Adverteerders zetten social influencers steeds meer in voor het aanprijzen van hun producten of diensten. En met succes! Influencer marketing helpt je naamsbekendheid te vergroten, meer bezoekers naar je website te trekken en aantal leads of sales te verhogen.
Bedrijven werken graag samen met influencers, omdat zij via hen vaak een doelgroep bereiken, bij wie het via een andere weg niet lukt. Denk bijvoorbeeld aan mensen die hun informatie uitsluitend van het web halen en veel op social media zitten of zij die reguliere televisie hebben ingewisseld voor streamingsdiensten.
Een influencer, wat betreft internet marketing, is een persoon die andere mensen kan beïnvloeden om een product te kopen, een dienst af te nemen of merkbekendheid te stimuleren. Deze personen zijn zeer actief op social media, ze hebben veel fans en/of volgers, en kunnen invloed uitoefenen op een specifieke doelgroep.
Één van de belangrijkste voordelen van influencer marketing is dat ze je in contact kunnen brengen met moeilijk bereikbare doelgroepen. Als je bijvoorbeeld jongeren aan wil spreken zijn traditionele media vaak niet meer geschikt, omdat ze daar nauwelijks meer op te vinden zijn.
Influencer marketing werkt omdat volgers en fans van de influencer een heel intieme band kunnen hebben met die blogger of vlogger. Dit effect is overigens zeker sterker bij jongeren dan bij volwassenen, en bovendien zijn jongeren minder goed via traditionele marketing zoals tv-reclame te bereiken.
1. Kylie Jenner (@kylieJenner) De nummer 1 in de lijst blijft dezelfde als vorig jaar.
Hoewel de mode- en schoonheidsindustrie natuurlijk niet alleen een vrouwelijke doelgroep heeft, is dit wel een markt die sterk steunt op samenwerking met influencers. Circa 57% van de bedrijven in deze sector gebruikt influencer marketing in hun marketingstrategie.
Marketing is namelijk een cruciale factor om je doelgroep te bereiken en je omzet te laten stijgen. Er zijn bovendien allerlei vormen van marketing om een bepaald doel te bereiken. Bijvoorbeeld het vergroten van je naamsbekendheid, lancering van een nieuw product of het aanboren van een nieuwe doelgroep.
Influencer marketing (1) genereert merkbekendheid en bereikt nieuwe doelgroepen, (2) bouwt een sterkere band tussen doelgroepen en merken, (3) brengt verkeer naar je website en genereert aankopen en (4) verbetert de vindbaarheid en Google positie van je website.
Voordelen van social media marketing
Je vergroot het bereik van je bedrijf, wat zorgt voor meer naamsbekendheid. Als jouw klant je vaak tegenkomt op sociale media dan beïnvloed het hun koopgedrag. Zo blijkt uit onderzoek dat klanten die bedrijven op social media volgen, vaker hun producten of diensten kopen.
Afhankelijk van wat je doelen zijn, kunnen bekende influencers je helpen om meer mensen te bereiken (denk aan een groot publiek) of om heel specifieke mensen te bereiken (mensen met een klein, nichepubliek). Uiteraard leidt een hoger bereik ook tot meer engagement.
Nano-influencer: 1.000 tot 10.000 volgers (10 tot 100 euro per post) Micro-influencer: 10.000 tot 50.000 volgers (100 tot 500 euro per post) Mid-influencer: 50.000 tot 500.000 volgers (500 tot 5.000 euro per post) Macro-influencer: 500.000 tot 1 miloen volgers (5.000 tot 10.000 euro per post)
1. Cristiano Ronaldo – 238 miljoen volgers.
Influencers zijn vaak rolmodellen waar jongeren zich aan spiegelen. Ze hebben daarmee grote invloed en kunnen bijdragen aan een negatief zelfbeeld of het doen van te dure aankopen. Vaak hebben zij commerciële belangen en doen ze aan product placement of doen ze extreme uitspraken.
Influencer marketing is een enorm effectieve marketingvorm, omdat je hiermee een doelgroep aanspreekt die al getoond heeft geïnteresseerd te zijn in jouw product. Daarnaast worden de meeste influencers als experts in hun vak gezien: als zij positief over jouw product praten, zullen de volgers dit voor waar aannemen.
Brent vertelde ons dat influencers zoals Speed, Logan Paul, KSI rond de 2 miljoen euro per maand verdienen. Volgens Celine hangt het af van wie de sponsors zijn en het bereik dat ze hebben. Zij schat het op ongeveer 10.000 euro per maand, Ward denkt dat het rond de 10.000 en 20.000 euro ligt.
Onderzoek toont aan dat 85% van de jongeren minstens één influencer volgt en hier zeker door wordt beïnvloed, aldus Artevelde Hogeschool (2021). Meer dan 25% van de jongeren geven aan dat ze zich tijdens hun aankoop hebben laten leiden door een influencer aanbeveling.
De influencer promoot het product via zijn sociale media kanalen.De influencer krijgt hier geld voor van het bedrijf, of krijgt zelf het product als ruil. Volgers van de influencer komen op deze manier makkelijk in contact met de producten.
Veel influencers krijgen betaald per post. Wanneer je 100.000 volgers hebt, krijg je voor een foto-post (afhankelijk van veel factoren zoals betrokkenheid, het soort samenwerking, de branche waarin je zit etc.) die je ook in je stories meeneemt, zo tussen de € 2.000 en € 4.000 ex btw betaald.
Online marketing kan je zichtbaarheid enorm vergroten. Dankzij de eerder besproken digitalisering, vind je je klanten steeds vaker online – op social media of aan het surfen op het internet. Dit maakt het een perfecte plek voor jouw bedrijf om zichzelf van z'n beste kant te tonen en zo nieuwe klanten aan te trekken.
Goede marketing helpt bedrijven
Helpt om de doelgroep te bereiken, het klantenbestand te vergroten en uiteindelijk de bedrijfsresultaten te verbeteren. Zonder klanten is een bedrijf niets waard en marketing is de manier om klanten aan je bedrijf te binden.
Een marketingafdeling of -bureau houdt zich bezig met een merk impact geven, opvallen en ervoor zorgen dat het bedrijf meer omzet genereert. Grofweg zijn de werkzaamheden onder te verdelen in 8 categorieën: Leads, SEO, Website, Advertenties, Communicatie, Content, Conversie en Strategie.
Door deze online platformen kan je communiceren met je doelgroep. Je vergroot naamsbekendheid en kan in gesprek gaan met je klanten. Door actief deel te nemen geef je je bedrijf een gezicht en wordt de communicatie van je bedrijf persoonlijker. Het draait bij social media om interactie met je doelgroep.
Denk hierbij aan bedrijven als SodaStream, HelloFresh, Ravensburger, Canon, Disney en Sony. Informatie Leren & Werken Wij zijn altijd op zoek naar goede stagiaires met affiniteit met influencer marketing, welke enthousiast is over online content.
De ene influencer kost daarom meer dan de ander. Nano: 1.000 – 10.000 volgers: 50 tot 150 euro per post.Micro: 10.000 – 100.000 volgers: 150 tot 750 euro per post.Meso: 100.000 – 500.000 volgers: 750 tot 3.000 euro per post.