de coureur gewoon in zijn broek.
Een ander onderzoek noemt kokoswater een goede sportdrank, omdat het gemakkelijk lichaamsvloeistoffen bijvult. Als Verstappen dus veel zweet, zorgt het kokoswater ervoor dat hij niet uitgedroogd. Na de race drinkt Max Verstappen het liefste champagne uit een grote fles met nummer 1 erop, vermoeden we.
Zo kan een Formule 1-bolide dankzij de intermediate-banden van Pirelli maar liefst 150 liter water per seconde verwerken. Ter vergelijking, een normale straatauto kan circa 40 liter per seconde wegwerken.
Bij de wat minder intensieve races is dit niet altijd een direct probleem, maar op sommige circuits kan het echt een nadeel of zelfs gevaarlijk zijn. Formule 1-coureurs drinken daarom voorafgaand aan een race vaak anderhalve liter water.
Vrouwelijke coureurs Formule 1 wordt als een mannensport gezien, maar vrouwen kunnen gewoon meedoen. NRC sprak de drie nog levende vrouwelijke F1-coureurs nu dit weekend vrouwen van de F1 Academy op Zandvoort racen.
Een Formule 1-wagen trekt makkelijk op tot 300 km/h, maar omdat de coureur wordt blootgesteld aan enorme g-krachten kan hij de bochten meestal niet met die snelheid nemen. In een bocht op de baan in Istanbul kan een coureur bijvoorbeeld te maken krijgen met 5,5 g in zeven seconden als hij de bocht neemt met 285 km/h.
De Formule 1-coureurs doen het vaak genoeg. Zomaar je helm even afzetten en een slok uit een beker drinken lukt natuurlijk niet. Het geavanceerde drinksysteem zorgt ervoor dat dit niet hoeft. Althans, bijna altijd dan.
Normaal gesproken ervaren Formule 1-coureurs in bochten, bij het remmen en het gas geven ongeveer 4 tot 6 G-krachten. Aangezien dit relatief lage hoeveelheden zijn, waar je slechts voor een korte tijd aan blootgesteld wordt, kan 't weinig kwaad. Maar bij een crash is dit plotseling veel meer.
Het gewicht van een Formule 1 auto
Grotere, zwaardere coureurs waren daarbij lang in het nadeel. Nu is afgesproken dat de auto inclusief coureur sinds 2022 minimaal 795 kilogram moet wegen, waarvan de coureur en zijn stoeltje altijd voor minimaal 80 kilo meetellen.
Door met een rietje te drinken, komt de drank meer in contact met je gehemelte. De huid van het gehemelte is erg dun en sterk doorbloed, waardoor stoffen gemakkelijk in de bloedsomloop terechtkomen. Alcohol komt langs deze weg sneller in het bloed dan via de maag en de darmen.
Teams doen om die reden hun uiterste best om zo dicht mogelijk bij het minimumgewicht van 798 kilo te komen. F1-coureurs verliezen tijdens een race gemiddeld twee tot drie kilo lichaamsgewicht, grotendeels door het zweten.
De motor van een Formule 1-auto is een krachtige 1,6 liter V6-turbomotor met hybride technologie. Deze motor produceert ongeveer 1000 pk, wat ongeveer gelijk is aan het vermogen van tien personenauto's. De motor is ontworpen om een hoog toerental te kunnen draaien, tot wel 15.000 toeren per minuut.
Op basis van de genoemde bedragen, kan een Formule 1-auto gemiddeld wel zo'n 6 miljoen tot soms wel 14 miljoen euro kosten. En daarbij zijn de kosten voor reparatie tijdens én na een race nog niet eens meegenomen.
Formule 1. De hoogste topsnelheid van een Formule 1-bolide gemeten in een officieel Grand Prix-weekend staat op naam van Valtteri Bottas: 378 kilometer per uur. Dat noteerde Mercedes F1-coureur in de vrije training van de Grand Prix van Azerbeidzjan in 2016.
Het lijkt onmogelijk, maar door de aerodynamische karakteristieken van de F1-wagens is het wel degelijk mogelijk. De reden dat Formule 1-bolides ondersteboven kunnen rijden, zit hem in de enorme hoeveel downforce die gegenereerd wordt door vleugels, maar ook door bijvoorbeeld de diffuser onder de auto.
De brandstoftanks van F1-auto's hebben een capaciteit van maximaal 110 kg. Een Formule 1 auto heeft een brandstoftank met een maximale capaciteit van 110 kilogram. Dat is ongeveer gelijk aan 140 liter benzine.
Coureur worden: eerst de racelicentie
Dit theorie- en praktijkexamen kun je afleggen bij verschillende racescholen in Nederland. Beginnende coureurs mogen al vanaf hun 15e jaar toetreden tot de autosport, mits ze in dat jaar 16 worden.
Hoe zit dat precies? Coureurs betalen een basisbedrag voor hun superlicentie van 10.400 euro.Die betaalt iedereen, ongeacht de prestaties in het vorige seizoen. De rest van het te betalen bedrag wordt bepaalt aan de hand van het aantal gescoorde punten in het vorige seizoen.
Er is geen maximum gewicht vastgesteld voor een F1-auto, maar overgewicht is allesbehalve gewenst in F1. Een hoger gewicht maakt de auto trager, dus F1-teams willen zo dicht mogelijk bij het minimum gewicht zitten.
De tanks moeten direct achter de coureur en voor de motor worden geplaatst. Dat verklaart ook waarom één zijde van de brandstoftank uit een Formule 1-auto rond is, want hier begint het stoeltje van de coureur. De tanks die in de F1 worden gebruikt komen allemaal bij één bedrijf vandaan: Aero Tec Laboratories.
In 2001 stelde de FIA een gewichtslimiet voor van 1,25 kilogram. Vanaf dat moment worden de helmen alleen nog maar van carbon gemaakt, dat tegelijk lichter en sterker is. In 2003 werd het zogeheten Hans-systeem verplicht ter bescherming van mogelijk nekletsel.
Wielrenners die een volledige Tour de France uitrijden, verbranden ongeveer 120.000 kilocalorieën (kcal) in 23 dagen. Dat is een gemiddelde van bijna 6.000 kcal per etappe. Hebben de wielrenners te maken met een moeilijk parcours met veel klimmeters, dan kan dit oplopen tot wel 8.000 kcal per wedstrijddag.