Ook als jouw mazouttank volledig leeg is zal je deze nog moeten laten saneren en in de meeste gevallen ook moeten verwijderen. Als je dit niet doet, kan er in de loop van de jaren namelijk bodemverontreiniging ontstaan die op kunnen lopen tot wel tienduizenden euro's.
Een bovengrondse mazouttank verwijderen kost in totaal 700 à 1.500 euro. De reinigingskosten bedragen 500 à 1.000 euro. Voor verwijdering betaal je 200 à 500 euro extra.
Het saneren van een tank hoeft niet veel te kosten, een tanksanering begint al vanaf €555 excl. BTW.
Gemiddelde levensduur van een tank is 30 à 40 jaar, maar het kan dus nog oplopen. Als je tank gekeurd is en de keurder heeft niets gezegd over slijtage of hij heeft er niet op gewezen dat je moet oppassen, dan hoef je je in principe geen zorgen te maken.
Een bovengrondse stookolietank moet sinds 1 maart 2009 na ingebruikname niet meer periodiek gecontroleerd worden. Alleen de controle bij de plaatsing is verplicht.
Vanaf 1 januari 2022 mag je een stookolieketel in je bestaande woning nog vervangen door een nieuwe hoogrendementsketel op stookolie op voorwaarde dat die woning niet aansluitbaar is op het bestaande aardgasnet.
Een mazouttank moet u goed reinigen. Deze taak doet u niet zelf, hier bestaan professionele reinigingsdiensten voor. Tijdens het reinigen worden de overblijfselen van de stookolie, een residu die schadelijk kan zijn, weggehaald met een pomp.
Voor de reiniging komt er een technieker bij je langs die eerst en vooral jouw ondergrondse of bovengrondse mazouttank volledig leegmaakt. Daarna wordt de tank gereinigd met biologisch afbreekbare producten. Het residu en het afvalwater worden afgevoerd naar een erkende verwerkingsinstallatie.
Het verwijderen van een olietank kost minimaal € 1.000. Daar kunnen nog kosten bijkomen voor bodemsanering. De ligging van het pand en de bereikbaarheid van de tank bepalen ook de uiteindelijke prijs. Offertes kunt u aanvragen bij Kiwa-erkende saneringsbedrijven.
Stookoliebranders gaan gemiddeld 15 jaar mee en een mazoutketel ongeveer 30 jaar, afhankelijk van de kwaliteit van het toestel. Doorgaans moet je dus minstens 1 keer je brander vervangen voor je een nieuwe verwarmingsketel laat plaatsen.
Als er nog bruikbare brandstof in je mazouttank zit, pompen we de tank eerst leeg en slaan het overschot op in een tankwagen. Daarna gebruiken we een vacuümpomp om het nog aanwezige vloeibaar afval (mazout en slib) op te pompen.
U kunt de stookolie ook gemakkelijk losweken door ze zachter te maken met een vetstof, zoals boter, vaseline of keukenolie. Laat de vetstof een tiental minuten inwerken voor u begint te krabben of wrijven.
Maak het mangat vrij. Het mangat is het deel van de mazouttank waar zich de vulmond en in sommige gevallen ook de overvulbeveiliging bevinden. Het is belangrijk dat het mangat volledig zichtbaar is en dat er geen puin of beton op ligt. Het mangat moet dus bereikbaar zijn voor onze mensen.
Een ondergrondse tank is een tank van staal of kunststof die geheel of gedeeltelijk in de bodem ligt of is ingeterpt. Dit houdt in dat er een aarden wal omheen zit, zodat de tank volledig door grond wordt omgeven.
Een budgetvriendelijke en praktische keuze is je oude gas- of mazoutketel vervangen door een condensatieketel. Je kan zo'n condenserende ketel ook combineren met een warmtepomp. Met zo'n hybride warmtepomp koppel je het hoge rendement van een condenserende ketel aan de groene, duurzame energie van een warmtepomp.
Aardgas is als brandstof doorgaans iets duurder dan stookolie, maar de installatiekosten liggen een stuk lager dan bij een verwarming op stookolie. Daarnaast is aardgas milieuvriendelijker bij de verbranding.
21 procent van de Vlaamse gezinnen verwarmt vandaag met stookolie, blijkt uit data van de Vlaamse energieregulator Vreg. 'Mazout' is daarmee na aardgas (62 procent) de belangrijkste energiebron. Vroeg of laat zal een vijfde van de Vlaamse gezinnen, of zo'n 582.000 huishoudens, dus op zoek moeten naar een alternatief.
De prijs voor een mazoutketel onderhoud bedraagt gemiddeld 150 à 250 euro, excl. btw. Die kosten omvatten de volledige controle van je ketel, de correcte afstelling ervan en het opstellen van de 2 vereiste attesten.
Een maatstok om het resterende brandstofniveau te meten
De eerste, eenvoudigste en goedkoopste oplossing: meet zelf het resterende stookolieniveau in uw tank. Daartoe volstaat een meter of een maatstok. Laat die in het reservoir zakken om de hoogte van de resterende stookolie in de tank na te gaan, in centimeter.
Om die reden ontvang je na elke keuring van ons een conformiteitsattest: het officiële document dat bewijst dat jouw mazouttank voldoet aan de technische vereisten. Wanneer jouw mazouttank wettelijk in orde is, dan ben je ook verzekeringstechnisch gedekt.
Vanaf 1 januari 2022 zijn nieuwe stookolieketels verboden als er aardgas in je straat ligt. Als er aardgas in je straat ligt, mag je vanaf 1 januari 2022 je stookolie-installatie niet meer vervangen door een nieuwe. Je zal dan moeten overschakelen op een andere manier van verwarmen.